به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس،‌ عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر گفت: همه کشورها با شدت و ضعف متفاوت در گیر مواد مخدر هستند که به عواملی نظیر مسائل جغرافیایی، اعتقادی، سیاسی و امنیتی بستگی مستقیم دارد.

وی افزود: ایران با بزرگترین کشور تولیدکننده مواد مدر همسایه است به همین دلیل آسیب‌ بیشتری را از این ناحیه مترصد می‌شویم که هزینه‌های اجتماعی، سیاسی،‌ اقتصادی و امنیتی را به دلیل همین مجاورت می‌دهیم ضمن اینکه این مبارزات هم به نیابت از جامعه جهانی است.

رحمانی فضلی اظهار داشت: ایران در بحث شیوع شناسی اعتیاد از متوسط سطح جهانی پایین‌تر است که در این زمینه اعتقادات، باورها و خانواده نقش والایی را در این زمینه دارند.

وی خاطرنشان کرد: در محضر مقام معظم رهبری 4 جلسه در حوزه آسیب‌های اجتماعی با حضور سران قوا، ورزا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است که رهبر انقلاب 5 اولویت را در این خصوص تعیین فرموده‌اند.

وی گفت: اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر اولویت اول است چرا که این موضوع می‌تواند در کنترل آسیب‌های دیگر نیز تاثیرگذار باشد.

دبیرکل ستاد کل مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: 50 درصد از زندانیان به دلیل مواد مخدر دستگیر شده‌‌اند و در حوزه سرقت هم بیش از 60 درصد از زندانیان به دلیل اعتیاد این اقدام را انجام داده‌اند.

وی گفت: رئیس جمهور در حکم صادره برای اینجانب به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرده‌اند که در حوزه پیشگیری و صیانت باید بیشترین کار انجام شود.

رحمانی فضلی گفت: با توجه به تجارت جهانی در بخش درمان اگر کسی را با بهترین شرایط و بالاترین استانداردها درمان کنیم 20 درصد از معتادین به جامعه باز خواهند گشت.

وی افزود: مبارزه با آسیب‌ اجتماعی اعتیاد و مواد مخدر باید توسط مردم و با کمک آنها صورت گیرد از این رو اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر باید سرلوحه کارهای ما قرار گیرد به همین دلیل ارتباطات گسترده‌ای هم نیز با بسیاری از مردم،‌اصناف و هیات‌های مذهبی برقرار کرده‌ایم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه 2200 سمن در جامعه وجود دارد تصریح کرد: امروز نتیجه سه سال عملکرد دستگاه‌های مختلف و همچنین اقدامات تشکل‌های مردمی در حوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی مواد مخدر باعث شده است تا بتوانیم جلوی رشد اعتیاد را در کشور بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر با توجه به روش‌های جدید اتخاذ شده و همچنین اولویت‌بندی مناطق و تامین منابع برای اقدامات آنها ظرف مدت سال‌های 92 تا 94 بیش از 2 هزار تن مواد مخدر در کشور کشف شده به همین دلیل جامعه بین‌المللی از ایران تقدیر کرده است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در حوزه درمان در کنار درمان معتادان متجاهر ماده 15 یعنی سازمان‌هایی که توسط مردم در خصوص درمان معتادین ایجاد شده اقدامات خوبی صورت گرفته است ضمن اینکه بیش از 80 درصد درمان معتادین به مواد مخدر توسط مردم و سازمان‌های مردمی انجام و آنها در حال اداره تشکل‌های خود هستند.

رحمانی فضلی گفت: 80 درصد افرادی که از اعتیاد پاک می‌شوند مجددا به سمت مواد مخدر روی می‌آورند اما خانواده‌ها آنها را نپذیرفته و آنها دچار برخی مشکلات اشتغال در بخش‌های دولتی و خصوصی می‌شوند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در حوزه صیانت با توجه به همفکری و همکاری بسیاری از مراکز تولیدی و کارخانجات با ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد بالایی از معتادین پاک شده در این مراکز جذب و مشغول به کار شده‌اند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه تنها راه موثر در راه صیانت پیشگیری از مواد مخدر است گفت: با توجه به حضور بیش از 23 میلیون خانواده در کشور اگر آگاهی‌ها‌ی آنها از خطرات ابتلا به مواد مخدر افزایش یابد آنها می‌توانند در این امر کمک حال دستگاه‌های اجرایی کشور شوند. همچنین آموزش و پرورش هم با ورود جدی خود به بحث آموزش اولیا و مربیان توانسته در این زمینه بسیار موفق عمل کند.

وی در پایان تصریح کرد: مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری و صیانت جامعه بدون حضور مردم و اقدامات اجتماعی آنها موفقیت‌آمیز نخواهد بود.