به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر ؛ علي مويدي در اين ديدار كه با حضور جمعي معاونان و مديران كل ستاد و وزارت ورزش و جوانان در محل آن وزارتخانه برگزار شد، گفت: هر چقد بيشتر به ورزش اهميت داده شود شاهد كاهش چشمگير آسيب‌هاي اجتماعي به خصوص اعتياد خواهيم بود.

وي افزود: بايد فرهنگ ورزش همگانی در جامعه نهادینه شود تا متناسب با آن اعتياد نيز كاهش يابد.

قائم مقام دبيركل ستاد با بيان اينكه سرمايه گذاري در ورزش آسيب‌هاي اجتماعي را در جامعه كاهش مي‌دهد، افزود: سياست‌هاي كلي مقام معظم رهبري (مدظله العالي) چراغ راه ما است و بندهاي مشخصي را در ابعاد فرهنگي، ورزشي، تبليغاتي و هنري دارد كه بر اتخاذ تدابير لازم براي حضور و مشاركت جدي مردم و خانواده ها در زمينه هاي پيشگيري، كاهش آسيب و درمان معتادان تاكيد دارد. 

مويدي توجه جدي تر ستاد به ظرفيت وزارت ورزش و جوانان به عنوان يك ظرفيت بي بديل در عرصه پيشگيري و آگاهي رساني در عرصه مبارزه با مواد مخدر به خصوص قشر جوانان و عضو اصلي كميته فرهنگي و پيشگيري ستاد را امري ضروري برشمرد.

وي بر لزوم اطلاع‌رساني و آموزش به ورزشكاران زن و مرد جهت عدم استفاده از مواد و داروهاي نيروزا در باشگاه هاي بدنسازي و ورزشي، لزوم آسيب‌شناسي نظام مديريت پيشگيري از اعتياد توسط وزارت ورزش و جوانان در راستاي سند پيشگيري از اعتياد، لزوم انجام پژوهش هاي پيشگيري از اعتياد، لزوم توليد و چاپ منابع علمي و آموزشي براي كليه گروه هاي هدف تحت پوشش جمعيت، لزوم ايجاد بانك اطلاعات در عرصه پيشگيري، استفاده بهينه از امكانات موجود در اماكن ورزشي و تجهيز و راه اندازي خانه هاي روستايي به امكانات ورزشي تاكيد كرد و گفت: در سال جاري مبلغ سه ميليارد ريال با انعقاد تفاهم نامه با وزارت ورزش و جوانان براي انجام برنامه هاي فوق اختصاص يافته است.

اين مقام مسئول در ستاد بر توسعه مباني فرهنگي ورزشي و هنري در راستاي مبارزه با اعتياد تاكيد كرد و افزود: وضعيت اعتياد در جامعه خوب نيست، زيرا به لحاظ موقعيت جغرافيايي كشورمان با افغانستان هم مرز است و هم مواد صنعتي و مصرف آن افزايش يافته است.

مويدي تصريح كرد: در باشگاه‌هاي بدنسازي و ورزشي متاسفانه مواد محرك صنعتي و شيميايي كه در آشپزخانه هاي كوچك توليد مي شوند، با عناوين عضله سازي وحجيم شدن بدن و... توزيع مي‌شوند كه نياز به اطلاع رساني به ورزش دوستان نسبت به خطرات اين موضوع و نيز برخورد جدي مسئولان وزارت با باشگاه هاي ورزشي است.

وي آسيب‌هاي اجتماعي در حوزه جوانان را نگران كننده خواند و افزود: رويكرد ستاد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر با محوريت پيشگيري و سرمايه گذاري بر روي جوانان، دانش آموزان و... است و طي دو سه سال گذشته اقدامات بسيار خوبي در حوزه مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته ، با توجه به اينكه رويكرد ستاد، پيشگيرانه و درمان مدار است، از اين وزارت خانه انتظار همكاري‌هاي بيشتر در توسعه ورزش به منظور پيشگيري از اعتياد داريم.


20 درصد مردم در ورزش‌های همگانی مشارکت می‌کنند

دكتر محمود گودرزي وزير ورزش و جوانان نيز در اين ديدار ضمن تشكر از اقدامات ستاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر بيان داشت: اين وزارتخانه معتقد است هر چه جامعه بيشتر به ورزش بپردازد، آسيب هاي اجتماعي كمتر مي شود. تا سه سال گذشته رقم مشاركت مردم كشور در ورزش‌هاي همگاني بين 7 الي 10 درصد بود اما اكنون با توجه به اقدامات وسيع صورت گرفته به بيش از 20 درصد رسيده است.

وي بر ساخت فيلم‌هاي كوتاه با قهرمانان براي مقابله با سيگار، قليان و مواد مخدر، انتخاب قهرمانان المپيك و پاراالمپيك به عنوان سفيران پيشگيري از اعتياد، انجام فعاليت هاي آموزشي و پيشگيري براي مربيان و سرمربيان تيم‌هاي ملي، ارسال گزارش ماهانه از مديران كل و فدراسيون ها در مورد فعاليت‌هايشان در حوزه پيشگيري از اعتياد تاكيد كرد. 

ورزشکاران نامی سفیر مبارزه با مواد مخدر شوند

همچنين دكتر پرويز افشار معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ورزشكاران و قهرمانان خوش اخلاق و بنام به عنوان سفير مبارزه با مواد مخدر انتخاب شوند؛ چرا كه جوانان از آنان الگوبرداري مي‌كنند.

وي افزود: با توجه به رويكرد اجتماعي شدن امر مبارزه ، مي توان تشكل هايي از ورزشكاران ايجاد كنيم كه بسيار در امر پيشگيري از اعتياد و نيز حمايت و مشاركت در فرآيند درمان قهرمانان و ورزشكاران درگير با پديده اعتياد موثر خواهد بود.

تجهيز يكصد خانه روستايي به امكانات ورزشي

دکتر غلامرضا شعبانی بهار معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان نيز بيان داشت: در راستاي تفاهم نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر با اين وزارتخانه، سال گذشته يكصد خانه روستايي در چهار استان به امكانات ورزشي مجهز شدند و امسال نيز در نظر داريم خانه‌هاي روستايي سه استان ديگر را مجهز نماييم.

باشگاه های بدنسازی در صورت تخلف پلمپ می شوند

مديركل بازرسي وزارت ورزش نيز بيان داشت: تا قبل از حضور دكتر گودرزي در اين وزارتخانه، هيچ نظارتي بر باشگاه‌هاي خصوصي صورت نمي‌گرفت، سال 93 ، 14 هزار باشگاه بدنسازي و ورزشي مورد بازديد قرار گرفت و 1700 باشگاه به دليل توزيع داروهاي غيرمجاز پلمپ شدند.

وي افزود: در سال گذشته نيز از مجموع ده هزار بازديد از باشگاه هاي ورزشي، 730 باشگاه پلمپ شد. همچنين در ماه مبارك رمضان، 11 هزار باشگاه مورد بازرسي قرار گرفت كه 680 باشگاه پلمپ شدند و ما نيز اين موضوع را به شدت پيگيري خواهيم كرد.

وي بيان داشت: هم اكنون 95 درصد باشگاه هاي خصوصي در كشور داراي مجوز هستند.