به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، دولت یازدهم و دوازدهم در امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد با شعار اجتماعی شدن این مبارزه، اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است، در همین راستا تلاش کرده تا از ظرفیت و پتانسیل‌های سازمان‌های مردم‌نهاد یا NGO‌ها یا سمن‌ها بهره گرفته است.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نفوذ به دل معتادان و همراهی کردن و یکی شدن با آنها و یکدلی، منجر به استقبال آنها و گام برداشتن این معتادان در مسیر درمان و بهبودشان است، افزود: دولت و دستگاه‌های دولتی و اعتبارات نمی‌تواند اعتیاد را حل کند؛ چرا که مسائل و آسیب‌های اجتماعی باید توسط اجتماع و مردم حل شود، اما دولت باید زمینه‌ها و شرایط را مهیا کند.

بر همین اساس می‌توان جایگاه راهبردی و استراتژیک سمن‌ها در امر پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر را متوجه شد.

این در حالی است که محمد بیرجندی مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر از برنامه این ستاد برای توسعه جایگاه راهبردی سمن‌های فعال در امر مبارزه با مواد مخدر خبر داده و گفته است سازمان‌های مردم‌نهاد در سطح کشور توانسته‌اند در مسیر تأمین نیروی کادر و درمان و پیشگیری حرکت کرده و پوشش خدمات در همه حوزه‌ها توسط سازمان‌های مردم‌نهاد در حال گسترش است، ضمن اینکه می‌کوشیم جایگاه راهبردی NGO‌ های فعال در امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر در سال 97 را توسعه دهیم.

حال با توجه به این شرایط برای بررسی دقیق‌ وضعیت سمن‌های فعال در امر پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر را رصد کرده‌ایم.

در سال 94 تعداد سمن‌ها (NGO) که در امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کردند 2089 عدد بوده که این میزان با رشد 15 درصدی در سال جاری به 2400 NGO رسیده است.

52 درصد سمن‌ها شامل 1250 سمن در زمینه کاهش آسیب و صیانت اجتماعی فعالیت کرده و 48 درصد سمن‌ها شامل 1115 سمن در زمینه پیشگیری اولیه، کاهش اعتیاد فعالیت داشته و اقدامات درمانی مانند استقرار مراکز اقامتی ترک اعتیاد ایجاد کرده‌اند.   

609 سمن یعنی شامل 25 درصد از تعداد کل سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در امر مبارزه با مواد مخدر و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح یک کشوری و 713 سمن شامل 30 درصد از کل سمن‌ها در سطح 2 کشوری و 1078 سمن که در سطح 3 هستند و 45 درصد از کل تعداد سمن‌ها را تشکیل می‌دهند، اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

ستاد مبارزه با مواد مخدر برای بهره‌گیری از پتانسیل این سازمان‌های مردم‌نهاد، اقدامات آموزشی خاصی را در نظر گرفته است، به طوری که برای 50 درصد سمن‌های سطح 1، 2 و 3 دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برگزار کرده است، در همین راستا می‌توان گفت که بیش از 74 کارگاه آموزشی تخصصی برگزار و بالغ بر 250 هزار نفر ساعت آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

تاکنون 17 جلسه کمیته تخصصی توسعه مشارکت‌های مردمی با استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مختلف برگزار شده است، همچنین 82 جلسه استانی برگزار و 186 تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین سازمان‌های مردم‌نهاد و دیگر دستگاه‌ها منعقد شده است.  

ستاد مبارزه با مواد مخدر تلاش کرده تا از شهرت و ظرفیت سلبریتی‌ها و شخصیت‌های برجسته و مشهور در جامعه جهت امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد استفاده کند، که در این راستا 820 نفر به عنوان سفیران اجتماعی انتخاب و 2219 خیر داوطلب در حوزه‌های اجتماعی فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قرار دادند.

2450 نشست تخصصی و همایش در سال جاری در خصوص مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد برگزار شده است، ضمن اینکه 168 بیانیه اجتماعی توسط فعالین این حوزه صادر شده است.

255 کانال و شبکه اجتماعی در امر صیانت و گفتمان‌سازی پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور فعال هستند.

ستاد مبارزه با مواد مخدر علاوه بر امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد برنامه‌ریزی‌های لازم را در خصوص اشتغال بهبودیافتگان در دستور کار خود با استفاده از پتانسیل‌های دیگر سازمان‌ها و ارگان‌ها قرار داده است،‌ به طوری که تاکنون 10 جلسه کمیته تخصصی اشتغال و فرصت شغلی برگزار و یک میلیون و 950 هزار نفر تحت آموزش‌های فنی و  حرفه‌ای قرار گرفته‌اند.

وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر به لزوم صدور مجوز NGO‌ها پس از حداکثر یک ماه اشاره کرده و اظهار داشت: طبق نظر قانون استعلام لازم در این خصوص باید بین 20 تا 30 روز وصول شود که همین امر نشان دهنده آن است که دولت بر استفاده از ظرفیت و پتانسیل سمن‌ها در امر پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر تاکید زیادی دارد.

با توجه به مباحث فوق به نظر می‌رسد باید دولت و دستگاه‌های اجرایی به خواست و نیاز سمن‌ها توجه ویژه‌ای کرده و آنها را به اصطلاح دریابند و با آنکه مصوبه‌ای توسط هیات دولت مبنی بر حمایت از سمن‌ها در امر پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر وجود دارد اما آنها نیازمند حمایت‌های قانونی هستند که در همین راستا عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور خبر از وجود چنین پیشنهادی در یکی از بندهای لایحه ارسالی به مجلس شورای اسلامی داد.

وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه قرار است در بودجه سال 97،‌ بیشترین رقم را به پیشگیری در امر مبارزه با مواد مخدر و همچنین فعالیت‌های تشکل‌های مردمی بدهیم از سمن‌ها خواست خود را فعال‌تر از گذشته کنند.