به گزارش روابط عمومي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان مركزي؛ دكتر عبدالرضا رحمانی فضلي در جلسه مشترك شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر و کارگروه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به اهمیت موضوع آسیب‌های اجتماعی و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالي) نسبت به این موضوع و پیگیری جدی آن در دولت یازدهم اظهار کرد: اصلی‌ترین موضوعاتی که مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری است آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و مواد مخدر، حاشیه نشینی، طلاق و مفاسد اجتماعی است که در این زمینه تاکنون 4 جلسه در سطح کلان تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه تمامی دستگاه‌های اجرایی باید همکاری و تعامل داشته باشند، افزود: در جلسات برگزار شده در زمینه آسیب‌های اجتماعی با سران قوا و دستگاه‌های مسوول این موارد به عنوان دغدغه‌های نظام و مقام معظم رهبری با جدیت و به صورت کارشناسانه پیگیر و دنبال شده است.

وزیر کشور با اشاره به تاکیدات معظم له ادامه داد: بی‌شک یکی از آسیب‌های اجتماعی مهم اعتیاد است که می‌توان گفت ریشه بسیاری از جرایم و معضلات اجتماعی است.

رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: از میزان 33 درصد سرقت در استان مرکزی حدود 75 تا 80 درصد سرقت‌ها توسط معتادان به مواد مخدر انجام می‌شود، این در حالی است که با تقسیم کار و همکاری و تعامل بین تمامی دستگاه‌ها به طور یقین می‌توان اقدامات بسیار خوب و تأثیرگذاری در زمینه رفع این بلای خانمان سوز صورت داد، البته در این زمینه در کشور و استان‌های مختلف اقدامات بسیار خوبی تاکنون صورت گرفته است.

وي بیان کرد: اقدامات در زمینه پیشگیری و مقابله با اعتیاد یک کار حجمی است که نیازمند مشارکت همه بخش‌ها و اجتماعی کردن این مهم است.

و هم‌اکنون نیز به دنبال تأمین منابع در زمینه مقابله با این معضل در مناطق مرزی به منظور شناسایی کانون‌ها و نقاط اصلی هستیم .

دبير كل ستاد اظهار کرد: 80 درصد درمان در حوزه اعتیاد توسط مردم و NGOها انجام می‌شود و این گویای آن است که سیاست دولت اجتماعی کردن مبارزه با آسیب‌های اجتماعی به ویژه مواد مخدر به منظور رفع این معضل است، البته تا رسیدن به هدف اصلی و رفع کامل این معضل و آسیب‌های اجتماعی فاصله زیادی است .

وزير كشور ، افزود: در کشور افغانستان تولید مواد مخدر بالای 6 هزار تن است، که دشمنان با تبلیغات و سرمایه گذاری به دنبال افزایش این توليد هستند که می‌طلبد در این زمینه فرهنگ سازی از خانواده، مدرسه، دانشگاه، محله‌ها و محیط کارگری براي مبارزه با اين بليه شوم با جدیت پیگیری و دنبال شود.

وي تصریح کرد: بهترین راه حل مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد، پیشگیری است، زیرا در صورت ابتلای فرد به مصرف مواد مخدر و ترک اعتیاد به بهترین روش‌ها تنها 20 درصد معتادان پاك می‌مانند و 80 درصد مجدداً به سمت اعتیاد باز می‌گردند.

رحمانی فضلی ادامه داد: با توجه به اینکه بیشترین جرایم ریشه در اعتیاد دارد باید در تدوین و تصویب سند راهبردی آسیب‌های اجتماعی و توزیع برش استانی گام برداشته شود تا شاهد کاهش جرایم در این حوزه و حوزه‌های مختلف دیگر باشیم.

علی مویدی قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز در جلسه مشترك شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر و کارگروه اجتماعی استان مرکزی با اشاره به اینکه استان مرکزی در عرصه مبارزه با مواد مخدر جزو استان‌های برتر کشور است، اظهار کرد: در این زمینه تاکنون اقدامات بسیار مهم و تأثیرگذاری در این استان انجام شده که نتیجه همکاری و تعامل بین تمامی دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف است.

وی با اشاره به برگزاري کمیته‌های تخصصی در سال جاري به صورت هدفمند در شهرستان‌های استان با همکاری فرمانداران به عنوان روسای فرعي، گفت: در زمینه اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر اقدامات و برنامه هاي پيشگيري از اعتياد تا روستاها نيز ريشه دوانده و کم‌تر استانی وجود دارد که با این جدیت کار را در روستاها دنبال کرده باشد.

مویدی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد ادامه داد: استان مرکزی در بحث توانمندسازی در مدارس با همکاری آموزش و پرورش سومين استاني است كه اقدامات خوبي را اجرا نموده است .

وی تأكيد كرد: در حوزه درمان نیز اقدامات بسیار خوبی در استان به وقوع پيوسته و باید در زمینه گسترش و ساماندهی مراکز ماده 15 و 16 به عنوان مصوبات اصلی و مهم گام برداشته شود، و ستاد نيز در اين زمينه آمادگي هرگونه همکاری را دارد.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد گفت: در حوزه مقابله نیز با توجه به کشفیات 70 درصدی مواد مخدر در استان اقدامات بسیار برجسته‌ای انجام شده و در بخش پلیس مبارزه با مواد مخدر تعهداتی برای ستاد ایجاد شده که در آینده‌ای نزدیک عملیاتی خواهد شد.

مویدی با اشاره به اینکه اعتیاد جامعه کارگری به دليل صنعتي بودن استان در حال افزايش است، افزود: در این زمینه نیز باید یک برنامه‌ریزی هدفند، علمی و کارشناسانه با اولویت این جامعه مورد توجه قرار گیرد.

وي اظهار کرد: با توجه به اینکه استان مرکزی یک استان مواصلاتی است و برخي از رانندگانی که از این استان عبور می‌کنند درگیر اعتیاد هستند این مسئله آمار تصادفات را در این استان افزایش داده که باید دستگاه هاي متولي نسبت به شناسایی این افراد و تمهيدات لازم جهت درمان آنان گام بردارد.

در ادامه جناب آقاي محمود زمانی قمی استاندار و رئيس شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان مركزي با اشاره به عنايت رییس محترم جمهور به رفع معضل اعتیاد و تقدير و تشكر از اقدامات دبير شورا و همكاران گفت: بر این اساس برنامه هایی در نظر گرفته شده و در استان نیز برنامه ها در حال انجام است.

وی تأكيد كرد: مشارکت بخش های سالم و فعال جامعه در این حوزه بسيار مهم است و سازمان هاي مردم نهاد در استان جزو فعال ترین سمن ها هستند .

ايشان به جمعيت حدود 25 تا 30 هزار معتاد در استان اشاره کرد و با بیان اینکه 10 درصد از این تعداد را زنان تشکیل می دهند، افزود: 215 نفر نیز بیمار مبتلا به اچ آی وی در استان شناسایی شده اند.

رئيس شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه متاسفانه نرخ اعتیاد جوانان در این استان رو به افزایش است و کاهش سن اعتیاد را شاهد هستیم، اظهار کرد: 90 منطقه آلوده و 15 منطقه پرخطر در استان شناسایی شده که برای کاهش این مناطق برنامه هايي در نظر گرفته شده است.

استاندار مركزي به افزايش کشفیات نیروی انتظامی در حوزه مبارزه با قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن استان مرکزی در راه های مواصلاتی کشور حساسیت این استان را در این خصوص افزایش می دهد..