به گزارش روابط عمومی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان؛ بمنظور اجرای برنامه‌های آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد ویژه اعضای کانون‌های دانش‌آموزی و غنچه‌های هلال احمر جلسه مشترک با حضور کارشناس امور فرهنگی و ورزشی جمعیت هلال احمر استان با مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور برگزار شد.

همچنين عارف وهاب‌زاده با اشاره به اهم پیشگیری اولیه از اعتیاد در سنین نوجوانی بیان کرد: با استفاده از مهارت‌ها و توانمندی‌های کودکان و نوجوانان می‌توان آنان را برای مراقبت از خویش در برابر رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی ارتقاء داد.

وي افزود: یکی از ضرورت‌های مهم برای تکمیل رویکرد پیشگیری اولیه برای محافظت و مراقبت از کودکان و نوجوانان، استقرار نظام مراقبت اجتماعی از کودکان و نوجوانان به ویژه نوجوانان در معرض رفتارهای خطر و پرخطر است و برای تحقق این موضوع همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله جمعیت هلال احمر در جهت گسترش خدمات پیشگیرانه و مراقبتی در سطح مدارس و مهدکودک ها دارای اهمیت زیادی است.

اين مقام مسئول در ستاد با اشاره به اینکه در طي سال‌های اخیر برنامه‌های مناسب براي پیشگیري از مصرف مواد در سطح مدارس با عناوین مختلف آغاز شده است، افزود: دستگاه‌های دخیل در این امر باید نسبت به تقویت برنامه‌هاي پیشگیري از مصرف مواد، متناسب با سرعت آسیب‌هاي اجتماعي برنامه‌ریزي کنند.

وهاب‌زاده ضمن استقبال از طرح آموزش پیشگیری از اعتیاد در رده سنی نوجوانان و جوانان تاکید کرد: اطلاع‌رسانی و آگاهسازی باید با توجه به شرایط سنی، رشد عقلی و جنسیت مخاطبان و شرایط بومی به صورت مستمر و عمیق در خصوص عوارض، پیامدها و تبعات مصرف مواد مخدر به گروه هدف ارائه شود تا بالاترین اثربخشی ممکن را به همراه داشته باشد‌.

وی خاطر نشان کرد: معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان کرمان با اجرای این پروژه آموزشی و مهارتی نگرش منفي نسبت به مصرف انواع مواد مخدر در نوجوانان و جوانان ایجاد خواهد کرد و زمینه ساز مصونیت برای آینده سازان جامعه خواهد شد.

فرشيد واحدي کارشناس امور فرهنگی و ورزشی معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان کرمان در اين جلسه گفت: با توجه به اینکه ارتقای سطح آگاهي و آموزش والدین و مربیان در خصوص ارتباط صحیح با  فرزندان و دانش‌آموزان در شناخت علل و عوامل موثر در بروز اعتیاد نونهالان و نوجوانان از مهمترین عواملی است که بی‌شک اجرای برنامه‌های آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی توسط معاونت امور جوانان هلال احمر نقش بسیار مهمی در شناخت و آگاهی در کاهش مصرف مواد در این رده سنی حساس دارد.

وي در ادامه؛ طرح آموزش پیشگیری از اعتیاد در رده سنی نوجوانان و جوانان را با استفاده از ظرفیت های هلال احمر استان ارائه کرد.

نماینده جمعیت هلال احمر استان در ادامه تاكيد كرد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی  دانش‌آموزان در عرصه آسیب‌های اجتماعی بسیار شیرین و امیدبخش است اما مستلزم ظرافت و برنامه‌ریزی خاص بوده و توجه به این نکته، ضامن موفقیت این حرکت خواهد شد.

واحدی با اشاره به اهداف آموزشی این طرح افزود: مهارت‌هایي چون حل مساله، تصمیم‌گیري، ارتباطات فردي و اجتماعي، تفکر و خلاقیت، مقاومت در برابر خواسته‌هاي نامشروع دیگران و کسب مهارت نه گفتن، تقویت معنویت و موضوعات دیني، خویشتن‌داری، بهره‌برداری مناسب از زمان، غني‌سازي اوقات فراغت و خودشناسي گنجانده شده است.

لازم به ذکر است ایجاد اتاق فکر با هدف نهادینه سازی تفکر و بهره گیری از اندیشه صاحب نظران در کمیته استانی به منظور اخذ تاییدیه و ارائه به ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست‌جمهوري از تصمیمات این جلسه بود.