محمد جمال‌لو،معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: در سال گذشته تفاهم نامه ای با معاونت علمی ریاست جهوری امضاکردیم، در این تفاهم‌نامه یک خانه نوآوری تحت عنوان «یاری گران زندگی» ایجاد شد، در این خانه تمامی طرح‌هایی که از طریق زیست بوم نوآوری دریافت می‌شود را بررسی می‌کنیم و پس از آنکه نیازهای ما را مطرح کنند و آن فرآیند رشد را بگذرانند، فرآیند حمایت‌گری از آنها انجام خواهد شد. 

وی افزود: در تفاهم نامه ما بین ستاد مواد مخدر و معاونت علمی مطرح شده تا یک میلیارد تومان قابلیت پرداخت پشتیبانی علمی را خواهیم داشت.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره طرح های ارائه شده به ستاد برای مقابله با اعتیاد، خاطرنشان کرد: طرح ها هنوز براساس نیازهای ما طراحی نشده و به صورت کلان هستند، سلسله نشست‌هایی برای رفع این اشکالات و تسهیل‌گری در حال اجرا است.

جمال‌لو تأکید کرد: هنوز درباره طرح ها ما به خروجی نزدیک نشده ایم، رویدادهایی در حال برگزاری است که بتوانیم فهم مشترکی بین ستاد مواد مخدر و نوآورها ایجاد کنیم تا بگوییم دقیقاً نیازمان چیست و آن‌ها بتوانند برآورده کنند.

وی افزود: در حوزه مدیریت و ساماندهی، بخش بزرگی از مردم که دچار آسیب‌های اجتماعی شده اند  معتادان متجاهر هستند، بسیاری از این ها دچار جرم شده اند و آمدند تجاهر به اعتیاد کرده اند، ما در فرآیندهایمان به دنبال این هستیم که این معتادان در میان خانواده‌هایشان درمان شوند و حمایت گری از آنها را انجام دهیم و لازم نباشد آنها در اردوگاه ها باشند، بلکه دست بندها و پابندها برای پایش باشد و هر زمانی بخواهند در زمان مشخص به پزشک مراجعه کنند.

جمال‌لو ادامه داد: در ستاد به دنبال ارتقا باورمندی مخاطبین هستیم، تا امروز سعی کرده ایم آگاهی افزایی داشته باشیم. ما به دنبال آن هستیم که افراد را باورمند به حوزه مشکلات اعتیاد کنیم چرا که بسیاری آسیب‌های اعتیاد را می‌دانند اما به آن باور ندارند.

وی یادآور شد: مکانیزم‌های باورمندی به واسطه استارتاپ‌ها قابل انجام است و یکی از آن روش‌ها بازی وار آموزش‌هاست، به این مفهوم که آدم‌های امروز کم حوصله هستند و بسیار سریع می‌خواهند به اصل مطلب  دست پیدا کنند. در همین راستا استارتاپ‌ها می توانند در حوزه تولید بازی بازی‌های بسیار جذابی تولید کنند.

وی ادامه داد: ما امروز نیازمند طراحی چند داشبورد برای پزشکان، مددکاران اجتماعی هستیم چرا  که این مددکاران باید امروز بدانند درمانجوی آن‌ها کجا در چه مرحله‌ای از درمان قرار دارد و او را پایش کنند.