«امین توکلی زاده» معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی درباره جزئیات افزایش مراکز نگهداری از بانوان معتادان متجاهر و زخم باز توسط شهرداری تهران گفت: ظرفیت‌های ماده ۱۶ محدودیت‌هایی داشته است و مراکز ما دچار مشکلاتی بودند که این مشکلات باید برطرف می‌شد و علاوه بر آن کمک می‌کردیم که از ظرفیت این مراکز به صورت کامل استفاده شود. برای مثال اگر مرکزی برخی امکانات از جمله آشپزخانه و تجهیزاتی همچون آب سرد و گرم را نداشته باشد نمی‌تواند با حداکثر ظرفیت کار کند. برای همین شهرداری مشکلاتی را که دوستان به آن اشاره کردند را سعی می‌کند تا برطرف شود. 

توکلی زاده با اشاره به همکاری دیگر دستگاه‌ها در ساماندهی معتادان متجاهر و افراد دارای زخم باز اظهار کرد: استانداری تهران در این زمینه کمک می‌کند و بخش مهمی از تلاش‌ها را استانداری، بهزیستی و ناجا برعهده گرفتند و شهرداری تهران در کنار آن‌ها کمک می‌کند تا زیرساخت‌ها بهبود پیدا کند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ایجاد ظرفیت توسط سپاه گفت: سپاه تهران نیز ظرفیت خوبی را تحت عنوان مراکز طراوت برای بانوان در نظر گرفته است که ظرفیتی معادل ۲۰۰ نفر را شامل می‌شود و فعالیت خود را شروع کرده است. سپاه به صورت تخصصی در این زمینه کار کرده و فرایندهای ویژه خود را تولید کرده‌اند که چگونه بتوانند این عزیزان را به دامن جامعه و خانواده بازگردانند. 

توکلی زاده اضافه کرد: بخشی از اقدامات نیز با مشارکت شهرداری و بهزیستی قرار است اتفاق بیفتد و ظرفیتی در یکی از مراکز بهزیستی قرار است برای بانوان فراهم شود. این مرکز اختصاصی بانوان خواهد بود و به صورت ویژه تجهیز می‌شود و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 

او گفت: ظرفیت این مرکز در حدود ۳۰۰ نفر خواهد بود و با ظرفیت ۲۰۰ نفری مراکز طراوت ظرفیتی ۵۰۰ نفری برای معتادان زن در نظر گرفته خواهد شد. 

معاون شهردار تهران همچنین درباره نگهداری از بیماران زخم باز با اشاره به مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: در گذشته بیماران زخم باز به صورت متراکم نگهداری می‌شدند اما قرار شد با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران ظرفیتی در نظر گرفته شود و تعدادی از بیماران را که معتاد نبودند به بیمارستان‌ها انتقال دادند، همچنین بهزیستی تعدادی از بیماران را که باید به صورت دائم از آن‌ها نگهداری می‌شد را از این مراکز خارج و به مراکز دائمی خود بردند. 

توکلی زاده افزود: تعداد افراد باقی مانده‌ و آن تعدادی که در آینده جمع آوری می‌شوند را علوم پزشکی پذیرفته است که بحث درمانی آن‌ها را به صورت کامل انجام دهد.