به گزارش خبرگزاري آريا،معضل اعتياد و فراگيري آن در بسياري از خانواده و حتي معابر عمومي چند ماهي است که مسئولان امر را بر آن داشته تا با اجراي طرح جذب معتادان متجاهر، انتقال آن ها به کمپ و درنهايت استقرار بهبوديافتگان داوطلب در مراکز مهارت آموزي بهاران، چاره اي براي اين آسيب ديرپا بيانديشند. اين اقدام در حالي است که همواره در ميان سازمان ها و بخش هاي مختلف اختلاف نظرهايي در مورد شيوه ترک اعتياد و برخورد با آسيب ديدگان وجود دارد. به اين معني که برخي مراکز ماده ١٦ و ترک اجباري را مي پسندند و عده اي ديگر بر ترک اعتياد معتادان خودمعرف در مراکز ماده ١٥ تاکيد دارند.

در همين رابطه، مجيد رضازاده رئيس مركز توسعه پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي در گفت و گو با خبرنگار شهرنوشت با تاکيد بر اينکه جمع آوري صرف افراد معتاد در بلندمدت تاثيرگذار نيست، مي گويد: ما براي اينکه معتاد متجاهر چه زن و چه مرد را از حالت بي خانماني در بياروريم و به زندگي سالم بازگردانيم، چاره اي نداريم جز آن که از مسير درست برويم. يکي از مسيرها توسعه مراکز ترک اعتياد ارزان قيمت يا رايگان است که در حال حاضر بودجه اين مراکز کم شده و مراکز رايگان و چندان ارزان قيمت نيستند.

وي ادامه مي دهد: تجربه نشان مي دهد گسترش برنامه کاهش آسيب و توسعه مراکز خودمعرف يا مراکز ماده ١٥ از مهم ترين راه ها براي کاهش آسيب است. مراکزي که در آن معتاد نه با اجبار که با ميل خود و به طور داوطلبانه پذيرش مي شود.
رئيس مركز توسعه پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي تصريح مي کند: طبق قانون بهزيستي موظف است تا مراکز ماده ١٥ را گسترش دهد و در حال حاضر هم ٢ هزار و ٣٠٠ مرکز در حال فعاليتند. برخي از اين مراکز ارزان قيمت و برخي در اختيار بخش خصوصي قرار دارند.

رضازاده مي گويد: در مراکز ماده١٥ با سيستم مددکاري تلاش مي شود تا بهبوديافتگان به خانواده بازگردند و زنان بي سرپرست نيز به مراکز اجتماعي زنان آسيب ديده ارجاع داده شوند. خانم هاي معتادي هم که به ماشين هاي اورژانس اجتماعي مراجعه کنند در صورت تمايل بلافاصله به مراکز درمان خودمعرف سپرده مي شوند.

نگاه مبتني بر گسترش مراکز ماده ١٥ و لزوم سرمايه گذاري براي ترک اعتياد افراد خودمعرف تنها در ميان مسئولان بهزيستي ديده نمي شود چرا که مسئولان شهرداري تهران نيز بارها اعلام کرده اند که با ترک اجباري و انتقال معتادان به مراکز ماده ١٦ کاملاً مخالفند.

پيش از اين نيز فرزاد هوشيار پارسيان، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران با تاکيد بر اين امر که مديريت شهري به رغم تجهيز و آماده سازي مراکز ماده ١٦، هيچ گاه اين روش را قبول نداشته ، گفته است: شهرداري طبق تعهداتش تاکنون چندين مرکز ماده ١٦ را تجهيز و در اختيار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار داده است. البته نگاه ما بيشتر مبني بر گسترش مراکز ماده ١٥ و ترک اختياري معتادان است چرا که شکست روش هاي اجباري سال هاست که بر همگان معلوم شده است.

وي با يادآوري اين نکته که شهرداري تهران از ابتدا اعلام کرد در بهاران تنها بهبوديافتگان مراکز ماده ١٥ را پذيرش مي کند، اظهارکرده است: اعتقاد ما بر روش هاي پرهيزمدار و مبتني بر مددکاري و روانشناسي موجب شد تا ترجيح ما در پذيرش بهاران مددجويان ماده ١٥ باشد. با اين وجود چند وقتي است که به اکراه مددجويان کمپ هاي ماده ١٦ را هم مي پذيريم.