15 روز اول ورود به TC را مرحلة جهت یابی گويند. هدف مقدماتي و آشكار مرحلة اول جذب فرد در اجتماع است. جذب سريع در روزهاي اول بسيار اهميت دارد چرا كه در اين روزها فرد در مورد ماندن طولاني مدت، احساسات دوگانه اي دارد و احتمال زيادي دارد كه در همين روزها برنامه را ترك كند. توضيح و تشريح اصول اساسي رويكرد TC، از جمله فعاليتهاي خاصي است كه هنگام ورود تازه واردان بايد انجام شود. در اين مرحله، نياز فرد به سم زدايي، دارو درماني و خدمات بهداشتي مشخص مي شود. توقعات برنامه از فرد و فرد از برنامه مشخص مي شوند و پول نقد و جواهرات براي نگهداري در يك جاي امن، به پذيرش سپرده مي شود. مدت كوتاهي بعد از ورود به مركز، ساير اعضاي اجتماع خود را به مقيمان جديد معرفي مي كنند. استفها، مقيم تازه وارد را بازرسي مي كنند تا مواردي و يا ممنوعيتي جهت ورود به مركز نداشته باشد. پس از آن مقيم تازه وارد تختخوابش را تحويل مي گيرد، دوش مي گيرد و با غذائي در اتاق شام پذيرائي مي شود. تازه واردين در همة فعاليتهاي برنامة روزانه شركت مي كنند: كار، جلسات، سمينارها، گروهها، غذاخوري، تفريحات و اوقات شخصي.

مقيمان جديد بر حسب تماس ناچيز خود با خانواده يا كسانيكه در خارج از مركز هستند، به جدائي نسبي (نه جدائي كامل) نياز دارند. معمولاً، به آنها اجازه داده مي شود كه به افراد نزديك خود تلفن بزنند، مداخله در بحران براي كاهش فشار و نگراني همراه با موقعيتهاي استرس زا و شرايط زندگي طراحي شده است. با اين حال، كمك براي كاهش مشكلات فوري يا حاد محدود مي شود. هدف اين نيست كه براي مقيم راه حلهاي درازمدت فراهم شود. رهايي كامل از فشارهاي خارجي مي تواند بطور متناقض نيازدرك شدة مقيم به تغيير خود از طريق درمان را كاهش دهد. در نهايت، راه حلهاي دراز مدت براي مشكلات جاري بايد بر عهدة خود مقيم باشد (مسئوليت اين مشكلات و پيدا كردن راه حل براي آنها را قبول كند).

جهت يابي متمركز بطور غيررسمي توسط ساير مقيمان انجام مي شود، يعني كساني كه براي بيان قوانين، مقررات، روشها، معرفي ساير مقيمان و صحبت در مورد خود، همراه آنها هستند. براي آشنايي با مركز، مقيمان جديد بندرت تنها هستند؛ آنها معمولاً با مقيمان ارشدتر كه دائمـاً قوانين و رفتارهاي مورد انتظار اجتماع را متذكر مي شوند، رفتار آنها را مورد نظارت قرار مي دهند و آنها را در مورد زندگي در مركز توجيه مي كنند، همراه هستند. جلسات جهت يابي رسمي توسط مقيمان ارشد و استفها بلافاصله بعد از ورود به مركز برگزار مي شود. جلسات جهت يابي شامل خواندن متون مربوط به TC، ديدن فيلمهاي ويديوئي و سؤال و جواب است.

فعاليت عمده و رسمي در اين جلسات، سمينار است. تمركز و تأكيد اين جلسات بر الف) قوانين اصلي (مثل پرهيز از سوء مصرف مواد، پرهيز از خشونت يا تهديد و پرخاشگري) ؛ ب) مقررات و قوانين مركز (رفتار مورد انتظار در اجتماع، نظير درست صحبت كردن، درست لباس پوشيدن، وقت شناسي، حضور در جلسات و رعايت آداب)؛ج) فلسفة اصلي برنامه (ساختار برنامه، پرسنل، روشهاي اساسي، مراحل برنامه، فلسفه و ديدگاه برنامه)؛ و د) ابزارها (گروه مواجهه و گروههاي ديگر، كار اجتماع، سيستم پاداش) است. بعداً در مرحلة اول استقرار مقيم است كه مقيمان ارشد و استفها در جهت يابي مقيمان جديد در برنامه كمك خواهند كرد. اين استفادة محدود از تمرين نقش طراحي شده است تا به مقيمان كمك كند آنچه را ياد مي گيرند در جهت يابي و آشنائي خودشان تمرين كنند و نمايانگر يك موقعيت ممتاز است كه شناخت آنها را از اجتماع تقويت مي كند.

مشاورة فردي با مقيمان و استفها در طي مرحلة جهت یابی از نوع مشاورة حمايتي است. هدف مشاوره كاهش اضطراب خاص مقيم و عدم اطمينان آنها نسبت به خودشان، موقعيت درماني و آينده است. هدف ديگر مشاوره تقويت القاي نقش نسبت به اجتماع است. در اين جلسات، مقيمان و استفها بر آنچه كه مقيمان جديد نيازمند يادگيري و آشنائي آن هستند، تأكيد مي كنند، بر مشكلاتي كه آنها در سازش با محيط تجربه مي كنند، صحّه مي گذارند و به آنها ياد مي دهند كه چگونه بطور مؤثر از گروهها، جلسات و وظايف شغلي براي كمك به خودشان استفاده كنند.