به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، فرید براتی سده در مراسم افتتاحیه طرح پیشگیری از اعتیاد و ارتقای مهارت‌های شناختی رفتاری در مناطق آسیب‌خیز، گفت: مصرف مواد مخدر و روان‌گردان از هر نوعی بسیار حساس و پیچیده شده و تأکید ما همچنان به اهمیت پیشگیری بر درمان است. هر چند در تخصیص منابع انسانی و مالی درمی‌یابیم که چندان به امر پیشگیری توجه نشده و دچار غفلت عملی هستیم.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، گفت: بر سطح یک پیشگیری در کشور خیلی کار کردیم اما روی پیشگیری انتخابی و نشانگر برای افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند چندان کارنکرده‌ایم.

وی افزود: در واقع به گروه‌های پرریسک چندان توجهی نکرده‌ایم و گروه‌های پرخطر به علت شرایط زندگی و محیط اجتماعی پیرامونی بیشتر در معرض ابتلا هستند.

براتی سده با اشاره به پنج آسیب اولویت‌دار از جمله اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و مسائل حاشیه شهرها که در جلسات رهبری با مسئولین کشور مطرح شد، گفت: خود افراد در این مناطق دارای مشکل و آسیب نیستند اما می‌پذیریم که ممکن است افراد در این مناطق در شرایطی قرار بگیرند که بیشتر به سمت مسائلی چون اعتیاد و دیگر آسیب‌ها بروند. در این مناطق برنامه‌هایی از سوی سمن‌ها شروع‌شده که عموماً خدمات حمایتی است.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که طرح‌های پیشگیری را با هماهنگی خیریه‌ها و مؤسسات مردم‌نهاد در این مناطق پیش ببریم. شاید برای اولین بار باشد که این اتفاق رخ می‌دهد و بهزیستی به‌ عنوان یکی از متولیان پیشگیری جلو آمده و در تعامل با سازمان‌های مردم‌نهاد مباحث آموزش پیشگیری را در مناطق آسیب خیز دنبال می‌کند.

براتی سده بابیان اینکه دورنمای ما این است که خیرین وارد مباحث پیشگیرانه آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه سوءمصرف مواد مخدر نیز بشوند عنوان کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که همان‌طور که خیرین برای کمک به ایتام و کودکان محروم پیش‌قدم هستند بتوانیم از آن‌ها در امر پیشگیری نیز بهره‌مند شویم.

وی افزود: البته ما نیز در این راستا کمک خواهیم کرد تا طرح به نحو احسن به سرانجام برسد و برنامه مشترک خوبی را پیش ببریم.