به گزارش ایرنا؛ پرویز افشار عصر چهارشنبه در نهمین شورای هماهنگی مبارزه با مواد استان مرکزی اظهار کرد: سند جامع پیشگیری نقشه راه ماست و باید براساس این سند محله مدرسه فضای کاری، دانشگاهی و فضای مجازی در دستور کار قرار گیرد.

وی فضای کاری را شامل فضای نظامی اداری و صنعتی دانست و گفت: برخی از این فضاها در استان مرکزی دچار کم توجهی است که باید با اهمیت فوق العاده ای به آن توجه ش

افشار تاکید کرد: باتوجه به اینکه نرخ شیوع اعتیاد در صنایع بیشتر است باید به حساسیت بیشتری نسبت به کارکنان و کارگران صنایع اعمال شود و در این راستا باید به وظایف ذاتی صنایع مبنی بر پذیرش مسئولیت اجتماعی تاکید شود.

وی افزود: در محیط های دانشگاهی نیز با تشکل سازی به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی توسط دانشجویان اساتید وتسهیل سازو کار ثبت این تشکل ها می توان در جهت پیشگیری از اعتیاد گام های مثبتی برداشت.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بر همراهمی مجموعه شهرداری به منظور در اختیار دادن فضایی جهت برگزاری نشست های پیشگیری و جلوگیری از بازگشت مجدد افراد به اعتیاد، تاکید کرد.

وی اضافه کرد: لازم است به منظور عرضه تولیدات بهبودیافتگان و زنان سرپرست خانوار بازاریابی لازم انجام و شهرداری نیز در فضای پارک ها محلی را به عنوان بازارچه در اختیار آنها قرار دهد.

افشارعنوان کرد: امسال به منظور ارائه خدمات درمانی معتادان بی بضاعت و کم بضاعت در قالب بیمه سلامت خدمات مناسبی صورت گرفته و 33 میلیارد تومان دیگر نیز پیش بینی شده است.

وی افزود: به منظور جلوگیری از ازدحام معتادان متجاهر در سال 95-94 بودجه بیشتری ویژه مراکز شبانه نگهداری ویژه معتادان بهزیستی و DIC(مراکز روزانه نگهداری از معتادان) اختصاص یافت.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بر نظارت بر نکات بهداشتی و سلامتی محیط مراکز نگهداری از معتادان تاکید کرد و گفت: لازم است که ستاد مبارزه با مواد مخدر استان به طور مستمر و بدون اعلام قبلی از مراکز بازدید و درصورت غیرمجاز بودن نسبت به تعطیل آن اقدام کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی نیز به ارائه گزارشی از مصوبات سال جاری این شورا پرداخت و گفت: در سال جاری 177 مصوبه شورا اجرا و 27 مصوبه نیز در حال اجراست.

نبی الله شاه محمدی افزود: برگزاری نشست های شورا در اراک نسبت به سال گذشته 75 درصد رشد داشته و بیشترین رشد با 123 درصد در خمین گزارش شده است.

وی گفت: در سال جاری دو لابراتور و 19 گروه و باند مواد مخدر منهدم و متلاشی شده و 6 هزار و 256 کیلوگرم انواع مواد مخدر با 58 درصد رشد، کشف شده است.

شاه محمدی از جمع آوری بیش از 80 دستگاه خودرو توقیفی و مصادره ای ناشی از جرائم مواد مخدر در سطح استان مرکزی در سال 95 خبر داد.

وی عنوان کرد: تعداد مراکز دولتی و غیر دولتی ویژه درمان معتادین در استان مرکزی به ترتیب 5 و 168 مرکز است به طوری که امسال این مراکز 166 نفر را پذیرش کرده اند.

شاه محمدی بیان کرد: تعداد افراد پذیرش شده تحت درمان با متادون 330 نفر بوده که درسال گذشته این رقم 421 نفر گزارش شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی درخصوص پویش گل که توسط بهزیستی استان در حال انجام است، گفت: این پویش به مانند کارزار شیشه است که با هدف پیشگیرانه و گروه هدف نوجوانان و به منظور صیانت از درمان اجرا می شود.

رئیس شورای شهر کلانشهر اراک افزود: درستاد بازآفرینی شهری، حاشیه نشینی بسیار مورد توجه قرار دارد و در حال حاضر در 2 منطقه از اراک طرح سرای محله با ارائه خدمات مشاوره ای روانشناسی آموزشی در جهت ممانعت از بروز مجدد اعتیاد در افراد بهبودیافته مستقر شده است.

به گزارش ایرنا؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بر استفاده از ظرفیت هنرمندان استان تاکید کرد.

مهدی حقیقی افزود: تهیه فیلم کوتاه یکی ابزارهای هنری کارآمد در کاهش ناهنجاری های اجتماعی و معرفی پیامدهای ناگوار اعتیاد است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی نیروی انتظامی استان مرکزی عنوان کرد: امسال حدود یک تن مواد مخدر در استان کشف شده است و در این راستا عملیات های مشترکی با استان های قم، کردستان، یزد، کرمان هرمزگان به انجام رسیده است.

احمدرضا چگینی افزود: محورهای مواصلاتی استان مرکزی در رصد پلیس قرار دارد و برخورد لازم با سوداگران مرگ با قاطعیت ادامه دارد.

در این نشست جذب همکاری دهیاری به منظور جلوگیری از کشت ماده مخدر گل در روستا و احداث خانه ورزش در 12 روستا در شهرستان های استان مرکزی مصوب شد .