ديدگاه TC به اختلال مصرف مواد

  • اختلال مصرف مواد، كليت فرد و همه عملكرد هاي او را تحت تاثير قرار مي­دهد يعني عملكرد، هاي شناختي، رفتاري، عاطفي (خلقي) ، معنوي، اخلاقي و نظام ارزشي
  • مشكل فرد است نه مواد
  • سم زدايي شرط ورود به درمان است نه هدف درمان
  • هدف TC، كمك به فرد جهت حفظ يك زندگي بدون مواد است

ديدگاه TC به فرد معتاد

  • فرد معتاد در همه جنبه هاي زير مورد ارزيابي قرار مي­گيرد: بدكنشي روانشناختي، نقايص اجتماعي، مشكلات اموزشي و شغلي
  • فرد معتاد براي نياز هاي توانمند سازي و باز تواني مورد ارزيابي قرار مي­گيرد، توانمند سازي رشد و بسط يك سبك زندگي خلاق و قرار دادي براي اولين بار، باز تواني: برگشتن به سبك زندگي قبلي كه فرد از ان اگاهي داشته اما به دليل مصرف مواد ان را از دست داده است
  • شخصيت و اشفتگي هاي اجتماعي فرد بطور جامع ارزيابي مي­شود: به عنوان علت يا معلول، چون برنامه درماني يكسان است، چون رويكرد درمان، براي بيمار مناسب سازي مي­شود

ديدگاه TC به بهبودي

  • هدف درمان، تغيير سبك زندگي و هويت فردي است هدف روانشناختي: تغيير الگوهاي منفي رفتار، تفكر و عواطفي كه فرد را مستعد مصرف مواد مي­سازد (درمان شناختي رفتاري)، هدف اجتماعي: بسط و رشد دادن رفتار ها، مهارتها، نگرشها و ارزشهاي جامعه پسند در يك سبك زندگي مسئولانه و بدون مواد.
  • انگيزش، بهبودي نيازمند فشار براي تغيير است:
  • فشارهاي بيروني، اجبار خانوادگي، اجبار قانوني، اجبار كاري (كارفرما)
  • فشارهاي دروني، پذيرش شدت وابستگي، پذيرفتن نياز به درمان (من نمي توانم به تنهايي از پس مشكل خود برايم)، شناخت و اگاهي از پسرفت جسماني، عاطفي، رواني و معنوي در اثرمصرف مواد
  • خود ياري و خود ياري متقابل: درمان در TC  توسط استفها و ساير مقيمان ساخته مي­شود، از طريق:
  • برنامه روزانه كار: وظايف شغلي به عملكردهاي روزانه TC مربوط است :نظافت، اشپزي، نگهباني و....، وظايف خانگي كه حاصل جلسات درماني است
  • مشاوره هاي فردي و گروهي روزانه (برحسب نياز)، گروههاي جنسي خاص (مثلا در يك گروه زنانه، ممكن است موضوع مطرح، وابستگي در مواجهه با فحشا و بارداري باشد، يعني رفتار هايي كه ممكن است بخشي از وابستگي انها باشد)، گروههاي نژادي خاص (مثلا فشار هاي قومي يا فرهنگي كه منجر به وابستگي مي­شود)، گروههاي سني خاص (وابستگي به عنوان يك مكانيزم سازشي در بزرگسالان متفاوت از وابستگي در نوجوانان است)، گروههاي مواجهه كنترل شده كه براي تعديل رفتار و نگرشهاي منفي بر رفتار تاكيد دارد جهت تاثير بر تغيير رواني (بينش يابي) بر عواطف تمركز مي كند، براي كمك به يادگيري مفاهيم و مهارتهاي مقابله اي و ارتباطي خاص بر اموزش تاكيد دارد، گروه براي افراد با تشخيص دوگانه

جلسات و سمينارها

  • جلسات AA، NA
  • جلسات براي افراد با تشخيص دوگانه
  • جلسه خانگي كه مشكلات مربوط به عملكرد روزانه اجتماع را بررسي مي­كند
  • - جلسات فوري كه فرارها، بازگشت ها و ساير شكلهاي قانون شكني در اجتماع را بررسي مي­كند

اوقات فراغت براي تسهيل جذب شدن در اجتماع (سرمشق گيري از رفتارهاي مقبول براي انجام صحيح اين فعاليت ها)

  • فيلم ها و نمايش ها (در داخل مركز يا خارج ان)
  • سفر هاي روزانه به موزه ها، پاركها و...
  • جشنها و مراسم (تعطيلات، جشن، تولدها و...)
  • فعاليت هاي ديگر مرتبط با اداب و رسوم (خاطرات، اعياد مذهبي و....)

يادگيري اجتماعي

  • كل اجتماع همانند يك معلم عمل مي­كند
  • يادگيري اجتماعي يك فرايند فعال است (انجام وظايف، مشاركت ها، مواجهه و...)
  • همتاها و استفها، نقش سرمشق و مثالهاي خوبي از رفتار درست هستند
  • اينجا و اكنون مهم است (نه انجا و سپس)
  • گذشته مورد بحث قرار مي­گيرد، فقط براي انكه الگوهاي بدكنشي و نگرشهاي منفي فعلي كشف شود
  • پذيرش مسئوليت فردي و اجتماعي در قبال واقعيت فعلي و سرنوشت

ديدگاه TC به زندگي درست

  • اصول اخلاقي روشن با توجه به رفتار اجتماعي و جنسي، رفتار هاي درست و غلط شناسايي شده و پاداش يا تنبيه مي­شوند، ارزشهاي خاص براي رشد فرد، اساسي هستند، مثل: درستي و صداقت، اصول اخلاقي كار، خوداتكايي، كسب پاداشها و پيشرفتها، مسئوليت پذيري فردي، روشها و اصول اجتماعي، مشاركت اجتماعي
  • احساس گناه يك مبحث اساسي براي تشويق پيوند جويي باهمتا ها و پذيرش خود است
  • تاكيد بر وضعيت فعلي (اينجا واكنون) ، بر گذشته فقط براي بيان الگوهاي فعلي بدكنشي تاكيد مي­شود.