به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، علي مويدي در مراسم تقدير از اعضاي و سازمان هاي مردم‌نهاد فعال در نخستين همايش ملي صيانت و گفتمان سازي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: تاكنون در عرصه هاي مختلف كشور ثابت شده كه هر جا کار به مردم سپرده شده، کارها به بهترين شكل انجام شده و به سامان رسيده است.

وي افزود: رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر كه از سوي وزير كشور و دبيركل ستاد مطرح شد، داراي مطالعات عميق علمي و عملي است و ابعاد آن به خوبي مشخص و ارائه شده است، امروزه نيز دستاوردهاي اين رويكردِ بسيار عميق، دارد به نتيجه مي رسد.

قائم مقام دبيركل ستاد با اشاره به برگزاري همايش ملي صيانت و گفتمان سازي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر كه 13 و 14 آذر ماه در تهران برگزار شد؛ گفت: آن همايش، نمونه ارزشمندي از تحقق رويكرد اجتماعي بود و همگان بايد به اين درك برسند كه مي‌توان در همه عرصه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و به ويژه كاهش آسيب‌هاي اجتماعي از سرمايه الهي (نيروي انساني) بهره برد و بيشترين تجارب را كسب كرد.

مويدي بيان داشت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اولویت نخست دولت است و موفقيت در اين امر نیازمند مشارکت جدی مردم و استفاده دولت از اين ظرفيت ارزشمند است.

وي در پايان بر اشراف اطلاعاتي سازمان‌هاي مردم‌نهاد نسبت به قوانين و آيين‌نامه‌هاي ابلاغي ستاد، كسب اطلاعات سمن‌ها نسبت به تهديد مواد مخدر و تقويت و توانمندسازي سمن‌هاي حوزه مبارزه با مواد مخدر تاكيد كرد و گفت: ستاد معتقد است سازمان‌هاي مردم‌نهاد بازيگران عرصه پيشگيري از اعتياد هستند لذا نهايت تلاش خود را در جهت حمايت از شما عزيزان به كار خواهيم بست.

توليدات يك بهبوديافته توان رقابت با بازار داخلي را دارد

دكتر پرويز افشار معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر نيز در اين مراسم گفت: برگزاري همايش صيانت و گفتمان سازي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر كه با حضور 800 سازمان مردم‌نهاد از سراسر كشور در تهران برگزار شد، تجربه مهمي بود كه علاوه بر تحقق دستاوردهاي رويكرد اجتماعي شدن، موجب شد سمن ها توليدات خود را به نمايش بگذارند و موجب حيرت بازديد كنندگان شوند كه چطور يك بهبودبافته قادر به توليداتي است كه توان رقابت با بازار داخلي را دارد.

وي ادامه داد: نمايش توليدات بهبوديافتگان در آن همايش، مسئولان و بازديد كنندگان را به اين باور رساند كه بايد چشم ها شست و جور ديگر ديد، مقام معظم رهبری (مدظله العالي) نيز فرموده اند "آسیب‌دیدگان اجتماعی عائله مسئولان نظام هستند"، كه اگر آنان را باور كنيم مي‌توانند در كنار ساير افراد جامعه قرار گيرند و به زندگي اجتماعي خود ادامه دهند.

معاون دبيركل ستاد افزود: 97 درصد از مردم كشورمان پاک و سالم هستند كه بايد به اين باور رسيد كه آن 97 درصد، مي‌توانند سه درصدي را كه گرفتار اعتياد شده اند، تحت حمايت خود قرار دهند.

افشار گفت: اگر پيشگيري از اعتياد به نحو احسن انجام شود، اثربخشي برنامه نيز بيشتر خواهد بود، ستاد نيز از هيچ كمكي در تسهيل امور سازمان هاي مردم نهاد دريغ نخواهد كرد تا شاهد رشد و ترقي در اين حوزه باشيم.

همچنين محمد بيرجندي مديركل دفتر توسعه مشاركت‌هاي مردمي و سازمان‌هاي مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر در اين مراسم گفت: همايش صيانت و گفتمان سازي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر با هدف انسجام‌ دهی به سیاست‌ها و ارائه فعالیت‌‌های سازمان ‌های غیر دولتی فعال در حوزه اعتیاد با رویکرد پیشگیری، درمان و حمایت‌های اجتماعی از آسیب ‌دیدگان و افراد در معرض آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد برگزار شد كه بسيار مورد اقبال عمومي قرار گرفت.

وي افزود: در اين همايش، سطح بندي سازمان‌هاي مردم‌نهاد در سه سطح استاني، منطقه‌اي و ملي موجب شد سمن‌ها گرد هم بيايند، خود را بشناسند و ستاد نيز نسبت به توانمندسازي آنان اقدام نمايد.

بيرجندي در ادامه افزايش اعتماد اجتماعي نسبت به برنامه هاي ستاد و مشاركت سمن ها در همكاري‌هاي داوطلبانه براي برنامه ريزي هاي منطقه اي را از جمله دستاوردهاي مهم همايش صيانت و گفتمان سازي اجتماعي شدن مبارزه خواند.

در پايان مراسم از كتاب نخستين همايش ملي صيانت و گفتمان سازي اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر ، اقدام و عمل سازمان هاي مردم نهاد فعال در حوزه پيشگيري از كتاب رونمايي و از 8 سمن فعال در برگزاري اين همايش تقدير شد.