به گزارش ایرنا، عارف وهاب زاده، روز چهارشنبه در جلسه کمیته پیشگیری از اعتیاد لرستان با بیان اینکه سال 95 به عنوان پایلوت برنامه ششم توسعه انتخاب شده است،گفت: طرح توانمندسازی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه و آموزش همزمان والدین، معلمان و مشاوران در استان قم براساس برنامه ریزی هدفمند انجام شده و با ارزیابی مثبت و مفید در سایر استان ها انجام خواهد شد.

وی با اشاره به درنظر گرفتن اعتبار ویژه به 13 استان کشور افزود: به دلیل محدودیت منابع مالی و انسانی، یکی از چالش های مهم ستاد، سطح پوشش پایین برنامه ها در حوزه پیشگیری اولیه از اعتیاد، بوده که با این عملکرد می توانیم سطح پوشش را بالا خواهیم برد.

وهاب زاده ادامه داد: طرح اجرای برنامه درسنامه برای معلمان، برای آموزش به دانش آموزان در کلاس برای پیشگیری از اعتیاد در دستور کار خواهد بود. 

وی با اشاره به راه اندازی طرح کانون های همیار سلامت دانشجویی و تصویب 2 واحد درسی مهارت های زندگی در مقطع کاردانی و کارشناسی، گفت: از ابتدای مهرماه سالجاری بصورت اختیاری و در ادامه بصورت اجباری تدریس خواهد شد که از ظرفیت های دانشجویان در این حوزه استفاده خواهیم کرد. 

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بسته های استاندارد در حوزه کار وتعاون در حال تعریف بوده و طرح کاربست ملی شیوع در جامعه و کار، در دستور کار کمیته است. 

عارف وهاب زاده بیان کرد: استان های قزوین، کرمان، یزد بصورت پایلوت در بحث محیط کار و طرح EAP، در دستور کار بوده و برای استان لرستان آموزش ها ویژه و اعتبارات خاصی در حوزه وزارت تعاون و کار خواهیم داشت. 

وی با توجه به برنامه اجتماع محور برای محلات، گفت: دستگاههایی که موفق به استفاده از این ظرفیت ها نشده، از ظرفیت محلات در استان بخوبی در این راستا بهره لازم را ببرند. 

وی ادامه داد: سند جامع ستاد پیشگیری از اعتیاد، در سال 90 تبیین وبه دستگاه ها ابلاغ ، شده و نقشه راه ما در حوزه پیشگیری از اعتیاد است. 

وی با اشاره به اتمام رسیدن دوره پنج ساله این سند، گفت: این سند اصلاح و مجدد تمدید گردید و برش استانی در این سند تعیین شده است. 

وهاب زاده ادامه داد: در این سند 40درصد از جمعیت کشور بین 15 تا 64 سال، تحت پوشش پیشگیری از اعتیاد خواهند بود. 

وی با بیان اینکه اجرای سند، بطور کامل محقق نشده است، گفت: محدودیت منابع مالی، انسانی و ساختار این سند در دستگاه ها، شکل نگرفته که این موضوع مهمی بوده که با چالش های در اجرای سند روبرو شده ایم.