فرید براتی سده روز یکشنبه در نشست توجیهی و اجرایی، بهبود و جامعه پذیری معتادهای بی بضاعت افزود: در مدل پزشکی حاکم بر برنامه های مرتبط با اعتیاد، اقدامات بازتوانی و پس از درمان مورد غفلت واقع شده است.
وی اظهار داشت: اقدامات بازتوانی و پس از درمان در آن، مورد غفلت واقع شده است و اجرایی نشدن آیین نامه پس از خروج معتادان، اقدامات مقطعی و جزیره ای عمل کردن اثربخشی اقدامات را کاهش داده است.
براتی سده اضافه کرد: در رویکرد مدیریت بهبودی یعنی ورود فرد به پروسه درمان، مداخله، بهبودی، بازتوانی روانی، اجتماعی پایدار، به دنبال ثبات بهبودی نجات یافتگان از اعتیاد هستیم.
وی افزود: ایجاد مراکز توانمند سازی و مدیریت بهبود، از جمله برنامه های سازمان در حوزه درمان و بازتوانی اعتیاد است. 
مدیرکل بهزیستی همدان نیز در این نشست گفت: اعتیاد پدیده ای اجتماعی است که با هنجارهای اجتماعی در تضاد است و به همین دلیل سرمنشا بسیاری از مشکلات موجود در جوامع محسوب می شود.
حمید رضا الوند افزود: در حوزه پیشگیری، تفکر حاکم، مداخله و درمان است و تا تفکر پیشگیرانه بر برنامه ها حکمفرما نشود اقدامات مداخله ای موثری انجام نخواهد شد. 
وی عنوان کرد: راه اندازی مراکز اقامتی دی ای سی (شیلتر) یک ضرورت است اما نباید در ارایه این خدمات ما را از توسعه اقدامات پیشگیرانه غافل کند.
مدیرکل بهزیستی استان همدان گفت: تفکر و دستاوردهای آنی مانع از پیشبرد برنامه ها می شود و ضروری است به سمت اقدامات و برنامه هایی حرکت کنیم که دستاوردهای آتی و پایدار را داشته باشند.

همدان رتبه 21 آلودگی به اعتیاد
دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: در طرح شیوع شناسی کشور، همدان رتبه 21 آلودگی به اعتیاد دارد و با اقدامات صورت گرفته معتاد متجاهر در صورت وجود، در کمترین زمان جمع آوری و ساماندهی می شوند. 
سید رسول حسینی افزود: سه مشکل در حوزه اعتیاد وجود دارد که شامل فضای مجازی و سایبری، تنوع و تعدد انواع مواد و همچنین پولشویی در حوزه قاچاق مواد می شود.
وی تاکید کرد: زندانیان و جرایم وابسته به مواد مخدر هزینه های گزافی به کشور تحمیل می کنند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان نیز در این نشست گفت: رنج ناشی از اعتیاد که به جوامع تحمیل می شود ثمره پول پرستی و دامن زدن به پدیده مواد مخدر است که قربانیان اصلی پدیده اعتیاد خانواده ها و جوانان هستند. 
سعید گلستانی افزود: معتادان اولین مولفه ای که از دست می دهند، اعتماد اجتماعی است و از دست رفتن اعتماد اجتماعی ادامه روند مداخله، درمان و بازتوانی را با مشکلات بسیاری درگیر می کند. 
وی اظهار داشت: 18 پایگاه سلامت اجتماعی با محوریت مساجد توسط معاونت پیشگیری از وقوع جرم، قوه قضاییه و تبلیغات اسلامی در همدان با مداخله افراد محله های استان راه اندازی شده است.
گلستانی ادامه داد: وظایف سازمان ها در حمایت های پس از خروج یا بهبودی افراد از مواد شفاف نیست.
از ابتدای سال تاکنون 160 نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌ها، در راستای کنترل و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد برگزار شده است.