محسن روشن پژوه در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: هدف ما کاهش بروز و شیوع اعتیاد و عوارض ناشی از آن است. به طوری که بتوانیم افراد را با حضور در جامعه توانمند کرده و با توانمندسازی و ظرفیت سازی، مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را شناسایی و اقداماتی را برای کنترل و پیشگیری از اعتیاد طراحی کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سه حوزه محلات شهری و روستایی، محیط‌های کار (اداری – نظامی) و مهدهای کودک در سراسر کشور برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد در دستور کار قرار دارد و بالغ بر پنج هزار تیم در سطح کشور فعالیت‌های پیشگیرانه انجام می‌دهند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، ارائه خدمات راهنمایی تلفنی از طریق خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ را از اقدامات حوزه پیشگیری از اعتیاد بهزیستی برشمرد و گفت: این خط بدون نیاز به گرفتن پیش شماره، از ۸ صبح الی ۸ شب آماده پاسخگویی به آحاد جامعه در سراسر کشور است و از این طریق افراد در صورت لزوم به نزدیکترین مرکز درمان اعتیاد محل زندگیشان ارجاع می‌شوند.

روشن پژوه با بیان اینکه بهزیستی در حوزه درمان اعتیاد به دو شیوه سرپایی و اقامتی خدمات ارائه می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر 2700 واحد ارائه خدمات درمانی در کشور وجود دارد که از این تعداد بالغ بر 1100 مرکز درمان سرپایی اعتیاد، 1030 مرکز اقامتی میان مدت و ۱۹ مرکز اقامتی بلند مدت (اجتماع درمان مدار) در کشور به جامعه هدف، خدمات درمانی اعتیاد ارائه می‌کنند.

وی افزود: در رویکرد اقامتی میان مدت، خدمات به صورت خودیاری ارائه می‌شود و طول مدت اقامت یک ماه است. در حالیکه در رویکرد اقامتی بلندمدت، الگوی درمان ساختارمند بوده و بر ارتقای سازگاری فرد با محیط و تغییر از رفتار اعتیادی به رفتار سالم (در دوره‌ای بالغ بر سه ماه) تاکید دارد.

روشن پژوه در ادامه یادآور شد: بهزیستی در راستای حمایت از افراد متقاضی خدمات درمان اعتیاد، بخشی از هزینه‌ها را در قالب یارانه درمان پرداخت می‌کند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد در سه الگو اشاره کرد و گفت: نخستین الگو، ارائه خدمات در مراکز گذری به فرد معتاد است، دومین الگو تیم‌های امداد رسان سیار هستند که در محل‌های تجمع افراد معتاد خدماتی را ارائه می‌دهند؛ و دیگری ارائه خدمات در مراکز برای معتادین با رفتارهای پرخطر است. تمامی خدمات کاهش آسیب اعتیاد در سه الگوی نامبرده «رایگان» است.