به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دكتر پرويز افشار در شصت و هشتمين جلسه كميته فرهنگي و پيشگيري ستاد پيشنهاد داد: براي آموزش مباحث پيشگيري از اعتياد به كاركنان ستاد كل نيروهاي مسلح، مي‌توان با مداخله غير مستقيم و تربيت كادر متخصص همچون افراد عقیدتي آن سازمان اقدام كرد، اين افراد می‌توانند در كارگاه‌هاي تربيت كادر متخصص پيشگيري از اعتياد در سطوح مبتدي و پيشرفته آموزش لازم را فرابگيرند و سپس به كاركنان آن مجموعه آموزش‌ها را ارائه دهند. در اين زمينه بسته‌هاي آموزشي پيشگيرانه براي كاركنان نظامي تهيه شده است.

وي افزود: در مورد آموزش سربازان نيز مي‌توان در سامانه‌اي محتواي آموزشي پيشگيرانه را بارگذاري و با دستور ستاد كل نيروهاي مسلح، سربازان را ملزم به خواندن متون و شركت در آزمون‌هاي آن كرد، همچنين صدور كارت پايان خدمت منوط به خواندن مباحث پيشگيري از اعتياد و انجام آزمون تستي آن باشد و اين امر، به صورت الکترونيكی در پرونده آنان ثبت شود، به نظر اين، مكانيزم خوبي است كه مي‌تواند براي پيشگيري از ورود این قشر به اعتياد موثر واقع شود.

ارايه گزارش وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي به مقام معظم رهبري تا دو ماه آتي
عارف وهاب‌زاده مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد نیز بر انجام اقدامات فوق‌العاده و جهشي از سوي دستگاه‌هاي عضو كميته تاكيد كرد و گفت: تا دو ماه آتي، بايد گزارشي از اقدامات فوق‌العاده در حوزه مبارزه با موادمخدر به مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) ارائه كنيم که خوشبختانه در ماه‌هاي گذشته شاهد اقدامات خوبي از سوي دستگاه‌ها بوديم.

وي افزود: چالش‌ها، موانع و مشكلاتي در اجراي برخي برنامه‌ها وجود دارد كه بايد با همت و تلاش مضاعف اين مشكلات را رفع كنيم و جهش جدي‌تري را در اجراي برنامه‌هاي فوق‌العاده داشته باشيم.

هدف از اجرای طرح كاج، ارتقاي سلامت در محيط كار است
همچنین دکتر سید حسین مدنی معاون اداره کل اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: از اوايل سال 95 بعد از پيمايش شيوع اعتياد كه مشخص شد 23 درصد جامعه كارگري و صنعتي، به اعتياد مبتلا هستند؛ طرح كاج «استقرار مداخلات پيشگيري از مصرف مواد مخدر در جامعه كار و توليد» طراحي و با حمايت‌طلبي استانداران، در كل كشور پياده‌سازي شد.

وي افزود: جامعه هدف طرح کاج؛ بنگاه‌های اقتصادی 50 تا 500 نفر است و هدف از اجرای آن، کاهش آسیب‌ اجتماعی اعتیاد در بين كارگران و ارتقاء سطح سلامت در محيط كار می‌باشد.

اين مقام مسئول در وزارت تعاون ادامه داد: این طرح شامل 3 بسته خدمتی مجموعه آموزش سبک زندگی سالم- ارزیابی وضعیت سبک زندگی کارگران و رتبه‌بندی کارفرمایان سلامت محور می‌باشد.

مدني بيان داشت: در اين طرح، افرادي به عنوان بهبان؛ موظف به آموزش کارگران تحت پوشش مجموعه خود و ارائه بسته‌های آموزشی به آنان هستند که پس از اتمام فرایند و ثبت مشخصات کارگران آموزش دیده در سامانه "بهبان"، کارت سلامت برای آنان صادر مي‌شود.

وي ادامه داد: بسته‌هاي آموزشی حاوی 10 بسته آموزشی کارگاهی برای گروه‌های هدف کارکنان و کارگران در محیط‌های کاری و همچنین فیلم آموزشی- راهنمای مربی- دفترک فراگیران- کاربرگ خود ارزیابی- کارگروهی و قالب‌های ارزشیابی کارگاهی مي‌باشد.

معاون اداره کل اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: از دو سال گذشته تاكنون از 2500 خانه بهداشت كارگري كه بنگاه‌هاي اقتصادي به ارائه خدمات بهداشتي مي‌پردازند، 1500 خانه داوطلبانه خواستار اجراي طرح كاج شدند و 1500 بهبان‌ در اين امر آموزش ديدند، 350 هزار كارگر در سامانه بهبان سطح اطلاعات شدند و 1500 كارگاه آموزشي براي آنان برگزار و كارت سلامت سبك زندگي صادر شد.

مدني با اشاره به برخي مداخلاتي كه بايد در اين طرح انجام شود، گفت: نتايج برنامه ملي كاج بايد به ورزاي مربوطه مكاتبه و حمايت‌طلبي شوند، برنامه معاينات و آزمايشات ادواري، ارزشيابي و با رويكرد كاج ادغام شوند، همچنين رتبه‌بندي كارفرماي سلامت‌محور هر استان انجام شود و برترها به‌عنوان مسئوليت‌پذير اجتماعي اعلام شوند.

وي همچنين بسته‌هاي تشويقي مالياتي براي كارگرا معتاد توسط كارفرما، تقويت پايش طرح، گنجاندن همه اطلاعات استقرار در سامانه آموزش‌هاي استاني و بنگاهي، رتبه‌بندي عملكرد بهبان‌ها در انتخاب خانه بهداشت كارگري برتر و شبكه‌سازي بهبان‌ها و كارفرمايان را از ديگر مداخلات اين طرح برشمرد.

