به گزارش ایسنا، پرویز افشار سخنگوی مبارزه با مواد مخدر  با بیان اینکه مواد مخدر و اعتیاد آسیب های بسیاری را در کشور ساری و جاری می کند، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی، بعضی از آسیب های اجتماعی دیگری که نمی توانیم آنها را جدای از اعتیاد بدانیم مانند طلاق، کودک آزاری، جرایم خرده فروشی مواد مخدر ، بعضی از مشکلات بهداشتی که کمتر مردم به آنها فکر می کنند مثل بیماری های بازپدید و نوپدید و همچنین بسیاری از اختلالات فرهنگی، افت تحصیلی ناشی از اعتیاد و آسیب های اینچنینی از جمله آسیبهای اعتیاد است.

وی  در ادامه به برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز اشاره کرد و گفت: مبارزه با این آسیب مهم و ساماندهی آن از دو منظر، یکی برخورد سختگیرانه که درحال  توسعه آن هستند و یکی برخورد نرم با رویکرد بیمار انگاری به کسانی که به دام مشکل اعتیاد افتادند از مهمترین برنامه هایی است که به آن می پردازیم.

سخنگوی مبارزه با مواد مخدر همچنین پیشگیری را مهمترین هدف دانست وگفت: همه به این نتیجه رسیده اند که اگر می خواهد اتفاق خوبی در زمینه مبارزه با مواد مخدر بیافتد، ما باید به سمت و سوی مصون سازی و واکسیناسیون نسل های جدید برویم که تجربه مصرف مواد را پیدا نکنند و چنان توانایی را داشته باشند که تجربه و مصرف اول را نداشته باشند.

وی افزود: در این راستا سند جامع فرهنگی و پیشگیری تدوین شده و در دو سال گذشته مورد بازنگری قرار گرفت و با پایان سال 93، اصلاحات آن ابلاغ شد. نگاه جدی این سند به ابلاغ سیاست های کلان توسط مقام معظم رهبری بود که یک همه جانبه نگری و پوشش در همه محیط ها و کانون های هدف را همراه خودش داشته باشد. محیط خانه، محله، کار، فضاهای آموزشی، دانشگاهی و فضاهای کاری شامل فضاهای صنعتی، علمی و نظامی و در جلسه 133 ستاد با حضور ریاست جمهور فضای جدیدی با عنوان فضای مجازی را هم هدفگذاری کردیم و در این زمینه یک کمیته مستقلی به عنوان کمیته مجازی در حال شکل گیری است تا بتوانیم پوشش حداکثری در این زمینه داشته باشیم.

افشار با اشاره به مبارزه در حوزه عرضه مواد مخدر عنوان کرد: در مقابله با عرضه، ایران خیلی خوب کار کرده به ویژه در دو سال اخیر، رویکرد اطلاعاتی و عملیاتی شکل گرفته است که حتما هدفمند شناسایی دقیق بشود و بتوانند سرشاخه ها را بزنند و مواردی را گرفته ایم که حکایت از این دارد که ارتباط بسیار پیچیده و مافیایی بین مواد مخدر و قاچاق اسلحه شکل گرفته است؛به طوریکه هر سال شاهد افزایش کشفیات هستیم البته این را نمی توانیم به تنهایی نشانه توفیق بسیار بالایی بدانیم.

وی در خصوص بعد درمان معتادان گفت: برای کسانی که مبتلا شدند یکی از بزرگترین شبکه های درمان اعتیاد در دنیا به استمداد حدود هشت هزار مرکز اعم از مراکز سرپایی، بستری و اقامتی مشغول فعالیت هستند که بخش قابل توجهی از معتادین می توانند به این مراکز مراجعه کنند.

سخنگوی مبارزه با مواد مخدر  افزود: در زمینه اشتغال، صیانت و بهبود سازی هم اقداماتی شروع شده ولی به هیچ عنوان کفایت نمی کند و سازوکار دولت در این زمینه به تنهایی پاسخگو نیست و سعی کرده ایم از خیران و فعالان اجتماعی کمک بگیریم.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد با یادآوری اینکه اعتیاد خود پیچیدگی های بسیار زیادی دارد و عوامل سوق دهنده به سمت اعتیاد هم بسیار متغیر هستند، در خصوص برنامه های آموزشی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مشکلاتی مانند فاصله های طبقاتی، عدم ایجاد امنیت اجتماعی، نداشتن نشاط اجتماعی می توانند بر اعتیاد دامن بزنند. ما همه اینها را در یک دسته بندی به نام سرمایه اجتماعی طبقه بندی می کنیم.

افشار افزود: ما نوع های فرهنگی بسیاز زیادی هم در کشور داریم در پاره ای از بخش های کشور ما ممکن است نسبت به بقیه بخش ها اعتیاد و مصرف مواد مخدر قبح زیادی نداشته باشد، خرده فرهنگی هایی وجود داشته باشد که مصرف مواد در سنت شان باشند و خیلی دغدغه خاطری نسبت به آن نباشد ما در آموزش هایمان حتما این موارد را مدنظر قرار خواهیم داد.