سردار محمد مسعود زاهدیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس درباره اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر در 12 کلانشهر از 20 اسفندماه سال جاری گفت: مطالبه عمومی جامعه که به حق هم هست آن است که محیط زندگی مردم به دور از آلودگی‌های اجتماعی و آسیب‌های موجود در آن باشد.

وی افزود: در حوزه مبارزه با مواد مخدر آنچه برای مردم مزاحمت ایجاد کرده حضور معتادان متجاهر و خرده فروشان مواد مخدر در سطح جامعه است که توانسته بر هم زننده امنیت روانی مردم باشد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اظهار داشت: اگر چه در طی سال‌های گذشته طرح‌های مبارزه با مواد مخدر طرح‌های مستمر و پایدار نبوده که تعطیل شود اما به دلیل برخی کاستی‌ها در حوزه زیرساختی، معتادان متجاهر دستگیر شده در جامعه رها شده و به اقدامات قبلی خود رجوع می‌کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به دستور وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار است زیرساخت‌های جدید ایجاد شده و به امکانات قبلی اضافه شود تا استمرار طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر تضمین شود.

سردار زاهدیان خاطرنشان کرد: از 20 اسفند سال جاری و در 12 کلانشهر طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر با شدت بیشتری انجام خواهد شد که براساس این طرح خرده فروشان و معتادان متجاهر جمع‌آوری خواهند شد.

وی گفت: اجرای این طرح می‌تواند در راستای افزایش احساس امنیت مردم در کشور نقش ویژه‌ای داشته باشد ضمن اینکه با اجرای این طرح با توجه به نقش معتادان متجاهر در سرقت‌ها، ضرب و شتم اعضای خانواده و کاهش امنیت روانی برای هموطنان کشورمان اجرای این طرح می‌تواند در این روند اصلاحات جدی ایجاد کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا افزود: ایران به عنوان مسیر سنتی عبور مواد مخدر تولیدی در افغانستان همواره مطرح بوده است اما هم‌اکنون با اقدامات صورت گرفته در مرزها عبور این مواد از کشورمان کاهش یافته اما با این حال همچنان بخشی از مواد مخدر تولیدی در افغانستان از کشورمان ترانزیت می‌شود.

وی تصریح کرد: بیشتر مسیر عبور مواد مخدر از استان سیستان و بلوچستان است اما با اقدامات مشترک نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش و ناجا فرایند انسداد مرزها در حال تکمیل شدن است.

سردار زاهدیان درباره وجود خلأهای احتمالی در انسداد مرزها گفت: این خلاء‌ها با اقدامات مقطعی نیروها با توجه به اجرای گشت‌های کمین و حضور فیزیکی و ایست بازرسی‌های مختلف در سطح شهرها شناسایی و رفع شده و یا در حال رفع آنها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: مسیر بالکان مسیر سنتی ترانزیت مواد مخدر از افغانستان به ایران و سپس ترکیه و در نهایت به بالکان و دیگر نقاط جهان است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درباره انسداد مبادی ورودی و خروجی در استان آذربایجان غربی و طرح ویژه در این خصوص گفت: برای ما همه مسیرها و مرزها ویژه هستند اما برای استان آذربایجان غربی طرح ویژه‌ای در نظر داریم.

وی با بیان اینکه کشفیات مواد مخدر در سال جاری نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش را نشان می‌دهد، افزود: امیدواریم این تلاش‌ها در سال آینده هم استمرار داشته باشد.

سردار زاهدیان خاطرنشان کرد: تریاک همچنان به عنوان بیشترین مصرف معتادان در جامعه رتبه اول را به خود اختصاص داده است البته از ناحیه‌ مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی خطر بیشتری را احساس می‌کنیم چرا که اثرات تخریبی این مواد به صورتی است که امکان بازگشت به شرایط قبل برای معتاد وجود ندارد لذا خانواده‌ها باید در این زمینه هوشیار باشند.