مدني تاكيد كرد: کارگران نیروهای مولد جامعه هستند و در شرایطی که توسعه همه جانبه اولویت کشور است تامین سلامت آنها ضرورت دو چندان پیدا می‌کند.

آموزش مهارت پيشگيري از اعتياد در قرارگاه مهارت‌آموزي سربازان
منصور زماني نماينده ستادکل نیروهای مسلح نیز در اين جلسه گفت: سال گذشته با هدف مهارت‌آموزی سربازان و صدور گواهي مهارتي براي آنان، قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان ايجاد و تفاهم‌نامه‌هايي در این راستا با وزارتخانه‌هاي تعاون، صنعت و آموزش و پرورش و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري منعقد شد.
وي ادامه داد: سالانه 500 هزار سرباز به نیروهای مسلح وارد شده و 500 هزار نفر از آن خارج می‌شوند. لذا مي‌توان در سرفصل‌هاي آموزشي در اين قرارگاه، مهارت پيشگيري از اعتياد را به سربازان آموزش داد.

توانمندسازی بیش از 200 هزار والدین مروج پیشگیری
همچنين نادر منصور كيايي، مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در اين جلسه گفت: در سال تحصيلي 97-96 طرح‌هاي فوق‌العاده‌اي از سوي آموزش و پرورش در مدارس اجرا شد؛ طرح توانمندسازي دانش‌آموزان و والدين از جمله اين طرح‌ها بود كه در 31 استان اجرا و تا به امروز 6 هزار مدرسه  تحت پوشش آن قرار گرفته‌اند.

وي افزود: طرح توانمندسازي رواني- اجتماعي دانش‌آموزان نيز از ديگر طرح‌هاي وزارت بود كه در ابتداي كار، 128 مدرسه تحت پوشش قرار داشتند و بعد از پايان سال تحصيلي در خرداد 97 اين رقم به 4800 مدرسه رسيد.

كيايي در ادامه، توانمندسازی بیش از 200 هزار نفر والدین مروج پیشگیری، توانمندسازی بیش از 500 هزار نفر از معلمان کشور در زمینه آموزش پیشگیری به دانش‌آموزان، شناسایی و ارائه خدمات مداخله در فوریت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان در معرض خطر و راه‌اندازي اپليكيشن "سينا روبيك" و بارگذاري 4 فيلم 20 دقيقه‌اي با محتواي پيشگيري از اعتياد در آن را از ديگر برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی برشمرد.

اجراي برنامه‌هاي آموزشي طرح" پازَك" ويژه زنان از آبان ماه
فرید براتی سده، معاون پیشگیری و درمان مرکز درمان سازمان بهزیستی کشور نيز در رابطه با طرح پازَک گفت: پیشگیری از مصرف مواد زنان و کودکان در معرض آسیب یا آسیب‌دیده در نقاط حاشیه‌ای از مسائل مورد توجه در این طرح است.

وي در ادامه؛ نخستین گام اجرای طرح پازَک را شناسایی محله ناميد و گفت: بیش از ۳ هزار منطقه حاشیه در کشور وجود دارند که امسال 525 منطقه را در 12 استان لرستان، كرمانشاه، خوزستان، كرمان، آذربايجان غربي، سيستان و بلوچستان، چهارمحال و بختياري، همدان، گلستان، هرمزگان، خراسان جنوبي و آذربايجان شرقي به عنوان طرح تحولی انتخاب کرده‌ایم.

اين مقام مسئول در سازمان بهزيستي گفت: در تير و مرداد 97، از استان‌هاي محل اجراي طرح پازك بازديد شد و از ابتداي مهر ماه سال‌‌جاري، برنامه مصون‌سازي خانواده‌محور كودكان زير سن دبستان در برابر اعتياد در تمامي محلات طرح "پازَك" اجرا مي‌شود، همچنين در نيمه دوم مهرماه تربيت مربي بسته‌هاي آموزشي ويژه زنان همسران معتاد و پيشگيري از اعتياد زنان در برابر اعتياد انجام مي‌شود و در نهايت اجراي برنامه‌هاي آموزشي ويژه زنان در تمامي محلات طرح "پازَك" از آبان 97 شروع مي‌شود.

براتي در پايان، تدوين شناسنامه محله‌اي به تفكيك هر محله براساس چهارچوب تعيين شده، اجراي يك دوره آموزشي وي‍ژه والدين كودكان زير سن دبستان ساكن در هر محله براساس بسته آموزشي مصون‌سازي كودكان در برابر اعتياد (به مدت شش هفته)، اجراي يك دوره آموزش پيشگيري از اعتياد براي همسران افراد معتاد ساكن در محله براساس بسته آموزشي وي‍ه زنان همسر معتاد (به مدت هشت هفته)، اجراي يك دوره آموزش پيشگيري از اعتياد ويژه زنان محله براساس بسته‌هاي آموزشي طرح "پازَك" و اجراي حداقل يك پروژه اجتماع محور پيشگيري از عتياد براي كودكان با نوجوانان محله براساس كاهش عوامل خطر با افزايش عوامل محافظ را از اقدامات طرح "پازَك" در فاز اول برشمرد.

گفتنی است در این جلسه نمایندگانی از دستگاه‌های وزارت علوم، هلال احمر، ناجا، هلال احمر، بهزیستی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون و... حضور داشتند.