به گزارش خبرنگار مهر، محسن روشن پژوه، شامگاه شنبه در نشست خبری کارزار رسانه ای پیشگیری از مصرف شیشه استان مرکزی با بیان اینکه افراد می توانند برای دریافت خدمات مشاوره ای با خط ملی اعتیاد تماس حاصل کنند، گفت: بانک اطلاعاتی مراکز و منابع مورد نیاز در این زمینه در دسترس مشاوران بوده و در صورت نیاز افراد را برای مراجعه به مراکز راهنمایی می کنند.

وی با اشاره به اینکه در شش ماهه سال جاری نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر با خط ملی اعتیاد تماس گرفتند، افزود: مشاوران بین هشت تا ۱۰ دقیقه به تناسب نیاز برای افراد زمان صرف می کنند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به فعالیت پنج هزار تیم اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در کشور اشاره و اضافه کرد: در استان مرکزی ۱۵۰ تیم اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در حوزه های مختلف خدمات ارائه می کنند.

روشن پژوه اظهار کرد: پارسال ۵۰۰ هزار نفر و در شش ماهه نخست امسال بیش از ۳۰۰ هزار نفر زیر پوشش آموزش های پیشگیرانه اعتیاد قرار گرفتند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور با اشاره به اینکه براساس آمار مصرف مواد مخدر محرک به ویژه شیشه به دلیل تولید آسان رو به افزایش است، افزود: این مهم ضرورت برنامه ریزی و فرهنگ سازی بیشتر برای جلوگیری و کاهش سوء مصرف این مواد را دوچندان کرده است.

مراکز اقامتی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت (TC) از جمله مراکز درمان سرپایی در کشور است

روشن پژوه با بیان اینکه بخش درمان بهزیستی از سال ۷۵ فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: مراکز اقامتی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت (TC) از جمله مراکز درمان سرپایی در کشور است.

وی ادامه داد: مراکز کاهش آسیب به صورت سیار و ثابت، ارائه کننده خدمات به معتادان تزریقی بوده و لوازم مورد نیاز آنان مانند سرنگ، پنبه الکی و غیره را در اختیار آنان قرار می دهند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی کشور اظهار کرد: در استان مرکزی ۲۸ مرکز میان مدت، یک مرکز بلند مدت، پنج مرکز پیشگیری و کاهش آسیب و سه سرپناه فعال است.

روشن پژوه با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۰ درصد معتادان کشور مصرف کنندگان مواد محرک هستند، اضافه کرد: از این میزان ۹ درصد زنان هستند که نشان دهنده رشد استفاده این گروه و ارائه خدمات بیشتر به آنان است.

فعالیت مراکز توانمندسازی و جامعه پذیری

وی با بیان اینکه افراد پس از ترک اعتیاد و درمان اولیه با مشکلاتی مواجه هستند، تصریح کرد: برای بازتوانی و توانمند سازی و بازگشت به اجتماع مراکزی با هدف کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل تقویت کننده ایجاد و زمینه جامعه پذیری را در این افراد ایجاد می کند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی در این نشست با اشاره به اینکه کمپین پیشگیری از اعتیاد با تاکید بر ماده محرک شیشه از ۲۷ مهر در معاونت پیشگیری استان مرکزی مطرح شد، افزود: با توجه به برنامه های دولت و حرکت های اجتماعی، فعالیت ها در سطوح اجرایی دنبال و کارزار رسانه ای پیشگیری از مصرف شیشه به اجرا درآمد.

کیانوش امینی با بیان اینکه در کشور ۱۵ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با اعتیاد درگیر هستند، گفت: بحث شیشه یکی از مشکلات شایع میان نوجوانان و بانوان بوده که نیازمند توجه ویژه است.

وی با تاکید بر اینکه ۹۲ درصد افراد مبتلا به مصرف شیشه تحصیلات زیر دیپلم داشته و ۷۵ درصد سیگار مصرف می کنند، اضافه کرد: این امر نشان دهنده آگاهی محدود افراد معتاد به این ماده محرک است.

۹۹ پایگاه ثابت و ۸۰ پایگاه سیار در استان مرکزی

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی با بیان اینکه ۲۰ تا ۲۶ دی ماه فعالیت های گسترده ای در استان مرکزی برای آگاه سازی اقشار جامعه در مورد ماده محرک شیشه برگزار می شود، اظهار کرد: بخشی از این اطلاعات از طریق پایگاه های ثابت و سیار که احتمال افزایش آن وجود دارد، ارائه می شود.

امینی با تاکید بر اینکه در بحث پیشگیری نیازمند انقلاب فکری هستیم، گفت: اقشار مختلف جامعه باید با حساس شدن در این حوزه آگاهی لازم را به دست آورده و مددکار افتخاری شوند.

وی با اشاره به نقش موثر رسانه در اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم، افزود: آموزش های لازم به افراد و حضور پر رنگ دستگاه های مختلف زمینه ساز آگاهی افراد جامعه و گام های موثر برای ساختن جامعه ای سالم می شود.