محمد شریعتمداری طی بازدید از مرکز معتادان متجاهر راهی به سوی سلامت و خانه‌ بین‌راهی بهبودیافتگان این مرکز، گفت: بهزیستی در زمینه‌نجات و توانمندسازی معتادان متجاهر، وظیفه‌ سنگینی بر عهده دارد و همه از جمله دولت، خیرین و مردم  باید به آن کمک کنند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این گروه از معتادان مراحل سختی را در زندگی پشت سر گذاشته و حالا به مرحله‌ نجات و توانمندسازی رسیده‌اند گفت: اگر در این مرحله بتوانیم به توانمندسازی و استقلال آنها کمک کنیم،امید پذیرش خانواده و جامعه نیز در رابطه با آنها تقویت می‌شود، اما اگر آنها را رها سازیم؛ هم هزینه‌های دولت و خیرین به هدر می‌رود و هم اینکه نمی‌توانیم به هدف برنامه‌ نجات و توانمندسازی بیماران سوء مصرف مواد دست یابیم.

وی با تأکید بر اینکه بودجه‌های سنواتی دولت در این زمینه، پایداری لازم را ندارد خطاب به مدیران بهزیستی استان گفت: باید به شرکای اجتماعی خودمان، اعتماد بیشتری داشته باشیم و به آنها میدان فعالیت بدهیم.

شریعتمداری دولت را پیشقدم امر توانمندسازی و بازگشت معتادان به جامعه دانست و گفت: بهزیستی خراسان رضوی، تمام زنجیره‌ سم‌زدایی، درمان، کمک به استقلال و اشتغال، توانمندسازی و جامعه‌پذیری معتادان را به خوبی فراهم کرده و یک کار نمونه است و ما هم تلاش می‌کنیم که از طریق رایزنی با وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه، منابع این بخش را افزایش دهیم و تجارب این استان را در سطح کشور اجرایی کنیم.

وی در عین حال تأکید کرد: اما بخش غیر دولتی و شرکای اجتماعی، زمینه و میدان بیشتری برای فعالیت در این زمینه دارند و ما موظفیم که موانع فعالیت آنها را کاهش دهیم.

وزیر تعاون، کار و  رفاه اجتماعی همچنین در  حاشیه بازدید از یک مرکز خوداشتغالی در خصوص  افزایش تسهیلات اشتغال کارفرمایی گفت: این بخش از تسهیلات در قانون بودجه آمده و شاید قابل تغییر نباشد. اما از طریق کمک به سرمایه‌ در گردش برای کارفرمایانی که بهبودیافتگان را به کار می‌گیرند می‌توان این مشکل را حل کرد.

وی اعتبارات بانک رفاه در این زمینه را برای تأمین این موضوع، مناسب دانست و گفت: وظیفه‌ما این است که این راهکار را بیابیم و در زمینه‌ اشتغال بهبودیافتگان از این طریق کمک کنیم.

اعتبار برای 400 نفر، حکم قضایی برای 1600 نفر!
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی که وزیر را در این بازدید همراهی می‌کرد ضمن معرفی مختصر مراکز ماده 16 و اعلام بهبود شرایط این مراکز پس از واگذاری به بهزیستی گفت: در حال حاضر ما فقط اعتبار 400 معتاد بهبودیافته را دریافت می‌کنیم در حالی که از 1600 معتاد به حکم قضایی پذیرایی می‌نماییم.

"حمیدرضا پوریوسف" افزود: در مراکز ماده 16 مشهد که پیشتاز فعالیت‌های فرهنگی، اشتغالی، درمانی و توانمندسازی معتادان در کل کشور است؛علاوه بر مباحث فرهنگی همچون اعزام معتادان به زیارت و مراسم مذهبی، یک تیم تخصصی درمان روان‌شناسی، مددکاری و روان‌پزشکی را در مراکز راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین یک خانه‌ بین راهی با ظرفیت 30 مددجو راه‌اندازی شده که ترخیص‌شدگان از مراکز ماده 16 را تا توانمندسازی، اشتغال و استقلال اقتصادی، همراهی می‌کند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی افزود: در این خانه‌ بین‌راهی مدیر مرکز و مددکار، بر فعالیت‌های روزانه‌معتادان نظارت و با آنان همراهی می‌کنند تا مرحله‌ی بازسازی شخصیتی و روانی و نیز توانمندسازی اجتماعی آنها به مرحله‌ی بازگشت به جامعه برسد.

وی از هزینه‌کرد سالانه 50 میلیون تومان برای این خانه‌ بین‌راهی خبر داد و گفت: در اعتبارات بهزیستی، این منابع دیده نشده که باید در بودجه‌ سال 98 تمهیدات لازم اندیشیده شود تا این مراکز تقویت شوند.

پور یوسف خواستار واقعی شدن اعتبارات و دیده شدن منابع در سرجمع اعتبارات وزارتی شد. وی گفت: جمعیت شناور 1600 نفره‌ این مراکز به تدریج دوران سم‌زدایی و اقامت اجباری را پشت سر می‌گذارند و باید برای زندگی نیمه مستقل و سپس مستقل، آماده شوند که توانمندسازی این تعداد مددجو، اعتبارات ویژه‌ای نیاز دارد.