به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دكتر پرويز افشار صبح امروز در مراسم امضاي اين تفاهم‌نامه كه در محل دانشگاه آزاد اسلامي برگزار شد، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) كه اعتیاد را ام الخبائث نامیده‌اند، گفت: حل آسيب‌هاي اجتماعي با اولويت اعتياد از اهميت زيادي برخورد است و طلاق، حاشيه‌نشيني، فقر، كودك‌آزاري، همسرآزاري و ديگر آسيب‌هاي اجتماعي ديگر، همگي ريشه در اعتياد دارند. در واقع علت بروز بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي، اعتياد است.

وي تصريح كرد: به دليل اهميت معضل اعتياد، مبارزه با مواد مخدر در دستور جدي نظام قرار گرفت كه مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) تاکنون 6 جلسه را در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي با مسئولان ارشد قوا برگزار نموده‌اند و مطالبه گري جدي از مسئولان داشته‌اند.

معاون كاهش تقاضاي ستاد اظهار داشت: ستاد تلاش دارد كه شركاي حوزه مبارزه با مواد مخدر را افزايش دهد و از آنجا كه دانشگاه آزاد اسلامي از بزرگترين دانشگاه‌هاي ايران و دانشگاه جهان اسلام به شمار مي‌رود، نقش بي‌بديلي در آگاهی جوانان از عواقب سوء مصرف مواد مخدر دارد.

افشار بيان داشت: اگر مداخلات موثري در فضاي دانشگاه صورت بگيرد در عدم گرايش اوليه دانشجويان به اعتياد، كار مهمي صورت گرفته است، بنابراين محيط‌هاي آموزشي همچون مدارس و دانشگاه در حوزه پیشگیری از اعتیاد بسيار مهم هستند.

وي گفت: دوره‌هاي آموزشي متعددي در حوزه پيشگيري از اعتياد از سوي دانشگاه آزاد صورت گرفته است و تلاش داریم تا در سطوح آموزشي برخورد سلبي صورت نگيرد بلكه با افرادي كه دچار اين آسيب شده‌اند طوري رفتار کنیم كه احساس حمايت كنند و به سوي درمان قدم بردارند و همچنین افراد سالم را به‌گونه‌اي توانمند سازيم كه اگر با تعارف مواد مخدر روبرو شدند، به راحتي "نه" بگويند.

اين مقام مسئول در ستاد بيان داشت: با توجه به تغيير الگوي مصرف و شايع شدن برخي مواد مخدر جديد مثل "گل" كه اكنون به دومين ماده مصرفي معتادان تبديل شده است، مباحث جديدي در دومين تفاهم‌نامه گنجانده شد.

افشار در ادامه به مفاد اين تفاهم‌نامه اشاره كرد و افزود: اتخاذ تمهيدات مناسب در راستاي بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود در اجراي برنامه‌هاي مصوب مشترك در عرصه‌هاي پيشگيري، درمان، توانمندسازي و كاهش آسيب‌هاي ناشي از اعتياد در بين دانشجويان، توليد محتوا و چاپ منابع علمي و آموزشي با موضوع پيشگيري از اعتياد و حمايت مالي و معنوي ستاد از طرح‌هاي پژوهشي و آموزشي دانشگاه از اهم مفاد اين تفاهم‌نامه مي‌باشد.

وی همچنين حمايت از مقاله‌ها و پايان‌نامه‌هاي تحصيلي به وي‍ژه در مقاطع ارشد و دكتري، راه‌اندازي كانون‌هاي دانشجويي همياران سلامت، حمايت ستاد در ارائه خدمات پيشگيري و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي در مراكز مشاوره دانشگاه، مشاركت در تربيت كادر متخصص در امر پيشگيري از اعتياد و همكاري در برگزاري نمايشگاه‌هاي پيشگيري اوليه از اعتياد در واحدهاي مراكز استان‌ها را از ديگر مفاد اين تفاهم‌نامه برشمرد.

تاكيد بر توليد انيميشن‌هاي 90 ثانيه‌اي در حوزه پيشگيري از اعتياد
فرزين رحيم‌نظري مديركل روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در اين جلسه، بر تهيه و توليد انيميشن‌هاي كوتاه 90 ثانيه‌اي در حوزه پيشگيري از اعتياد از سوي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي تاكيد كرد و گفت: در قالب اين تفاهم‌نامه مي‌توان از اين ظرفيت مهم دانشگاه استفاده كرد و جوايزي را براي برترين آثار در نظر گرفت.

وي افزود: هدف از توليد اين انيميشن‌ها و ساخت كاراكتري كه نماد مبارزه با اعتياد باشد، اثرگذاري بر روي افراد جامعه به ويژه دانشجويان نسبت به معضل اعتیاد و افزایش آگاهی جوانان نسبت به پيامدهاي آن است.

طرح ارزیابی سوء مصرف مواد مخدر بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مهم است
همچنین عارف وهاب‌زاده مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به كاهش 25 درصدی شیوع و بروز اعتیاد در سطح كشور تا پايان برنامه ششم توسعه گفت: طرح ارزیابی سوء مصرف مواد مخدر بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است، براساس این شیوع‌شناسی می‌توانیم برنامه‌ريزي منسجمي در حوزه پیشگیری از اعتیاد داشته باشيم.

وی بر افزایش نرخ سطح پوشش براساس برنامه استاندارد و مبتني بر شواهد تاکید و تصریح کرد: برخی اساتید دانشگاهی آگاهی چندانی نسبت به اعتیاد و عوارض آن، ندارند اما با فعال شدن آنان در این حوزه، قطعا به نتایج بهتري دست خواهیم یافت و تا پايان سال تحصیلي برنامه‌ريزي منسجمي خواهیم داشت.