مجید رضازاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سازمان بهزیستی از امسال دیگر مجوز این مراکز را صادر نمی‌کند و سازمان‌های متولی دیگر مانند سازمان زندان‌ها و نیروی انتظامی صادر می‌کند و بعد از این هم کار ساماندهی آنان به دستگاه‌های دیگر منتقل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بعد از این سازمان بهزیستی قرار است در حوزه ماده ۱۵ یعنی درمان اختیاری و کاهش آسیب معتادان و پیشگیری از اعتیاد اقدامات خود را انجام دهد. موضوع ماده ۱۶ امسال درحال انتقال به دستگاه‌های دیگر است.
وی در توضیح انتقال ساماندهی معتادان متجاهر از بهزیستی به دستگاه‌های دیگر گفت: بهزیستی امکانات، رویکرد و ساز و کار لازم را برای ساماندهی معتادان متجاهر و برای به اجبار نگه داشتن مصرف کنندگان مواد ندارد.
به گزارش ایرنا، اواخر سال ۹۵ بود که در جلسه صد و سی و سوم ستاد مبارزه با مواد مخدر در محل وزارت کشور مسئولیت جمع آوری و نگهداری معتادان متجاهر به بهزیستی واگذار شد. بهزیستی ۱۰ پیش شرط برای پذیرفتن آن ارائه داد و در نهایت صدور مجوز برای مراکز ماده ۱۶ و نظارت بر آنها طبق آئین نامه‌ای با امضای رئیس جمهوری به بهزیستی واگذار شد. مراکز ماده ۱۶، مراکز ترک اعتیاد اجباری برای نگهداری و ارائه خدمات به معتادان بی خانمانی هستند که به طور علنی در خیابان‌ها به مصرف مواد می‌پردازند. بهزیستی در کنار این مراکز مراکز تبصره ۲ را نیز راه اندازی کرد که مراکز صیانت و توانمندسازی معتادان متجاهر بهبود یافته هستند. از زمانی که تولیت معتادان متجاهر به بهزیستی واگذار شد، بهزیستی با طراحی مدل الگوی دادگاه درمان مدار تلاش کرد این معتادان را ساماندهی کند؛ دادگاه «درمان مدار» طرحی برای درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر است. اما بهزیستی در رابطه با معتادان متجاهر با مشکلات زیادی از جمله کمبود مراکز نگهداری معتادان متجاهر روبرو شد بنابراین دستگاه‌هایی مانند سازمان زندان‌ها و نیروی انتظامی برای نگهداری معتادان متجاهر اعلام آمادگی کردند و وارد این کار شدند که این اقدام نیز خود مشکلاتی از جمله سختی‌های صدور مجوز و نظارت بهزیستی براین مراکز داشت. یکی دیگر از مشکلات نیز کمبود اعتبار بود آنچنان که این کمبود اعتبار ساماندهی معتادان متجاهر در بخش‌های غیردولتی استان‌ها را با مشکل مواجه کرد. حال بعد از ۲ سال طرح‌های مختلف بهزیستی برای ساماندهی معتادان متجاهر دوباره می‌خواهد آن را به دستگاه‌های دیگر واگذار کند. البته این مشکلات قبلاً هم وجود داشت اما اینکه چرا بهزیستی تصمیم به واگذاری ساماندهی معتادان متجاهر کرده است، جای تأمل دارد.
به گزارش ایرنا بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد.همچنین سال گذشته بیش از ۵۰ هزار معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ و تبصره ۲ ذیل آنها از سوی بهزیستی پذیرش شدند.