به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا در حاشیه همایش فصلی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در استان‌های کشور در جمع خبرنگاران گفت: موضوع پیشگیری از معضل اعتیاد به مواد مخدر یکی از موضوعات مهم است که در کنار موضوع درمان و کاهش شیوع، کاهش بروز نیز بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه فعالیت بسیار خوبی در ۳۹ سال اخیر توسط سازمان بهزیستی انجام شده است، افزود: مراکز درمانی سرپایی،  اقامتی و کاهش آسیب به صورت مراکز گذری یا شلترها یا دی آی سی ها در استانهای مختلف فعال هستند. همچنین در حوزه پیشگیری نیز برای گروه‌های هدف به ویژه گروه‌های در معرض آسیب ( زنان و کودکان) برنامه‌های خوبی در دست انجام است.

 به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، در ۵۰۰ محله طرح پازک که هدف آن پیشگیری از اعتیاد برای زنان و کودکان است در حاشیه شهرهای بزرگ در حال انجام است.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه فعالیت‌های سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری مبتنی بر رویکرد اجتماع محور بوده است، گفت: با تکیه بر  عناصر و معتمدین محلی فعالیت‌ها انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر با موضوع فضای مجازی مواجه هستیم که فرصت‌ها و تهدیدهایی در این زمینه وجود دارد، در همین راستا فعالیت‌هایی توسط سازمان بهزیستی در حوزه فضای مجازی به منظور آگاهی بخشی به جوانان، کودکان و زنان درباره معضلات و مشکلات حوزه اعتیاد در حال انجام است.

قبادی دانا افزود: همچنین در حوزه درمان، الگوی جامع درمان و بازتوانی افرادی که دچار مشکل اعتیاد هستند در دست انجام است.

 رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری با بیان اینکه اولین مرکز جامع درمان اعتیاد با در نظر گرفتن تمامی شرایط علمی و تجربیات روز دنیا در حال انجام است گفت: در روزهای آینده اولین مرکز در اصفهان افتتاح خواهد شد. رویکرد این مرکز مبتنی بر رویکرد درمانی اجتماع محور و استمرار درمانی است.

وی ادامه داد: در این مراکز افراد به مدت ۴ ماه حضور می‌یابند و سم زدایی برای آنها انجام می‌شود؛ ماده آگونیستی برای آنها جایگزین نمی‌شود و درمان به صورت پرهیز مدار است. پس از آن نیز افراد به مدت ۸ ماه به طور سرپایی مراجعاتی خواهند داشت.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به خصوصیت این طرح درمانی بیان کرد: خصوصیات این طرح درمانی آن است که نسخه واحد برای افراد مختلف نوشته نمی شود بلکه برای هر فرد نسخه خاصی نوشته می شود.

وی افزود: استفاده از روشهای مددکاری اجتماعی و حمایتهای خانواده فرد دارای معتاد در این الگو مد نظر قرار دارد. همچنین روش‌های خانواده درمانی و گروه درمانی و استفاده از گروه‌های همتا نیز در این زمینه نقش قابل توجهی دارند.  

وی اظهار کرد: امیدواریم حمایت‌های شغلی که در این الگو مد نظر قرار می گیرد و فعالیت های فیزیکی، کاری و حرفه آموزی که در خلال حضور افراد در این مراکز صورت می گیرد، موجب پایداری بیشتر این طرح در افراد شود و میزان عود در این افراد به حداقل کاهش یابد.

قبادی دانا با بیان اینکه افرادی که دارای سرپناه و محل اقامت و زندگی نیستند نیز مورد حمایت خاص در این الگو قرار می‌گیرند ادامه داد: امیدواریم بتوانیم با استفاده از تجربیات در دنیا و تجربیات خوبی که توسط همکاران ما در سال‌های گذشته صورت گرفته است بتوانیم نقاط مثبت این طرح را تقویت کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: سازمان بهزیستی همکاری بسیار خوبی با ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته است. همچنین ستاد مبارزه با مواد مخدر حمایت‌های بسیار خوبی در ارتباط با موضوع معتادان متجاهر و ماده ۱۶ نیز داشته است.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان بهزیستی همچنین گفت: باید نگاه هدفمند در حوزه پیشگیری و طرح یاریگران ساری و جاری شود همچنین باید بودجه مناسبی برای آن اختصاص دهند.
وی با بیان اینکه طرح یاریگران باید طرح داوطلبانه باشد چراکه یاری رساندن اجباری نیست گفت: البته این طرح در حوزه پیشگیری انجام می‌شود و علی رغم اینکه این حوزه بسیار مهم است به دلیل این که به صورت نقطه‌ای عمل نشده و اهداف کمی و کیفی مشخصی برای آن نبوده، بودجه هایی که برای آن در نظر گرفته شده حداقلی است.

وی ادامه داد: باید نگاه هدفمند در حوزه پیشگیری و طرح یاریگران ساری و جاری شود همچنین باید بودجه مناسبی برای آن اختصاص دهند که بخشی از این بودجه می تواند از محل بودجه های جاری دستگاههای دیگر باشد.

قبادی دانا با اشاره به اینکه اقدامات خوبی توسط دستگاههای مختلف صورت گرفته است، اظهار کرد: در اقشار کارگری در وزارت تعاون طرح کاج با موفقیت خوبی انجام شده است، همچنین طرح ابر با موفقیت خوبی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: طرح خوبی که در حوزه کارگری در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی انجام شد در ارتباط با مراکز صنعتی و کارگری تست‌هایی انجام شد و به آمار دقیق تری دست یافتیم. به طور مثال در منطقه اقتصادی عسلویه در داخل فنس و خارج فنس میزان شیوع افراد متفاوت است.

قبادی دانا معتقد است که بررسی وجود آمار نقطه‌ای و دقیق می‌تواند کمک کند که بتوانیم برنامه ریزی دقیق تری نیز داشته باشیم.

وی با اشاره به بررسی اقدامات سازمان بهزیستی طی ۴۰ سال گذشته در زمینه اعتیاد گفت: به این نتیجه رسیدیم که الگوی جامع درمان و بازتوانی اعتیاد مبتنی بر استمرار درمان مطرح کنیم، در این الگو برای همه افراد نسخه عمومی نوشته نمیشود بلکه به صورت جداگانه نسخه نوشته می‌شود، تیمهایی که این نسخه را می‌نویسند متشکل از پزشک، روانشناس مددکار اجتماعی فرد دارای اعتیاد و خانواده فرد دارای اعتیاد هستند.

رییس سازمان بهزیستی اظهار کرد: افراد براساس این الگو به مدت ۴ماه به طور مستمر در این مراکز هستند و پس از آن به مدت ۸ ماه به صورت سرپایی و به صورت مشاوره فردی، خانواده درمانی، گروه درمانی و.... خدمات دریافت می‌کنند.

وی گفت: در این الگو مواد جایگزین وجود ندارد و با تکیه بر خانواده درمانی و ورود هرچه سریعتر فرد معتاد به خانواده و جامعه انجام می شود.