محسن روشن پژوه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: الگوی جدید ترک اعتیاد در مراکز تحت پوشش بهزیستی شامل، اضافه شدن مداخلات منسجم روانی و اجتماعی ،نظارت، پذیرش در سیستم ارجاع ، استقرار یک تیم خبره در مراکز ترک اعتیاد شامل پزشکان و همتایان (معتادان بهبود یافته) و مددکاران ، ترخیص مرحله ای براساس شرایط فرد و پیگیری پس از خروج است.

وی خاطرنشان کرد: از اوایل سال 93 برنامه های مسیر ارتقای ترک اعتیاد در کشور در سازمان بهزیستی تجزیه و تحلیل و ارزیابی شد و اکنون شیوه های ترک اعتیاد در مراکز اقامتی، ارزیابی، بازبینی و اصلاح شده و اکنون در مراکز اقامتی ترک اعتیاد درحال اجرا است.

وی اضافه کرد: 50 درصد مراکز اقامتی که با الگوی قدیم کار می کردند توانسته اند خود را با الگوی جدید تطبیق دهند و این تطبیق الگوی قدیم با الگوی جدید به معنی ارتقای خدمات، کیفیت مداخلات و بهبود وضعیت بیمارانی هست که در این مراکز اقامت پیدا می کنند و درمان می شوند.

لحاظ کردن معیارهای اجتماعی در مراکز ترک اعیتاد

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: باید به این مساله توجه داشته باشیم که معیارهای اجتماعی و مبتنی بر جامعه اش را در مراکز ترک اعتیاد نباید از بین ببریم.

روشن پژوه افزود: ما برای کارهای روانشناختی و اجتماعی ، کارشناس مرتبط گذاشتیم و درعین حال مولفه های درمانی را تقویت کردیم.

از پیگیری بیمه تا بکارگیری پزشک رابط در مراکز ترک اعتیاد

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به پروتکل های جدید ، متوجه شدیم درصورت استفاده از متخصصان و پزشکان در این مراکز ، ممکن است موجب تحمیل بار اضافی بر مراکز و بیمار شود بنابراین اکنون درحال پیگیری امورات بیمه ای این مراکز هستیم.

روشن پژوه افزود: همچنین یارانه این مراکز افزایش یافته و به این مساله توجه کردیم که از پزشک رابط استفاده کنیم.

فعلا هیچ مرکزی تعطیل نمی شود

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: مهلت تطبیق کافی به یک هزار و 200 مرکز ترک اعتیاد تحت پوشش این سازمان داده شده و طی چند روز آینده نیز هیچ مرکزی به این دلیل که شرایط جدید را نداشته ، تعطیل نمی شود.

روشن پژوه تاکید کرد: به مراکز ترک اعتیاد فرصت های لازم را داده ایم و بطورمثال به آنها گفته ایم اگر پزشک یا کارشناس لازم را نداری ، دنبال آنها برو و اگر فضای فیزیکی مطلوب نیست آن را اصلاح کن.

وی تاکید کرد: تا پایان سال ، هیچ مرکزی به دلیل عدم تطابق با دستورالعمل یا پروتکل جدید تعطیل نخواهد شد اما ممکن است به دلایل دیگر مانند تخلفات ، تعطیل شوند.

وی اضافه کرد: صد در صد مراکز ترک اعتیاد برخی استان ها مانند استان سیستان و بلوچستان تاکنون خود را با الگوی جدید تطابق داده اند.

روشن پژوه یادآور شد: انطباق مراکز ترک اعتیاد با دستورالعمل های جدید، کمک به بهبودی بیمارانی است که همه ما دلمان می خواهد وضعیتشان بهتر شود. البته ملاحظات و محدودیت هایی این مسیر را نیز می دانیم .

وی خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با سازمان های مردم نهاد و مسئولان مراکز ترک اعتیاد داشته ایم و تا از نظرات آنها استفاده شود.

قصد حذف هیچکدام از مراکز ترک اعتیاد را نداریم

معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: می خواهیم در یک فرآیند متعامل، مراکز ترک اعتیاد و خدمات ارائه شده در آنها را ارتقا دهیم .

روشن پژوه ؛ قصد تخریب ، حذف ، محدود کردن هیچکدام از مراکز ترک اعتیاد را نداریم .

وی خاطرنشان کرد: بهزیستی برای تطبیق مراکز ترک اعتیاد با الگوی جدید با آنها ، همراهی خواهد کرد و در نهایت قصد ما این است که کار این مراکز به تعطیلی منجر نشود.

وی اضافه کرد: اگر در نهایت ، مرکزی نتواند خودش را با الگو منطبق کند ممکن است تعدیلاتی قائل شویم و در سطح بندی و رتبه بندی خدمات ، آنها را برای نوع دیگری از خدمت -که ممکن است بتوانند خودشان را با آن تطبیق دهند - هدایت کنیم.

هم اکنون یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد.