باز هم یک سال گذشت و دوباره به هفته بهزیستی رسیدیم؛ هفته مهر، دوستی، صفا و صمیمیّت. یاد و نام تمامی زحمت کشان بهزیستی، را گرامی می داریم و به همه مهرورزان فداکار بهزیستی، این نهاد مقدّس جمهوری اسلامی خسته نباشید گفته، این هفته پر مهر رابه آنان تبریک می گوییم.
هماره دست خداوند یاورتان باد.

بهزیستی؛ سایه آرامش
بعضی با فقر و ضعف جسمی و روحی امتحان می شوند، بعضی با ثروت و قدرت. پرچم دستان گره گشایت، ای مددکار زحمت کش خستگی ناپذیر، هماره در اهتزاز باد، تا بینوایان و نیازمندانی در سایه آرامش بخشش بیارمند و مهر ببینند و خود نیز، مهر بورزند. احسان و دستگیری، توفیقی الاهی است که تنها نصیب عدّه ای می شود که لایق لطف خدایند و تو ای برادر و خواهر مددکار، همواره لیاقت خود را برای کسب این نشان سعادت نشان داده ای. خیری که به دیگران می رسانی، در صندوق آخرت بایگانی می شود و احسانی که می کنی، افزوده سپرده قیامت توست.

تشکیل بهزیستی
طرح اولیه سازمان بهزیستی، توسط شورای انقلاب، در خرداد ماه سال 1359، با پی گیری و تلاش شبانه روزی شهیددکتر فیّاض بخش به تصویب رسید تا بر اساس اصول بیست ویکم و بیست و نهم قانون اساسی، این سازمان بتواند به قشرهای محروم و انسان هایی که بنا به دلایل محیطی، اجتماعی، اقتصادی، ارثی و داشتن مشکلات جسمی ـ روانی ـ عاطفی، دچار عدم تعادل شده اند و بدون حمایت های مالی و خدمات دولت، قادر به توانایی و خودکفایی اقتصادی نیستند، کمک کند.

تعریف بهزیستی
در میان تعریف های گوناگون بهزیستی، تعریف سازمان ملل متحّد، از همه پذیرفته شده تر است: «سازمان بهزیستی، عبارت است از مجموعه ای هماهنگ از برنامه ها و فعالیت هایی که زیر نظارت یا کمک دولت، برای بهبود زندگی افراد و گروه های آسیب پذیر جامعه، انجام می شود».
به طور کلّی، پنج گروه از افراد جامعه، نیازمند محسوب شده و در برنامه ریزی های سازمان بهزیستی کشور، مورد توجه قرار می گیرند. این گروه ها عبارت اند از: کودکان، زنان، سالخوردگان، بزهکاران و معلولان. سازمان بهزیستی، برای کمک به حداقل هزینه زندگی افراد و خانواده های نیازمند و بی سرپرست، و ایجاد زمینه های مناسب برای خودکفایی آنان برنامه ریزی های وسیعی صورت می دهد.

بهزیستی؛ پاسخگوی نیازه
در شرایط کنونی، سازمان بهزیستی کشور، به عنوان یک واحد بزرگ اجتماعی، با بیش از بیست سال ارایه خدمات، با حجم قابل توجهی از معلولان و اقشار آسیب پذیر جامعه رو به روست که پاسخگویی به نیازهای مختلف این عزیزان، دستگاه مذکور را ـ که مسؤولیت سنگینی در راه ارایه خدمات بهزیستی به محرومان و معلولان جامعه به دوش گرفته است ـ در شرایطی بسیار حسّاس قرار داده است.
از این رو، سازمان بهزیستی، برنامه های اصلی خود را، در این راستا به سه قسمت خدمات اجتماعی (حمایت خانواده)؛ توان بخشی؛ و خدمات بازپروری و کارآموزیِ اجتماعی تقسیم کرده است.
وظایف سازمان بهزیستی
تلاش برای حفظ کیان خانواده های آسیب دیده و آسیب پذیر، نگهداری و مراقبت و توان بخشی معلولان و آماده سازی آنان برای از سرگیری زندگی عادی در جامعه، توسعه پژوهش های کاربردی برای پیش گیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی بازپروری، اصلاح و ارشاد ناسازگاران و آسیب دیدگان اجتماعی، تأمین موجبات تشویق و جلب مشارکت های مردمی به منظور بهبود کیفیت خدمات رسانی و حمایت از اقشار محروم و آسیب پذیر، و نیز تشویق و حمایت از بخش غیر دولتی به منظور سرمایه گذاری در هر یک از حالت های توان بخشی، اجتماعی و حمایت، از عمده ترین وظایف و مسؤولیت های سازمان بهزیستی ذکر شده است.

برخورد ساختاری با مشکلات
سازمان بهزیستی، تنها سازمان و ساختاری در کشور ایران است که به طور علمی ،به بررسی نارسایی ها و مشکلات اجتماعی می پردازد و از نیروی متخصصان و کارشناسان تحصیل کرده علوم اجتماعی و بهداشتی برخوردار است و به انسان های نیازمند کمک می کند. این سازمان تلاش می کند تا ریشه مشکلات را پیدا کرده و بیماری ها و معضلات اجتماعی را از ریشه درمان کرده، از بین ببرد.

معلول؛ نیازمند رسیدگی
یکی از مسؤولیت ها و وظایف سازمان بهزیستی، رسیدگی به وضع معلولان جامعه است. سازمان بهزیستی، در کار برنامه ریزی و درمان، و یا نگهداری از این معلولان تلاش می کند و با خدمات رایگان خود،باری از دوش خسته خانواده های این نیازمندان بر می دارد؛ ولی با توجه به حجم انبوه معلولان در کشور، لزوم توجه جدّی به این قشر از جامعه، توسط مسؤولان و دست اندرکاران را می طلبد.

زنان بی سرپرست
یکی از برنامه های سازمان بهزیستی، سرپرستی، کمک و مساعدت های مالی به زنان بی سرپرست است؛ زنان آبرومندی که سرپرست خانواده یا خانواده هایی بی مرد هستند که دست تقدیر روزگار، نان آور خانه شان را از آن ها گرفته است. این گروه، هم نیازمند کمک های مالی برای گذراندن زندگی خود هستند، و هم به برنامه های مشاوره ای در زمینه تربیت فرزندان و مشکلات زندگی شان نیازمندند.

روشن دلان
گروهی از معلولان جسمی که زیر نظر سازمان بهزیستی قرار دارند، روشن دلان عزیز کشورمان هستند. کارشناسان بر این باورند که دست یابی به راهکارهای عملی در حل مشکلات نابینایان، تنها با مشارکت خود آن ها و خانواده هاشان امکان پذیر است. بر خلاف تصور مردم و مسؤولان، نابینایان و روشن دلان، توان انجام کارهای گوناگون را دارند، امّا تاکنون، از توانایی آنان، استفاده بهینه نشده است. نکته مهم دیگر این که، بهزیستی لازم است که خانواده های این عزیزان را توجیه کند که با برخورد مناسب و دادن روحیه به آن ها، از بروز مشکلات روانی نظیر افسردگی، انزواطلبی و بی اعتمادی بین آن هاجلوگیری به عمل آید.