به گزارش ایسنا، دکتر محمد جمالو در مورد تحلیل و بررسی آسیب شناسانه معتادان متجاهر از حیث شناسایی تا ساماندهی آن‌ها گفت: بر اساس سامانه هوشمند، معتادان متجاهر بعد از دستگیری در فرآیند شناسایی و غربالگری قرار گرفته و فرد مورد بررسی روانکاوی و روانشناسی قرار می‌گیرد و راه درمانی متناسب انتخاب می‌شود.

وی افزود: بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر روش‌های هشت گانه‌ای برای ترک اعتیاد وجود دارد که بعد از بررسی‌های انجام شده برای نتیجه بهتر درمان، بهترین روش ترک استفاده می‌شود.

جمالو با تاکید بر ضرورت درمان و کاهش آسیب اعتیاد و حذف چرخه باطل دستگیری، ترک و رها سازی معتادان بیان کرد: ویژگی اپیدمی اعتیاد این است که این اپیدمی متاسفانه اوج دارد و هیچ وقت به پایان نمی‌رسد و برای درمان و برخورد با این اپیدمی باید یک راهکار درست داشت.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: اعتیاد یک اپیدمی جهانی است و ویژگی‌هایی دارد و یکی از ویژگی‌های آن این است که اعتیاد در کل دنیا زنانه است و زنانه‌تر نیز می‌شود.

بر اساس گزارش‌های رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان متجاهر جمع آوری شده در سطح کشور ۶۰ هزار نفر است که در بین این تعداد متکدیان و بیماران روانی و زباله‌گردها نیز وجود دارند.

وی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: آمارهای مرکز غربال نشان می‌دهد حدود ۲۷ تا ۳۰درصد معتادان متجاهر جمع آوری شده تجاهر نداشته و بی خانمان هستند.

جمالو با تاکید بر اینکه بر اساس آمار حدود ۴۰ هزار معتاد متجاهر در کشو وجود دارد بیان کرد: وضعیت کشور ایران نسبت به نُرم جهانی بهتر است و مورد تقدیر سازمان ملل است ولی این وضعیت موجود در شان کشور ما نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از سال ۹۷ تا کنون با هدف بهبود وضعیت معتادان ۲۰۰ درصد افزایش ظرفیت نگهداری و درمان معتادان متجاهر در کشور را داشته‌ایم، بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ هزار نفر ظرفیت نگهداری و درمان معتادان متجاهر در کشور وجود دارد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بخشی از این ظرفیت دولتی بوده و حدود ۱۰ هزار نفر ظرفیت را سازمان زندان‌ها ایجاد کرده است.