سردار علی مویدی در گفت‌وگو با ایسنا،گفت: در حال حاضر بیش از 70 درصد از معتادان متجاهر را ساماندهی کرده‌ایم و شاید به تعداد کم و ناچیز معتادان متجاهری همچنان در سطح شهر حضور داشته باشند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: به شهروندان اعلام کرده‌ایم که در صورت مشاهده معتادان متجاهر در سطح شهر موارد را به پلیس گزارش دهند تا در جهت ساماندهی و پاکسازی آن منطقه اقدام شود و این مسئله از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز پیگیری خواهد شد.

وی در ادامه با بیان آنکه در سال 95 نزدیک به 40 هزار نفر معتاد متجاهر ساماندهی شده‌اند که این خود یک رکورد در این حوزه بود ادامه داد: طی دو سال اخیر اقدامات قابل توجهی در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر در کشور صورت گرفته است و همچنان تلاش می‌کنیم تا دیگر شاهد حضور این افراد در سطح شهرها نباشیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه به اجرای طرح جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در 12 استان کشور از اسفندماه 95 تا خردادماه 96 اشاره کرد و گفت: وقتی در پایان سال 95 حدود 20 هزار معتاد متجاهر را در سطح کشور ساماندهی می‌کنیم یعنی اقدامات در خور توجهی در این حوزه شکل گرفته است که امیدواریم با استمرار آن شاهد حضور کم معتادان متجاهر در سطح شهرها نباشیم.

مویدی در خصوص برخوردهای قضایی با پاتوق‌ها و پاکسازی‌های ضربتی این مناطق گفت: در بحث کارتن خوابی باید اقدامات ایجابی داشته باشیم و نه اقدامات حذفی، زیرا تجربه به ما ثابت کرده است که اقدامات حذفی در حوزه آسیب‌ها موثر نیستند.

وی ادامه داد: این در حالیست که اقدامات ایجابی که تمام ابعاد مسئله را بررسی و نوع شکل گیری موضوع در آن تعریف می‌شود می‌تواند اثرگذار و راه حل مناسب برای کاهش آْسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و کارتن خوابی باشد اما اینکه شما بروید در فلان خیابان و فلان منطقه هر کارتن خواب را که دیدید بدون توجه به بخش‌های قبلی و بعدی آن جمع کنید و ببرید نمی‌تواند موثر باشد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص نحوه همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر با پلیس نیز گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر برای تمامی دستگاه‌های فعال در حوزه اعتیاد برنامه داشته و با آنها تفاهم‌نامه‌ای را تنظیم کرده است این در حالیست که پاکسازی محلات از معتادان متجاهر و خرده فروشان در دستور کار ویژه پلیس قرار دارد.

مویدی در ادامه با بیان آنکه ستاد مبارزه با مواد مخدر از نظر مالی و معنوی پلیس را در این راستا حمایت خواهد کرد ادامه داد: در سال 95 بودجه پلیس در حوزه مبارزه با مواد مخدر را نسبت به سال 94، 30 درصد افزایش دادیم و امسال هم این بودجه افزایش خواهد یافت.

به گفته وی برخورد با خرده فروشان از اولویت‌های اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال 96 خواهد بود.

به گزارش ایسنا، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر چندی پیش اعلام کرده بود: معتقدیم که چهره کشور باید از معتادان متجاهر پاک شود، اما اعتیاد یک پدیده چند عاملی است و در شکل‌گیری و مهار و صیانت از آن هر فاکتوری دخیل است، لذا تلاش ستاد مبارزه با موادمخدر این است که این معتادان از سطح شهر جمع‌آوری شوند به طوری که امروز در تهران 10 هزار نفر ظرفیت‌سازی کرده‌ایم این در حالیست که 4 سال پیش ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر در تهران تنها 500 نفر بود.

وی خاطرنشان کرده بود : وضعیت ستاد مبارزه با موادمخدر روز به روز بهتر شده است به طوری که وضعیت کنونی ما حتی با وضعیت سه ماه پیشمان قابل مقایسه نیست البته نمی‌گوییم در حال حاضر در شرایط مطلوب و ایده‌آل قرار داریم اما نسبت به گذشته رضایتمندی افزایش یافته است.