فرید براتی سده مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اجرای مجدد طرح جمع آوری معتادان متجاهر، اظهار کرد: در کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و کمیته هماهنگی ماده ۱۶ بهزیستی، مصوب شد که از روز دوشنبه (۸ اردیبهشت ماه) طرح جمع آوری معتادان متجاهر در استان تهران اجرا شود.

وی با بیان اینکه برای هر یک از دستگاه‌های مربوطه تقسیم وظایف شده است، افزود: قرار شد از ۸ و ۹ اردیبهشت ماه مرحله اول طرح جمع آوری معتادان متجاهر را در تهران اجرا کنیم و به صورت مرحله به مرحله معتادان متجاهر جمع آوری و به مراکز ماده ۱۶ کووید ۱۹ منتقل شوند.

براتی با اشاره به اینکه قرار شد بعد از انتقال معتادان به مراکز ماده ۱۶ کووید ۱۹، توسط نیروهای وزارت بهداشت از آن‌ها تست کرونا گرفته شود، ادامه داد: اگر مورد مشکوکی یا مثبتی در بینشان دیده شد قرنطینه می‌شوند و تا پایان بیماری تحت درمان قرار می‌گیرند و سپس به مراکز ماده ۱۶ منتقل می‌شوند.

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در شرایط فعلی استان‌های دیگر در اولویت نیستند و در حال حاضر اگر قرار باشد این طرح به طور ناقص اجرا شود، اجرا نشدنش بهتر است چرا که ممکن است برای مددجویانی که در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند و تعدادشان در سراسر کشور ۷ تا ۸ هزار نفر است ، خطرناک باشد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی اگر بخواهیم معتادان متجاهر را براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت و رعایت فاصله گذاری اجتماعی جمع آوری و نگهداری کنیم، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر در هفته را ظرفیت داریم، اما این رقم مشخص نیست و ممکن است ظرفیت‌ها افزایش یابد و معتادان بیشتری را بتوانیم جمع آوری کنیم.