يك روانشناس باليني با اشاره به نقش موثر والدین در پیشگیری از اعتیاد فرزندان، "ارتباط موثر والدين با فرزندان" و "ارتقاء سطح آگاهي خانواده‌ها از خطرات اعتياد" را از عوامل مهم پیشگیری از اعتیاد دانست.

دکتر سیما فردوسی در مصاحبه با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به عوامل گرایش جوانان و نوجوانان به سمت دخانیات و موادمخدر گفت: وقتی آدم‌ها گرایش به سمت دخانیات و مواد مخدر دارند به اين معني است که آنان از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند، اين افراد با مصرف مواد مخدر و دخانیات سعي دارند تا به صورت موقت هم كه شده اين عوامل رواني را كاهش دهند. وي ادامه داد: اين افراد با مصرف مواد احساس آرامش مي‌كنند و لذت مي‌برند، همین امر باعث تکرار دوباره و رفتن مجدد به سمت دخانیات و مخدرها می‌شود درصورتیکه می‌دانیم نحوه مواجه با اضطراب و افسردگی از لحاظ علمی اینگونه نیست و فرد برای تسکین و آرامش باید به مشاور مراجعه کند. اين روانشناس باليني افزود: مشاور به فرد کمک می‌کند و مشکل را ریشه‌یابی و بررسی می‌کند که چرا و به چه علت این مشکل برای فرد به وجود آمده است.

فردوسي بیان داشت: متاسفانه در بیشتر مواقع شاهد آن هستیم کسانی که دچار مشکل هستند و اضطراب دارند دوستانی دارند که آنها در مواجه با مشکل و اضطراب خود، مواد مخدر مصرف می‌کنند و در نتیجه دوست خود را برای رسیدن به آرامش به مصرف مواد مخدر و دخانیات دعوت می‌کنند. وی اشاره کرد: از دیگر عوامل گرایش نوجوانان افسرده و مضطرب به سمت مخدرها این است که گاهی افراد مضطرب در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که در این خانواده‌ها مصرف دخانیات و مواد مخدر وجود دارد، لذا گرايش نوجوان به سمت اعتياد سهل‌تر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: گرایش نوجوانان در خانواده‌های متمول به دخانیات و مواد مخدر بستگی به سبک زندگی آنها دارد، کسانی هستند که در زندگی خیلی از ارزش‌های محکمی برخودار نیستند و خانواده پایبندی به اصول اخلاقی ندارند و حتی خود والدین مصرف کننده مخدر و یا مشروبات اللکی هستند خب طبیعی است فرزندانی که در این خانواده‌ها رشد پیدا می‌کنند از والدین، این سبک زندگی را یاد می‌گیرند و خط قرمزی برایشان وجود ندارد.

فردوسی افزود: گاهی شاهد این هستیم در خانواده‌اي، والدین مشکلی از لحاظ اخلاقی و پایبندی به ارزش‌ها وجود ندارد اما فرزند باز هم به سمت دخانیات و یا مواد مخدر گرايش پیدا می‌کند متاسفانه در این نوع خانواده‌ها مشکل اساسی سیستم نظارتی بر روی فرزند می‌باشد و این سیستم نظارتی و مدیریتی دچار مشکل است که هیچ توجه و نظارتی بر رفتار و کردار فرزند ندارد و متاسفانه معمولاً وقتی متوجه مصرف دخانیات و یا حتی مصرف مخدر می‌شوند که زمانی طولانی گذشته است. این پژوهشگر اجتماعی اضافه کرد: خانواده‌ها باید مراقب باشند و تلاش کنند تا ارتباطاتشان با فرزندانشان بیشتر شود اگر رفتاری مشکوک از سمت فرزند خود دیدند سریعا آن را پرسیده و اقدام کنند. بیکاری و دوستان بد از جمله آفت‌های بسیار خطرناک برای جوان‌ها به شمار می‌رود. به هر حال افراد بایستی یک مشغولیتی در زندگی خود اعم از کار، درس و . . .  داشته باشند.

دکتر فردوسی در انتها بیان داشت: لازم است افرادی که فرصت‌هایی جهت آموزش دارند، برنامه‌های کلان آموزشی را در فرهنگسراها، سرای محله، دانشگاه‌ها و غیره ایجاد کنند همچنین امروزه در جامعه ما مردم از رسانه به خصوص تلویزیون به عنوان یک منبع اطلاعاتی و آموزشی استفاده می‌کنند بنابراین صدا و سیما برای ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ مردم رسالت بزرگی به دوش دارد، این اطلاع رسانی‌ها باید حتماً درست و صحیح باشد.