باگذشت ۱۳ سال از راه‌اندازی خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ هنوز اکثرافراد معتاد از وجود آن بی‌خبر هستند. رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: رسانه‌ها و صدا و سیما برای معرفی خط ملی اعتیاد پای‌کار سازمان بهزیستی بیایند. در شش ماه اول سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۸۱ هزار نفر با خط ملی اعتیاد تماس گرفتند.

سؤالات پرتکرار از خط ملی اعتیاد

اما شایع‌ترین سؤالات تماس‌گیرندگان با خط ملی اعتیاد شامل چه مواردی بوده است؟ دکتر «فاطمه رضوان مدنی» دراین‌باره گفت: درخواست کمک و راهنمایی در مورد راغب کردن فرد معتاد برای درمان، درخواست دستگیری فرد معتاد به علت آزار و اذیت خانواده و درخواست راهنمایی برای انتخاب مرکز ترک اعتیاد به ترتیب بیشترین سؤالات از کارشناسان خط ملی اعتیاد را به خود اختصاص داده است.

۱۳ سال بدون همراهی رسانه‌ها در معرفی خط ملی اعتیاد

بر اساس آمار، در ایران حدود دو میلیون و 800 هزار نفر معتاد وجود دارد. از طرفی، تعداد افراد جامعه که با این پدیده از طریق اعضای معتاد خانواده خود درگیر هستند چند برابر معتادان است، اما عدد ۲۸۱ هزار تماس با خط ملی اعتیاد در شش ماه نشان می‌دهد که اکثر افرادی که با معضل اعتیاد درگیر هستند اصلاً از وجود چنین خطی اطلاع ندارند!

سؤال اینجاست چرا باوجود گذشت ۱۳ سال از راه‌اندازی خط ملی اعتیاد هنوز قریب به‌اتفاق معتادان از وجود آن بی‌خبر هستند. رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور دراین‌باره گفت: اطلاع‌رسانی در خصوص این سامانه باید تقویت شود. سازمان بهزیستی در تمام مراکز تابعه در خصوص خط ملی اعتیاد اطلاع‌رسانی می‌کند. تیزرهایی را آماده کرده و در سایت سازمان منتشر کرده است. اما این کافی نیست و رسانه‌ها هم برای معرفی خط ملی اعتیاد باید پای‌کار سازمان بهزیستی باشند. صداوسیما هم نقش مهمی در این خصوص دارد که البته بهایی به این موضوع از طرف صداوسیما داده نشده است.

رایگان مشاوره بگیرید

بد نیست بدنید خط ملی مشاوره اعتیاد هرروز از ساعت 8 تا 20 آماده پاسخگویی و مشاوره به افرادی است که درباره پیشگیری از اعتیاد، مواد اعتیادآور و احتمالاً شیوه‌های درمان، اطلاعات تخصصی نیاز دارند. تماس با این مرکز، از تمام نقاط دور و نزدیک کشور بدون شماره‌گیری کد انجام می‌شود.