به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دكتر پرويز افشار صبح امروز در نشست ساليانه توجيهي - تخصصي ويژه كارشناسان فرهنگي و پيشگيري شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان هاي سراسر كشور كه در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، گفت: وضعيت مواد مخدر در دنيا ويژه است تا حدي كه رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي) طي دو سال گذشته توجه به آسيب هاي اجتماعي به ويژه اعتياد را مهم ترين اولويت كشور برشمرده اند و با حساسيت ويژه اي موضوع را پيگيري مي كنند.

وي افزود: سران سه قوه و مسئولان عرصه مبارزه با مواد مخدر ، هر ٦ ماه يكبار مكلف هستند تا خدمت ايشان گزارش عملكرد ارايه دهند، ايشان نيز همواره بر انجام اقدامات ويژه، نوآورانه و فوق العاده در اين عرصه براي رسيدن به نتايج روشن، تاكيد دارند.

معاون كاهش تقاضاي ستاد ادامه داد: چهارمين جلسه مسئولان اين حوزه در محضر ايشان ، دو شب گذشته برگزار شد كه نتيجه آن حكايت از ايجاد حساسيت، جنب و جوش در همه دستگاه هاي نظام بود، اكنون شرايط به گونه اي است كه هر كدام از دستگاه هاي مسئول تلاش دارند كه اقدام برجسته اي انجام دهند تا بار آسيب هاي اجتماعي كاسته شود.

افشار با بيان اينكه مواد مخدر در دنيا، دارد به يك بحران اجتماعي تبديل مي شود، گفت: گزارشات سازمان ملل حاكي از افزايش تعداد افراد مصرف كننده مواد مخدر و تغيير الگوي مصرف مواد در دنيا است، طی یک دهه گذشته تعداد ماده هاي مخدر سنتي و صنعتي در جهان زیر ٥٠ نوع بود ولی امروز بیش از ٥٠٠ نوع از اين مواد وارد بازار مصرف دنيا شده اند که باعث اختلالات در عملکرد روانی، جسمی و مغزی فرد می شوند.

وي بيان كرد: طبق برنامه ششم توسعه مکلفیم تا 25 درصد از جمعیت معتادان را کاهش دهیم که هم در بخش بروز و هم در بخش شیوع باید عمل شود.

اين مقام مسئول در ستاد تصريح كرد: هم بايد تلاش كرد كه افراد جامعه به سمت اعتياد نروند و هم اينكه معتادان در مراكز درماني به بهبودي برسند.

افشار در ادامه ؛ مبارزه همه جانبه با مواد مخدر، توجه به سياست هاي كلان إبلاغي مقام معظم رهبري در اين عرصه و مديريت مصرف را از عوامل مهم براي رسيدن به موفقيت در درمان معتادان برشمرد و تصريح كرد: اگر درمان معتاد جدي گرفته نشود، وي نيازمند فرد ديگري ميشود تا خرده فروشي كند ، بدين ترتيب افراد بسياري وارد چرخه اعتياد مي شوند.

وي گفت: در سياست هاي كلان ابلاغي رهبري نيز تاكيد شده است كه همه أقشار جامعه وارد ميدان مبارزه شوند كه اين به نحوه تعامل كارشناسان فرهنگي و پيشگيري شوراها با NGO ها ارتباط دارد، لذا شما بايد فعالان اين عرصه را براي مشاركت ترغيب كنيد.

معاون كاهش تقاضاي ستاد بيان داشت: مداخلات پيشگيري از اعتياد دير بازده است اما كم بازده نيست، در دنيا نيز ثابت شده است كه كدام مداخله پيشگيرانه نتيجه بخش است لذا كارشناسان فرهنگي و پيشگيري مي توانند برآورد كنند كه كدام مداخله و در كجا اجرايي شود.

افشار همچنين افزود: مساله حرکت به سمت مدیریت مصرف و قطع ارتباط مصرف کنندگان با قاچاقچیان مواد مخدر، یکی از تاکیدات بند 57 سیاست‌های کلان برنامه ششم و ابلاغ شده مقام معظم رهبری است.

وي افزود: در مديريت مصرف سعی مي شود تا با سوق دادن معتادان از مواد مخدر پرخطر به کم خطر و قطع ارتباط آن‌ها با قاچاقچیان، سیاست‌های کاهش آسیب و مدیریت مصرف را دنبال کنیم.

افشار در پايان توجه به افزايش نشاط و سرمايه اجتماعي، مسئوليت پذيري اجتماعي، تعالي فرهنگ و ايجاد اميد در مردم را در حوزه پيشگيري از اعتياد مهم دانست و گفت: آموزش مهارتهای زندگی و پيشگيري از اعتياد برای گروه هاي هدف از اقدامات ستاد است و تلاش داريم با همدلي و نگاه علمي موجب كاهش آسيب هاي اجتماعي در كشور شويم.