فرید براتی سده روز سه شنبه در حاشیه کارگاه آموزشی توجیهی مدیریت موردی معتادان بی بضاعت کشور که در قزوین برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: زنان و کودکان دو گروه آسیب پذیر هستند که بیش از سایرین در معرض انواع خطرات و آسیب های قرار می گیرند از این رو تمرکز طرح پازک هم برروی همین دو گروه است.

وی با بیان اینکه در این طرح برنامه های مصون سازی زنان و کودکان در برابر اعتیاد انجام می شود، اضافه کرد: کودکان در این طرح به صورت غیر مستقیم آموزش‌های پیشگیری از جمله نه گفتن، مهارت حل مساله و کاهش استرس و زنان شیوه‌های ارتباط با همسر و مهارت‌های اساسی زندگی و کنترل خشم را آموزش می‌بینند.

براتی سده ادامه داد: برای اجرای این طرح‌ها ابتدا شناسنامه آسیب‌های محله تهیه می‌شود تا نوع و تعداد آسیب‌ها مشخص شده و سپس برنامه‌های پیشگیرانه متناسب با نوع آسیب اجرا شود.

وی گفت: در سال گذشته گزارش‌های خوبی از این طرح داشته‌ایم و امیدواریم تعداد مناطق پرخطر تحت پوشش را با تأمین اعتبارات مالی به ۳ هزار منطقه برسانیم.

براتی سده اظهار داشت: در حوزه پیشگیری از اعتیاد برنامه‌های مختلفی در سطح مهدهای کودک و مدارس با همکاری انجمن‌های اولیا و مربیان اجرا می‌شود.

رئیس مرکز توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه به آماری از معتادان متجاهر اشاره کرد و افزود: در این حوزه آمارها متفاوت است اما آنچه که تمام دستگاه‌های متولی توافق نسبی دارند وجود حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار معتاد متجاهراست.