به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، به‌نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، پیش از ظهر امروز نخستین مرکز اجتماع درمان محور معتادان(TC) استان سیستان و بلوچستان با‌ حضور رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مسئولان محلی سیستان و بلوچستان در زاهدان  افتتاح شد.

فرید براتی سده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در این مراسم اظهار داشت: برنامه‌ریزی شده افراد مصرف‌کننده مواد مخدر بعد از اینکه در سایر مراکز درمانی مراحل سم‌زدایی خود را بگذرانند برای ادامه بازسازی رفتاری و شخصیتی و همچنین تداوم پاکی و حرفه‌آموزی به مراکز اجتماع درمان محور کشور مراجعه کنند.

وی تامین هزینه‌های این مرکز را از محل بودجه‌های عمومی سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد و افزود: با همکاری دبیرخانه شورای هماهنگی مبارز با مواد مخدر استان اعتبارات لازم برای شروع کار از طریق بهزیستی فراهم شده است. روند توسعه و تقویت این مراکز اخیراً با هدف تکمیل خدمات درمانی برای افراد مصرف کننده مواد مخدر در حال انجام است.

براتی بیان کرد: این مرکز بیست و ششمین مرکز اجتماع درمان مدار کشور است که با برخورداری از کادر متخصص از جمله روانپزشک، پزشک،  روانشناس، مددکار اجتماعی آموزش دهنده فنی و حرفه‌ای راه‌اندازی شده و مدت اقامت  افراد در آن مدت 6 ماه است. فرد مصرف کننده  پس از به دست آوردن استحکام شخصیتی لازم و مقاومت و تاب آوری، مهارت‌های لازم برای اشتغال مبتنی بر نیاز منطقه و جامعه را نیز فرا می‌گیرد.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ابراز امیدواری کرد: بر اساس برنامه استراتژیک و راهبردی اشتغال  و نیازهای استان در شهرک صنعتی و سایر نقاط این طرح اشتغال خوبی ایجاد کند.

وی خبر از اعطای تسهیلات به افراد آموزش دیده در این مراکز داد و افزود: افراد آموزش دیده پس از دریافت گواهینامه  مهارت از فنی و حرفه‌ای به بهزیستی استان مراجعه کرده و از محل اعتبارات اشتغال مددجویان بهزیستی تسهیلات دریافت می‌کنند. بر اساس آخرین آمار و پیمایش ملی خانوار در حال حاضر تعداد 2 میلیون و 808 هزار نفر مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور وجود دارد که عمده مصرفشان تریاک و مشتقات آن است.

براتی ایجاد 140 مرکز دی آی سی، حدود 280 مرکز گذری، 54 سرپناه شبانه، خدمات مراکز ماده 16 و همچنین یک هزار و 100 مرکز اقامتی بهبودی(کمپ) را از اقدامات سازمان بهزیستی برای کمک به درمان معتادان در کشور عنوان کرد و  اظهار داشت: با توجه به اعلام دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر 7 هزار و 200 مرکز سرپایی دارو درمانی توسط پزشکان در کشور ایجاد شده که بیش از 700 هزار نفر مراجعه کننده دارند و  سیستان و بلوچستان نیز به دلیل اجرای مصوبات سفر وزیر کشور به استان و پیگیری‌های مسئولان استانی  از لحاظ برخورداری از خدمات این مراکز وضعیت مطلوبی را دارا است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور افزود: خوشبختانه همه شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان از خدمات مراکز سرپناه شبانه هم برای زنان معتاد بی‌خانمان و هم برای مردان بهره‌مند هستند.

وی با ابراز خرسندی از آینده امیدبخش درمان معتادان در سیستان و بلوچستان گفت: منوی درمانی اعتیاد استان تکمیل شده  و فعالیت مرکز کودکان سیستان و بلوچستان بسیار پررنگ و دلگرم کننده است. در نشستی که با این کودکان و سایر مراکز درمانی انجام شد هیچ کمبودی در استان مشاهده نمی‌شود تنها باید به دنبال کیفیت بخشی این مراکز باشیم.

براتی از همکاری و هماهنگی استانداری سیستان و بلوچستان، دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، اداره‌کل تعاون، اداره‌کل فنی و حرفه‌ای و اداره‌کل بهزیستی جهت فراهم آوردن مقدمات فعالیت این مرکز در استان تقدیر کرد.