به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری،فرید براتی در نشست تخصصی با کارشناسان مسئول بهزیستی مازندران پیشگیری را دوای درد سازمان بهزیستی دانست و اظهار داشت: در پیشگیری وظیفه ما ایده پردازی  و ایده سازی نو در جامعه است.

وی با بیان اینکه 2 میلیون 808 نفر مصرف کننده مواد در کشور هستند،سرمایه ،مشارکت و انسجام اجتماعی در کنار امید و نشاط اجتماعی را از مولفه های مهم در ارتقای سلامت اجتماعی در جامعه برشمرد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از تماس 800 هزار نفر به سامانه مشاوره 1480 خبر داد و افزود: از این تعداد تماس ،افسردگی و اضطراب بیشترین مشکل و پس از آن مشکلات زناشویی و خانواده بوده است.

وی از وجود 530 پایگاه سلامت اجتماعی در سطح کشور خبر داد و گفت:برآنیم این تعداد را به 580 پایگاه افزایش دهیم.

براتی سده با اعلام اینکه بیش از700 پایگاه همیار سلامت روان در کشور فعالیت می کند ،افزود: در پیشگیری از آسیب های اجتماعی بیش از 300 زوج جوان سال گذشته در کلاس های پیش از ازدواج آموزش دیدند.

وی پیشگیری از معلولیت ها را از مولفه های مهم در حوزه بهزیستی عنوان کرد وپیشگیری از ناشنوایی و نابینایی را مهمترین هدف این سازمان برشمرد.

براتی سده، مشارکت اجتماعی دانش آموزان را از دیگر برنامه های این سازمان نام برد و افزود: سال گذشته این طرح در 1000 کلاس تعدادی از استان های کشور اجرا شد برآنیم تا این تعداد را به 2 هزار کلاس در سراسر کشور ارتقاء دهیم.

وی به غربالگری شنوایی 73 درصدی نوزادان تازه متولد شده با همکاری سازمان بهزیستی در سطح کشور اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر این طرح بر روی کودکان 3 تا 5 سال متمرکز شده است و برآنیم با تدوام این برنامه این تعداد را افزایش دهیم.

براتی سده همچنین از غربالگری بینایی سه میلیون و 200 هزار کودک در کشور خبر داد.

 وی از غربالگری ژنتیکی در 26 مرکز مشاوره ژنتیک کشور خبر داد و گفت:این طرح برای خانواده هایی که دو معلول دارند در اولویت قرار دارد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی گفت:سال گذشته 994 نوزدانی که تشخیص داده شد بعد از تولد دچار معلولیت می شوند با رضایتمندی خانواده ها سقط شدند.

وی به همکاری 21 هزار سازمان مردم نهاد و 5 هزار موسسه مردم نهاد کوچک در رابطه با پیشگیری از اعتیاددر مراکز اجتماعی،سربازخانه ها،محیط کار و مدارس اشاره کرد و افزود:1300 کمپ ترک اعتیاد در کشور وجود دارد که با سازمان بهزیستی همکاری می کند.

براتی سده گفت: پیرو تاکیدات رهبر معظم انقلاب در کاهش آسیب های اجتماعی، علاوه بر ارتقاء خدمات مراکز درمانی اجتماع محور موسوم به تی سی TC ،امسال 21 مرکز در سطح کشور فعال شده است.

وی همچنین از ایجاد مراکز دی آی سی  «DIC» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﻣﺮﮐﺰ ﮔﺬﺭﯼ ﮐﺎﻫﺶ ﺁﺳﯿﺐ خبر داد افزود: ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺁﺳﯿﺐ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺍﻋﺘﯿﺎﺩ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﻣﻌﺘﺎﺩﺍﻥ ﭘﺮﺧﻄﺮ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺍﺑﺘﻼ‌ ﺑﻪ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ‌ﻫﺎﯼ ﻋﻔﻮﻧﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﺍﯾﺪﺯ ﺑﺎ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺍﺯ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺭﺍﯾﮕﺎﻥ ﻣﺜﻞ ﺳﺮﻧﮓ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﺭﺍﯾﮕﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺍﮐﺰ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪ.

براتی سده ادامه داد:در حال حاضر 170 مرکز "دی آی سی"  در کشور فعالیت می کند که حمایت از زنان آسیب دیده در اولویت قرار دارد.

وی از فعالیت بیش از 30 باشگاه مثبت در جهت حمایت از خانواده ها خبر داد و گفت: یکی از اقداماتی  است که جهت حمایت روانی- اجتماعی از مبتلایان به اچ آی وی و ایدز و جلب مشارکت آنان در فعالیت­های مربوط به این بیماری می­شود.

براتی با اعلام اینکه 1800 مرکز مشاوره خصوصی در سطح کشور فعالیت دارند گفت: تاکنون بیش از یک میلیون نفر از خدمات مشاوره ای  این مراکز بهره مند شدند.

وی افزود: حمایت از کودکان خیابانی از جمله اهداف سازمان بهزیستی به شمار می آید.

براتی سده از فعالیت مراکز"ای دی اچ دی"  برای بیماری های کودکان در کشور خبر داد و افزود:  این عده از خردسالان نمی توانند اطلاعات را به سرعت تجزیه و تحلیل کنند آنها در مقابل پیچیدگیها سردرگم می شوند و مدام درحال رویابافی هستند و در افکار خود غرق میشوند، نمی توانند به کاری که درحال انجامش هستند توجه کنند، افکارشان در جای دیگری سیر میکند و کاملا گیج هستند.

وی با مهم برشمردن مبحث پیشگیری به عنوان درمان دردهای بهزیستی گفت: کاهش آسیب اعتیاد،طلاق،مشکلات ژنتیکی و غربالگری ژنتیکی،کاهش آسیب های اجتماعی و سامانه رصد عوامل خطر را از اهداف سازمان بهزیستی در برنامه ششم است.