دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با استناد به گزارش سازمان بهداشت جهانی و هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر گفت: سه‌چهارم جمعیت جهان به داروهایی با منشاء مواد افیونی دسترسی نداشته یا کمتر دسترسی دارند؛ از جمله این افراد، حدود 5.5 میلیون بیمار سرطانی و حدود یک میلیون مبتلا به ایدز است که برای تحمل دردهای جانکاه مراحل پایانی زندگی‌شان از داروهای افیونی محروم هستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا؛ عبدالرضا رحمانی فضلی در همایش سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه این مناسبت بر اساس قطعنامه 42/112، هفتم دسامبر 1987 مجمع عمومی سازمان ملل متحد که روز 26 ژوئن را که به عنوان روز جهانی مقابله با سوءمصرف و قاچاق غیرقانونی موادمخدر با هدف ایجاد موجی هم‌صدا در سراسر جهان در جهت ارتقای آگاهی‌ها و اطلاع‌رسانی عمومی تعیین کرده است، گفت: این گرامیداشت همزمان در تهران و شهرستان‌ها با برنامه‌های مختلفی نظیر تجلیل از شهدا، جانبازان و جان برکفان عرصه مبارزه با موادمخدر، امحای مواد و... برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: کشت و تولید مواد مخدر به مثابه شمشیری دولبه‌ای است که از یک سو تولید غیرقانونی یا انحراف آن موجب ابتلای بیش از 246 میلیون نفر در جهان به این بلای خانمان‌سوز می‌شود که در نتیجه آن حدود 27 میلیون نفر معتاد و بیش از 200 هزار نفر از آنان هر ساله جان خود را ا دست می‌دهند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه از سوی دیگر براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی و هیات بین‌المللی کنترل مواد مخدر ، سه‌چهارم جمعیت جهان به داروهایی با منشاء مواد افیونی دسترسی نداشته یا کمتر دسترسی دارند، گفت: از جمله این افراد، حدود 5.5 میلیون بیمار سرطانی و حدود یک میلیون مبتلا به ایدز است که برای تحمل دردهای جانکاه مراحل پایانی زندگی‌شان از داروهای افیونی محروم هستند.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: این وضعیت ناگوار معلول موقعیت جغرافیایی، مقتضیات امنیتی مولفه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و تحولات سریع علمی و فنی است که جامعه بشری رادر حل و فصل آن ناتوان می‌کند، به عنوان مثال به محض کوچک‌ترین پیشرفت در فناوری اطلاعات و ارتباطات دستیابی جوانان به موادمخدر تسهیل و اختفاء و عبور قاچاق آنان برای قاچاقچیان تسریع می‌شود، در حالی که دولت‌ها برای استفاده از همین فرصت نیازمند اصلاح قوانین یا تصویب آیین‌نامه‌ها یا مقررات جدید هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه تجربه تلخ دیگر ، سوءاستفاده از تحولات صنعت داروسازی است که مواد صنعتی متنوع مرگ‌آوری را در سرتاسر جهان منتشر می‌کند، گفت: این وضعیت به گونه‌ای است که برخی از کشورها برای رهایی از این پدیده شوم سیاست جایگزین مواد نرم، به جای مواد سخت را اتخاذ کرده‌اند و برخی دیگر نیز کنوانسیون‌ها و تجدید نظر در میثاق‌های بین‌المللی را پیشنهاد می‌کنند.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: متاسفانه عواملی نظیر عدم حاکمیت قانون در مناطق کشت و تولید، قدرت بلامنازع مافیای موادمخدر، فساد، ارتشاء و فرصت طلبی شورشگران و فرقه‌گرایان برای تامین هزینه‌های تروریستی این وضعیت اسفبار را پایدار و انسان‌های بیشتری را وارد این مهلکه می‌کند به طوری که به ندرت می‌توان نقطه‌ای از جهان را یافت که به مساله موادمخدر مبتلا نباشد و مسوولان آن در برابر این سوال افکار عمومی قرار نگرفته باشند که چرا به این معضل جامعه پایان داده نمی‌شود؟.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه حتی دولت‌ها نیز پس از سال‌ها مبارزه سوال‌های مشابهی را در عرصه بین‌المللی مطرح کرده‌اند که شصت‌وهفتمین مجمع عمومی برگزاری نشست ویژه‌ای را در مورد همکاری بین‌المللی در مقابله با موادمخدر با حمایت 95 کشور برای سال 2016 تصویب کرد گفت: این نشست بهار گذشته با شرکت فعال هیات جمهوری اسلامی ایران در نیویورک برگزار شد.