به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از ستاد مبارزه با موادمخدر، ناصر اصلانی اظهار داشت: برنامه‌‏های گرامیداشت هفته مبارزه با موادمخدر در جهت برانگیختن عزم سیاسی دولت‌ها در امر مبارزه با پدیده خانمان‌سوز موادمخدر، کنترل آن و انجام اقدامات بین‌المللی در خصوص مبارزه با قاچاق موادمخدر است.

وی با اشاره به تاریخچه روز جهانی مبارزه با موادمخدر افزود: در تاریخ ۱۷ تا ۲۶ ژوئن سال ۱۹۸۷ اجلاس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق موادمخدر توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در شهر وین تشکیل شد و کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس سندی به نام C.M.O را تصویب کردند که خط‌مشی همه‌جانبه اقدامات لازم جهت کنترل موادمخدر را از سوی کشورهای شرکت‌کننده مشخص می‌کرد و این کشورها را متعهد کرد تا فعالیت‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با قاچاق موادمخدر را به‌طورجدی، انجام دهند.

دبیر اجرایی مراسم هفته مبارزه با موادمخدر اضافه کرد: این سند در چهار فصل تنظیم شد و در آن حدود ۳۵ مورد از اقدامات عملی در زمینه‌ مبارزه با موادمخدر، جلوگیری از قاچاق موادمخدر و کنترل اعتیاد در جوامع ذکر شد.

اصلانی تصریح کرد: این موارد شامل ارزیابی میزان مصرف، ریشه‌کنی مزارع غیرمجاز خشخاش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع و معالجه آنان، نابودی شبکه‌های عمده قاچاق موادمخدر، پیشگیری از طریق آموزش و همکاری‌های حقوقی کشورها است. ازآنجاکه این سند در روز ۲۶ ژوئن برابر ۵ تیرماه با کسب اکثریت آرا کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس تصویب شد، این روز را به نام روز جهانی مبارزه با موادمخدر نام‌گذاری کردند.

وی گفت: هرسال به مناسبت روز جهانی مبارزه با موادمخدر، شعار ویژه‌ای از سوی سازمان ملل انتخاب می‌شود و پیرو آن شعار، اقدامات و فعالیت‌های لازم برای مقابله با موادمخدر و اعتیاد در سال پیش رو برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی می‌شود. «پرداختن به چالش‌های موادمخدر در حوزه سلامت و بحران‌های بشری» برای سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۱ شمسی) انتخاب ‌شده است.

دبیر اجرایی مراسم هفته مبارزه با موادمخدر ادامه داد: در سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در تمامی جوامع بین‌المللی مراسم‌ مختلفی با هدف مبارزه با موادمخدر و پیشگیری از اعتیاد، درمان افراد گرفتارشده به بیماری اعتیاد و توانمندسازی و نگهداری افراد بهبودیافته برگزار می‌شود و در ایران نیز این مراسم امسال با عنوان «کرامت انسان- همکاری‌های بین‌المللی - نه به اعتیاد» با حضور مسئولان سازمان‌های فعال در عرصه کنترل موادمخدر، نمایندگان آژانس‌های سازمان ملل متحد و جوامع بین‌الملل و سمن‌های فعال در این حوزه برگزار می‌شود.

اصلانی با اشاره به‌ویژه برنامه‌‏های هفته مبارزه با موادمخدر در سال‌جاری گفت: بر اساس روز شمار اعلام‌ شده برنامه‌های اصلی و فرعی متنوعی برای هفته سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر درنظر گرفته شده است.

وی این برنامه‌ها را شامل حضور مسئولان مبارزه با موادمخدر در حرم حضرت امام خمینی (ره) و تجدید بیعت با آرمان‌های حضرت امام، اعلام فراخوان عکس و نقاشی با موضوع اعتیاد و موادمخدر با همکاری وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور، حضور مسئولان در تمامی استان‌های سراسر کشور بر سر مزار شهیدان گران‌قدر عرصه مبارزه با موادمخدر و تجدید میثاق با شهدا، برگزاری میز خدمت و آموزش پیشگیری از اعتیاد در حاشیه نمازجمعه تهران و دیگر استان‌های سراسر کشور و اجرای برنامه ورزش همگانی و تقویت و نشاط خانوادگی (برگزاری مسابقات دو میدانی صحرا نوردی) در مجموعه ورزشی تختی عنوان کرد.

اصلانی ادامه داد: همچنین جشن نجات برای بهبودیافتگان از دام اعتیاد در تهران در مرکز بازپروری صیانت و اشتغال‌زایی شهید زیادیان در روز شنبه آینده، برگزاری نمایشگاه تولیدات واحدهای اشتغالزایی مرکز درمان اعتیاد کشور در سراسر کشور، نشست تخصصی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با حضور اساتید دانشگاه، روانپزشکان، روانشناسان و مشاورین در حوزه درمان اعتیاد در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران، همایش سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر با حضور رئیس جمهور و مسئولان عالی‌رتبه نظام و میهمانان از سفارت‌های کشورهای خارجی و فعالان اجتماعی و سفیران پیشگیری از اعتیاد به همراه امحای موادمخدر برگزار و در این روز امحاء انواع موادمخدر از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی تجلیل از جانباز سرافراز مبارزه با موادمخدر و خانواده شهدای مبارزه با مواد مخدر، تجلیل از فعالان امر مبارزه با مواد مخدر، نشست تخصصی با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز نوآوری و برگزاری مسابقات تکواندو جام شهدای مبارزه با مواد مخدر در استان تهران، نشست هم‌اندیشی با خیران، کارآفرینان و سازمان‌های مردم‌نهاد، بازدید اعضای فراکسیون زنان مجلس از مرکز ماده ۱۶ طراوت و نشست هم‌اندیشی دستگاه علوم انتظامی در حوزه مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه علوم انتظامی امین و جشنواره بازی وارسازی، آموزش مهارت‌های زندگی در طرح یاریگران زندگی با حضور وزیر آموزش و پرورش از دیگر برنامه‌های این هفته است.

دبیر اجرایی مراسم هفته مبارزه با موادمخدر گفت: قرار است روز جمعه دهم تیرماه مسابقه فوتبال بین تیم بهبودیافتگان با تیم منتخبان سفیران زندگی (دیدار نمادین با شعار همه با هم نه به اعتیاد) در ورزشگاه آزادی برگزار شود و همایش دوچرخه سواری در شهرهای تهران، شیراز و کرمان نیز به عنوان برنامه‌های فرعی این هفته محسوب می‌شود.

وی در ادامه هدف از اجرای این برنامه‌ها در هفته سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر را اطلاع‌رسانی برای کنترل و کاهش آسیب اعتیاد بین مردم عنوان کرد و افزود: امروزه اعتیاد، از مهم‌ترین دغدغه و آسیب‌های اجتماعی در اکثر کشورها است و هرساله مبلغ زیادی در راستای کنترل اعتیاد و قاچاق موادمخدر هزینه می‌شود.

اصلانی خاطرنشان کرد: در ایران ۲۴ دستگاه و سازمان مختلف برای مهار این بلای خانمان‌سوز تلاش می‌کنند، همچنین برای حفاظت از مرزهای کشور، اقدام به احداث هزاران کیلومتر جاده، چندین پاسگاه مرزی، برجک و دیده‏‌بانی و حفر چندین کیلومتر کانال شده است و انتظار این است که همه دستگاه‏ها و آحاد مردم به‌ویژه جوانان تلاش و کمک کنند.