به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ انوشيروان محسني بندپي در شصت و هفتمين كميته فرهنگي و پيشگيري ستاد که با دستور کار گزارش طرح‌های تحولی و فوق‌العاده وزارت آموزش و پرورش در باشگاه فرهنگیان  برگزار شد؛ گفت: نگاه جديدي در وزارت آموزش و پرورش در حال شكل‌گيري است و آن فعاليت‌هاي جايگزين به جاي آموزش‌هاي صفر و تهي است. پنج سال پيش سند رشد تكامل يكپارچه كودكان تدوين شد اما هنوز به علت اختلاف بین دستگاهی دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش اجرایی نشده است.

وي افزود: در آن سند، وظایف دو وزارتخانه و سازمان بهزيستي به درستی پیش‌بینی و وظایف هر نهاد براساس توان آن برای گروه‌های مختلف کودک معین شده است.

رييس كميته فرهنگي و پيشگيري ستاد پيشنهاد داد كه شوراي عالي اجتماعي كشور اين سند را براي تصويب نهايي به هيئت دولت ارائه كند تا بعد از آن اجرايي شود، همچنين محوريت اجراي سند بر عهده آموزش و پرورش باشد.

بندپي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: يكي از مزيت‌هاي سند نظام مراقبت اجتماعي از دانش آموزان (نماد) ائتلاف است، وزارت آموزش و پرورش به اين ارتقاء از ظرفيت رسيده كه شركاي ديگري هم در "نماد" ورود پيدا كنند، به طور مثال در "نماد" بسته‌هاي مشاوره و روانشناختي و مددكاري را مي‌توان به بهزيستي محول و از آن مطالبه‌گري كند.

وي در پايان تاكيد كرد كه مباحث پيشگيرانه بايد از دوران كودكي و در مهدهای كودك و پيش‌دبستاني‌ها ارائه شود تا از بالارفت هزينه‌هاي درمان جلوگيري شود.

سند نظام مراقبت اجتماعي از دانش آموزان (نماد) طرح بزرگي است
همچنين دكتر پرويز افشار معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر در اين جلسه؛ سند نظام مراقبت اجتماعي از دانش آموزان (نماد) را طرح بزرگي دانست كه براي اثربخشي و هم‌افزايي، نياز به شركاي جديد دارد.

وي بيان داشت: امسال تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌اي ميان ستاد مبارزه با مواد مخدر، آموزش پرورش و شوراي عالي اجتماعي كشور منعقد و سعي شد اعتبارات در جهت هم‌افزايي باشد. در عين حال چنانچه برنامه‌هاي نوآورانه و خلاق ديگري خارج از تفاهم‌نامه و در راستاي پيشگيري از اعتياد باشد، بودجه‌اي را در حد توانمان براي اجراي آنها مشخص خواهيم كرد.

اين مقام مسئول در ستاد گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر با همكاري وزارت ورزش و جوانان اقدام به ايجاد و تجهيز خانه‌هاي ورزشي روستايي و برگزاري همايش‌هاي بزرگ پياده‌روي خانوادگي در سطح كشور كرده است، بايد كاري كرد تا دانش‌آموزان روستايي در آن خانه‌هاي ورزشي حضور يابند و همچنين در پياده‌روي خانوادگي كانون توجه و مشاركت از سوي دانش آموزان باشد.

لزوم تقويت فعالیت‌های جایگزین به جای مواد مخدر
عارف وهاب‌زاده مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز بر تقویت فعالیت‌های جایگزین به جای مواد مخدر برای رفع نیازهای روانی و اجتماعی نوجوانان و جوانان تاكيد كرد و گفت: اينگونه فعاليت‌ها می‌تواند نقش موثری در پیشگیری از اعتیاد داشته باشند.

وي همچنين بر استفاده از ظرفيت فضاي مجازي در حوزه پيشگيري از اعتياد تاكيد كرد و افزود: جوانان به دليل جذابيت و گسترش فضاي مجازي تمایل بیشتری برای حضور در آن دارند، بنابراين باید تبلیغات کافی در راستای پیشگیری از اعتیاد در این فضا انجام شود.

آموزش 566 هزار نفر از معلمان كشور در برنامه سراسري توانمندسازي پيشگيري از اعتياد
همچنين نادر منصور کیایی مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در اين جلسه به گزارشي از عملكرد اين وزارتخانه در حوزه پيشگيري از اعتياد پرداخت و گفت: اجراي طرح توانمندسازي دانش‌آموزان، والدين و كاركنان در تمام مدارس دوره متوسطه دوم و مراكز استان‌ها، اجراي طرح توانمندسازي رواني اجتماعي دانش‌آموزان براي پيشگيري از رفتارهاي پر خطر در دوره متوسطه اول و اجراي طرح‌ آموزش مهارت‌هاي خودمراقبتي براي دانش‌آموزان سه دوره تحصيلي در 45 درصد از مدارس كشور از برنامه‌هاي وزارت آموزش و پرورش مي‌باشد كه در حال اجرا است.

