به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا در مراسم افتتاح سراسری مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد برای اولین بار در کشور در ۲۴ استان بیان کرد: در ماه های گذشته ۶ مرکز در ۶ استان افتتاح شد و در سال گذشته اولین مرکز در اصفهان به صورت پایلوت آغاز به کار کرد. 

وی افزود: ایده این مراکز با بهره گیری از تجربیات مختلفی که در سالهای گذشته در کشور انجام شده و همچنین تجربیات سایر کشورها به صورت یک مرکز جامع ایجاد شده است. مرکزی که در آن سم زدایی صورت می گیرد و بعد از آن به صورت اقامتی درمان پرهیز مدار برای افرادی که اقامت دارند و معتادانی که به صورت تمایلی مراجعه کردند و درخواست درمان دارند، صورت می گیرد. این مرکز جامع با سایر مراکز قبلی تفاوتهایی دارد و آن این است که در این مراکز برای هر فرد نسخه جداگانه تهیه می شود و مدیریت مورد و درمان فردی و اختصاصی است. تیم درمانی که نسخه درمانی را برای هر فرد تعیین می کند، متشکل از پزشک روانشناس مددکار، فرد دارای اعتیاد و خانواده او خواهد بود و بسته به شرایطی که فرد دارد انتخاب درمانی برای او صورت می گیرد.

قبادی دانا افزود: طبیعتا درمانهای مختلفی برای بحث اعتیاد وجود دارد و اکتفا کردن به داروهای آگونیست به تنهایی راهی برای درمان کامل برای افرادی که دارای اعتیاد هستند، نیست. تجربیات مختلف این را نشان داده که حضور خانواده در کنار تیم درمانی می تواند موثر باشد و هدف ما این است که افراد دارای اعتیاد خانواده پذیر و جامعه پذیر شوند و خود را تطبیق دهند و در شرایط حضور در جامعه بتوانند ادامه درمان و بازتوانی خود را انجام دهند. 

وی با اشاره به الگوپذیری از تجربیات موفق مراکز TC در راستای درمان اعتیاد، اذعان کرد: یکی از معایب مراکز اقامتی در کشور عود مکرر افراد دارای اعتیاد است که پس از گذشت دوره ۲۸ روزه مجددا دچار لغزش می‌شوند و مکررا در این مراکز سیکل درمانی را دنبال می‌کنند این در حالی است که پایداری درمان تکیه بر استمرار درمان دارد.

قبادی‌دانا، ادامه داد: افراد در مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان به مدت ۴ ماه اقامت دارند که در دو هفته اول جامعه‌پذیری و تلاش برای کسب حمایت‌های خانواده و استفاده از گروه‌های همتا در مواجهه با اعتیاد صورت می‌پذیرد و حتی اگر فرد بیماری روانی مزمنی در کنار اعتیاد داشته باشد آن نیز به صورت مدیکال درمان خواهد شد بعد از این دوره ۸ ماه این افراد به صورت سرپایی به مراکز مراجعه می‌کنند و آموزش‌های لازم برای پیشگیری از عود، آموزش مهارت زندگی و ... صورت  می‌پذیرد و در انتها به باشگاه بهبودیافتگان می‌پیوندند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هر مرکز تا سقف ۱۰۰ نفر در دوره ۴ ماهه پذیرش دارد و در سال ۳۰۰ نفر را پذیرا خواهد بود، گفت: با افتتاح ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان مجموعا ۳۰ مرکز در سطح کشور فعالیت می‌کنند که بالغ بر ۹۰ هزار مترمربع عرصه دارد که بیش از ۳۴ هزار مترمربع بنا را شامل می‌شود و بیش از ۲۵۰ پرسنل در این مراکز فعالیت می‌کنند. برای اجرای این طرح بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده که ۴۰ درصد سازمان بهزیستی کشور و ۶۰ درصد از سوی مراکز غیردولتی سرمایه‌گذاری صورت پذیرفته است و برای هر مرکز مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان در مجموع ۹ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تامنی تجهیزات درنظر گرفته شده است.

وی از تخصیص  ۹ میلیون تومان سالانه یارانه برای نگهداری و درمان هر نفر در مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان خبر داد و گفت: از تعداد ۳۰ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان ۲ مرکز مربوط به زنان است و این ظرفیت در استان‌هایی که نیازمند بیش از یک مرکز باشند، وجود دارد؛ امیدواریم ظرفیت ۹ هزار نفر در ۶ ماه آینده به ۱۸ هزار نفر توسعه پیدا کند.

قبادی‌دانا یکی از مهمترین مسائل در بازتوانی افراد بازتوانی را اشتغال پایدار این افراد عنوان کرد و گفت: برخی مشکل عدم شغل دارند و برخی از عدم داشتن مهارت رنج می‌برند و یا شغل خود را از دست داده‌اند مدیریت مورد اقتضاء می‌کند برای هر فرد نسخه خاصی نوشته و افرادی که سرپناه ندارند در کنار مراکز جامع برای آنها سرپناه ایجاد شود و همچنین در کارگاه‌های اشتغال در زمینه خیاطی، گل و گیاه، نجاری و ... مهارت یاد بگیرند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در راستای حمایت از اشتغال پایدار بهبودیافتگان هر کارگاهی که برای ۴۰ نفر از این افراد شغل ایجاد کند بابت هر اشتغال ۵۰ میلیون تومان و در مجموع برای ۴۰ نفر، ۲ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه اختصاص داده می‌شود و همچنین افراد شاغل تا ۵ سال از حق بیمه سهم کارفرما فرد توسط دولت از طریق سازمان بهزیستی کشور پرداخت می‌شود تا ضمن اشتغال پایدار با جامعه‌پذیری در کنار خانواده حضور داشته باشند.

وی در پایان یادآور شد: در جلسات پیگیری آسیب‌های اجتماعی در محضر مقام معظم رهبری در سنوات گذشته تاکید موکد بر ریشه‌کن کردن اعتیاد و اشتغال افراد بهبودیافته برای بازگشت به زندگی عادی اجتماعی شد که راه‌اندازی ۳۰ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان در سراسر کشور یکی از اقداماتی است که در تحقق منویات ایشان صورت پذیرفته است.