محسن روشن پژوه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور ترغیب پژوهشگران به مشارکت بیشتر در حوزه های علمی و توجه بیشتر به موضوعات حوزه اعتیاد، جوایز متعددی برای مقالات در نظر گرفته شده است و معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی به مقالات برتر در حوزه پیشگیری جوایز ویژه ای اعطا می کند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از جوائز ارائه شده در کنگره دانش اعتیاد ، جایزه ای موسوم به جایزه 'پژوهشگران جوان' است که به مقالات پژوهشی منتخب کمیته داوران اعطا خواهد شد.

روشن پژوه افزود: وزارت کشور نیز جایزه ویژه ای برای پژوهشگران در نظرگرفته و جایزه دیگری نیز برای مقالات کاهش آسیب خواهد بود.

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار امیدواری کرد: با همکاری نهادهای دولتی و موسسات غیردولتی جوایز بیشتری برای پژوهشگران در نظر گرفته و زمینه تشویق آنان فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: یازدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد با همکاری مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران، معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور و دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان ( انستیتو روانپزشکی تهران) دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: این کنگره بیشترین امتیاز بازآموزی را برای پزشکان، روانپزشکان، روانشناسان و دیگر گروه های درمانی خواهد داشت.

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: بی تردید 'کنگره بین المللی دانش اعتیاد' بزرگترین رویداد علمی کشور حتی بزرگترینِ رویداد علمی در منطقه به شمار می رود که طی یک دهه گذشته، علاوه بر جذب مشارکت جمع کثیری از اندیشمندان، صاحب نظران و پژوهشگران در عرصه ملی و بین المللی، توجه بخش مهمی از سیاست گذاران، مسئولین، دست اندرکاران، ارایه دهندگان خدمت و فعالان حوزه کنترل و کاهش اعتیاد و عموم مردم را نیز به خود جلب کرده است.

روشن پژوه یادآور شد: ارائه سخنرانی ها، پانل های تخصصی، کارگاه های آموزشی، مقالات در موضوعات مختلف از جمله علوم پایه، بالینی، انسانی، اجتماعی، حقوق و غیره به همراه نمایشگاه جانبی از جمله برنامه های کنگره امسال است.

وی ادامه داد: با توجه به همزمانی برگزاری یازدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد با آغاز سال دوره دوازهم ریاست جمهوری و ششمین برنامه توسعه کشور و ضرورت پرداختن به اعتیاد به عنوان یکی از اولویت های اصلی حوزه سلامت و لزوم ایجاد بستری مناسب برای گفتمانی سازنده و تعامل بیشتر اندیشمندان در گروه های مختلف و ارتباط موثر آنان با تصمیم گیرندگان ، محور اصلی کنگره 'گفتمان اجتماعی، ترجمان دانش و جهت گیری های آینده' انتخاب شده است.

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: این محور همچنین به منظور تسهیل به کار گیری و تبدیل نتایج طرح های علمی به کاربردهای عملی و ورود نتایج پژوهش ها از درون گزارش های کتابخانه ای به بستر جامعه و اتخاذ تدابیر آینده نگرانه انتخاب شده تا از این طریق توجه پژوهشگران، سیاست گذاران، دست اندرکاران و سایر اقشار تاثیر گذار جامعه، بیش از پیش، به این مهم جلب شود.

روشن پژوه افزود: در حقیقت، این کنگره فرصت مغتنمی خواهد بود تا خبرگان و افراد کلیدی و موثر جامعه در فضایی کاملا علمی، نقطه نظرات و تجارب ارزشمند خود را در موضوعات مختلف به اشتراک گذاشته و در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه و کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی و اعتیاد به کارگیرند.

وی ، پیشگیری، درمان و بازتوانی، کاهش آسیب (زیانکاهی)، معنویت و کاهش تقاضای مواد، حمایت های اجتماعی و کاهش تقاضای مواد، 'سرمایه اجتماعی، مشارکت و مسئولیت مدنی و کاهش تقاضای مواد' ، قانونگذاری و سیاستگذاری در کنترل و کاهش اعتیاد، منشورحقوق شهروندی و کنترل و کاهش اعتیاد، آموزش در اعتیاد، همه گیر شناسی، آمار و اطلاعات ، رسانه و کنترل و کاهش اعتیاد و توانمندسازی و جامعه پذیری بهبودیافتگان را از موضوعات کنگره دانش اعتیاد برشمرد.

وی، الکل، سیگار، رفتارهای اعتیادی( جنسی، قمار، بازی، خوردن، اینترنت و غیره) ، پیشگیری، درمان و کاهش آسیب در گروه های هدف خاص، ارزیابی های تشخیصی، مددکاری اجتماعی و مدیریت مورد در کنترل و کاهش اعتیاد ، روانشناسی و اعتیاد، جامعه شناسی و اعتیاد، ژنتیک و اپی ژنتیک در اعتیاد، اقتصاد کاهش تقاضای مواد، اعتیاد و نوروساینس، ابعاد شناختی اعتیاد و گروه های همتا و کاهش تقاضای مواد را از دیگر موضوعات 25 گانه کنگره بین المللی دانش اعتیاد عنوان کرد.

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: در کنگره امسال تلاش ما این است که پژوهش های حوزه اعتیاد به عرصه عمل نزدیک شود.

روشن پژوه ادامه داد: در این کنگره مهمانانی از کشورهای آمریکا ، انگلیس و دیگر کشورهایی که تاحدودی شرایط اجتماعی و فرهنگی آنان به ایران نزدیک است، شرکت خواهند داشت و پیش بینی می شود 30 پنل تخصصی در این کنگره برگزار شود.

به گفته وی ، یازدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد، 22و 23 و 24 شهریور ( چهارشنبه ، پنج شنبه و جمعه) در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار می شود.