وي در ادامه؛ آموزش تلفيقي درسنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد و رفتارهاي پرخطر در كلاس‌هاي درس توسط معلمان سه دوره تحصيلي، آموزش 566 هزار نفر از معلمان كشور در برنامه سراسري توانمندسازي پيشگيري از اعتياد و رفتارهاي پرخطر و برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي براي 2 ميليون نفر از والدين و 200 هزار نفر از كاركنان در هر سال را از ديگر برنامه‌هاي در حال اجراي وزارت آموزش و پرورش برشمرد.

اين مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش پيشگيري از اعتياد و رفتارهاي پرخطر به 503 هزار و 456 معلم در سراسر كشور، اجراي طرح والدين پيشگام براي يك ميليون و 373 هزار و 526 نفر، توانمندسازي و حمايت از 24 هزار دانش‌آموز خانواده‌ در معرض خطر، اجراي طرح توانمندسازي دانش‌آموزان،‌ والدين و كاركنان در دوره دوم متوسطه با نرخ پوشش 2 ميليون و 350 هزار نفر و اجراي طرح توانمندسازي رواني اجتماعي دانش‌آموزان دوره اول متوسطه با نرخ پوشش 512 هزار نفر از جمله برنامه‌هاي فوق‌العاده وزارت آموزش و پرورش مي‌باشند.

كيايي بيان داشت: برگزاري هفته مبارزه با اعتياد و آسيب‌هاي اجتماعي در سطح مدارس كشور در آبان امسال، برگزاري هفتمين جشنواره نوجوان سال در سال تحصيلي 97-96 ، برگزاري نمايشگاه‌هاي پيشگيري از اعتياد، آسيب‌هاي اجتماعي و رفتارهاي پر خطر در سطح مدارس كشور، اجراي طرح مشاركت اجتماعي دانش‌آموزان در پيشگيري از آسيب‌‌هاي اجتماعي براي نخستين بار در سطح مدارس كشور، اجراي طرح پيشگيري با رويكرد جامعه محور با مشاركت مدرسه، خانواده و ذينفعان در سطح مدارس كشور و راه‌اندازي سامانه پايش و مديريت آسيب‌هاي اجتماعي دانش‌آموزان از جمله برنامه‌هاي وزارت آموزش و پرورش در سال‌جاري است.

وي گفت: سالانه طرح مددكاري اجتماعي در مدارس اجرا مي‌شود و در قالب اين پروژه، بيش از 100 هزار دانش‌آموز در معرض خطر شناسايي مي‌شوند كه حدود 10 هزار نفر از آنان؛ داراي اختلالات مرتبط با اعتياد و رفتارهاي پر خطر هستند و جهت درمان و مددكاري به دستگاه‌هاي همكاري معرفي مي‌شوند.

مديركل دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنين امسال طرح آزمايشي نظام مراقبت اجتماعي از دانش‌آموزان (نماد) در 6 استان كشور اجرايي شد و 516 مدرسه در سال تحصيلي 97-96 تحت پوشش اين برنامه قرار گرفتند كه قرار است در سال تحصيلي 98-97 از هر استان يك شهرستان به طور كامل تحت پوشش اين برنامه قرار خواهند گرفت. همچنين بخش اورژانس اين برنامه، در تمامي مدارس كشور اجرا مي‌شود.

كيايي در پايان گفت: ظرفيت‌سازي افزايش نرخ پوشش آموزش پيشگيري از اعتياد از 45 درصد به 100 درصد جمعيت دانش‌آموزان، افزايش نرخ پوشش برنامه‌هاي آموزش كاركنان مدارس و والدين دانش‌آموزان، توسعه منابع جديد آموزشي و كمك آموزشي در زمينه پيشگيري از اعتياد و رفتارهاي پرخطر براي تمامي دوره‌هاي تحصيلي، توسعه برنامه‌هاي فرهنگي و ترويجي پيشگيرانه در سطح مدارس كشور، غربالگري دانش‌آموزان كشور و ارتقاء و گسترش برنامه مددكاري فوريت‌هاي اجتماعي در سطح مدارس و افزايش نرخ پوشش طرح نماد در سطح مدارس از برنامه‌هاي پيش‌روي وزارت آموزش و پرورش است.

در اين جلسه معاون تربيت ‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش، رئيس مركز توسعه پيشگيري سازمان بهزيستي كشور و نمايندگاني از پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزرات ورزش و جوانان، سازمان بسيج مستضعفين، سازمان تبلیغات اسلامی، پزشکی قانونی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بنیاد شهید، وزارت علوم، وزارت کشور و سازمان جوانان جمعيت هلال احمر و... حضور داشتند و به بيان نقطه نظرات خود پرداختند.