به گزارش روابط عمومي شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان قزوين؛ دكتر پرويز افشار در نشست تخصصی-آموزشی پیشگیری از اعتیاد زنان افزود: اولویت اول و ‏تاکید مقام معظم رهبری در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر است زیرا اگر در امر پیشگیری موفق باشیم علاوه بر ‏جلوگیری ازسایر معضلات اجتماعی در هزینه‌ها نیز صرفه جویی خواهید شد چرا كه هزینه درمان ١٥ برابر بیشتر از ‏هزینه ی پیشگیری است‎.

وی افزود: بر اساس سند جامع فرهنگی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری ،ایشان در تبیین سیاست های کلان در ‏دست نوشته ی بسیار کم نظیر که به سران سه قوه ابلاغ کردند،بر اهمیت و ضرورت امر پیشگیری از ابتلا به مواد ‏مخدر تاکید دارند‎.

معاون کاهش تقاضاي ستاد در ادامه بیان کرد: بر اساس سند جامعه پیشگیری فرهنگی محیط ها به ٤ گروه خانه، محله، فضاهای آموزشی‏، (مدارس)،آموزش عالی (دانشگاه‌ها)، فضاهای کاری (اداری، صنفی و نظامی) و فضای مجازی تقسیم بندی می‌شوند که ‏نقش زنان در این فضاها بسیار پررنگ است‎.

افشار افزود: با عنایت به اینکه ٨٠ درصد ‏شخصیت فرد در خانواده شکل می گیرد نقش و تاثیرگذاری زنان در امر پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در خانواده ‏بسیار زیاد است ولی در دیگر فضاها نیز تاثیر آنها در پیشگیری از اهمیت زیادی برخوردار می باشد‎.

وی ادامه داد: زنان در شکل گیری تشکل ها و گروههای همسالان از مردان فعال تر هستند،و با توجه به حضور پررنگ ‏زنان در محیط های اداری نیز تاثیرگذاری این قشر در فرهنگ سازی دارای اهمیت زیادی می باشد‎.

معاون کاهش تقاضا ادامه داد: با توجه به نقش مهم و تاثیرگذار زنان در خانواده و جامعه، پیشگیری از اعتیاد در جامعه ی زنان امر ‏بسیار مهمی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد و همین آمار کم نیز بایستی به صفر کاهش یابد‎.

افشار ادامه داد: در فضای مجازی نیز برای مقابله با مطالب و محتوای نامناسب می بایست با درج و انتشار مطلب ‏تخصصی، مختصر و مفید به مبارزه و فرهنگ سازی بپردازیم تا بیشترین اثر را بر مخاطبان داشته باشد و خروجی آن بی ‏اثرکردن مطالب نامناسب خواهد بود‎.

وي توسعه مشارکت ها ی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور افزود: تشکل سازی در محیط های ‏دانشجویی نیز یکی از راهکارهای موثر درامر فرهنگ سازی در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و سایر معضلات و ‏انحرافات اجتماعی است‎.

دبير شورا افزود: اعتیاد به مواد مخدر زمینه ساز طلاق، حاشیه نشینی و سایر معضلات اجتماعی است ولی ضرورت پرداختن به ‏راهکارهای پیشگیری باعث می شود که شاهد کاهش سایر معضلات اجتماعی نیز باشیم‎.

افشار با تاکید بر ضرورت آموزش در پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدردر ادامه، افزود:١٥ هزار مربی در امر فرهنگ سازی ‏در پیشگیری از اعتیاد آموزش های لازم را دیده اند و آمادگی کامل را برای تربیت مربی در استان های کشور دارند‎.

وی ادامه داد: دراستان قزوین به عنوان استانی دارای ظرفیت های تاریخی،علمی و مذهبی کم نظیر که همواره به ‏عنوان دارالمومنین و دارالمجاهدین شناخته شده است نباید شاهد وجود معتادان به مواد مخدر باشیم بلکه این استان در ‏ارایه طرح های کارشناسی در راستای پیشگیری بایستی الگو یی برای سایر استان های کشور باشد.‏