به گزارش خبرنگار مهر، فرید براتی دوشنبه‌شب در نشست تخصصی بهزیستی مازندران میزان اعتبار بخش پیشگیری با توجه به اینکه سازمان بهزیستی اصلی‌ترین نهاد پیشگیرانه کشور است را بسیار کم برشمرد و گفت: از یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار بهزیستی، تنها ۸۰ میلیارد تومان آن اعتبار مرکز پیشگیری است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور بابیان اینکه پیشگیری داروی دردهای سازمان است، افزود: ما باهمین اعتبار کم توانستیم کاری کنیم که از ورودی معاونت‌های دیگر کم کنیم.

براتی بابیان اینکه، در برنامه ششم توسعه، هم در احکام برنامه و هم احکام دائمی وظایفی بر عهده سازمان بهزیستی گذاشته‌شده، ازجمله اصلی‌ترین این وظایف به پیشگیری اشاره کرد و افزود: پیشگیری درمان اعتیاد، طلاق، مشکلات ژنتیک و غربالگری ژنتیک که ما با وزارت بهداشت همکار هستیم و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، سامانه رصد عوامل خطر و محافظت آسیب‌ها و معلولیت‌ها ازجمله موارد هستند.

وی در رابطه با معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد گفت: حدود ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف‌کننده مستمر یا همان معتاد در کشور داریم و با در نظر گرفتن شیوع طول عمر و یک‌بار مصرف‌کننده‌ها، این آمار به ۴ میلیون می‌رسد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور بابیان اینکه برنامه پیشگیری ما نه‌تنها باید برای این چهار میلیون نفر که باید کل آحاد جامعه را پوشش دهد، ازجمله راهبردها به راهبرد دانش‌محوری، اجتماع‌محوری و مشارکت مردمی اشاره کرد.

براتی در رابطه با اجتماعی محوری گفت: این راهبرد یعنی خود اجتماع محلی وارد این بحث شوند و مسائل خود را مطرح و بررسی کنند، برنامه دهند و برای عملیاتی کردن برنامه اقدام کنند.

وی بابیان اینکه اگر بخش مردم‌نهاد، خیریه و خود مردم به صحنه نیایند، د ما نمی‌توانیم این بار سنگین را به مقصود برسانیم، گفت: در معاونت‌ها حدود ۲۱ هزار سازمان مردم‌نهاد با ما کار می‌کنند و در پیشگیری از اعتیاد ۵ هزار موسسه مردم‌نهاد کوچک، در محله‌های شهری و روستایی، مدارس، دانشگاه‌ها، سربازخانه‌ها و محیط‌های کار فعالیت پیشگیری از مصرف مواد را انجام می‌دهند.

وی با تأکید بر رفع نقایص سیستم درمان، به وجود حدود یک هزار و ۳۰۰ کمپ (مراکز بهبود اقامتی)، حدود ۱۷۰ دی. آی.سی و حدود ۸۰ سرپناه و فعال شدن ۲۱ مرکزتی. سی تخصصی و سطح بالا در امسال اشاره کرد و گفت: از میان سرپناه و مراکز دی. آی.سی، حدود ۹۰ مرکز خاص زنان مصرف‌کننده است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور همچنین از عدم نتایج ملموس و عملیاتی نشدن بیمه درمان اعتیاد باوجود پیگیری ابراز تأسف کرد.