معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد برای 30 هزار سرباز، اظهار کرد: ستاد مبارزه با موادمخدر از آموزش و پرورش نیز در راستای پیشگیری از اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی حمایت می‌کند اما به دلیل کمبود منابع، موفق به پوشش 15 درصدی مدارس شده است.

به گزارش ایسنا، پرویز افشار در مراسم اهدای گواهی به مرکز ملی مطالعات اعتیاد به عنوان مرکز همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و سازمان بهداشت جهانی که در بیمارستان چشم پزشکی فارابی برگزار شد، برگزیده شدن مرکز مطالعات اعتیاد به عنوان مرکز همکاری‌های مشترک را دستاورد بزرگی دانست و گفت: این اولین همکاری ما با سازمان بهداشت جهانی نیست.

وی ادامه داد: ستاد مبارزه با موادمخدر نخستین سازمان در کشور بود که از ایجاد مراکز پژوهشی در زمینه اعتیاد حمایت کرد و ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر طی دهه‌های مختلف بر تولید دانش و پژوهش در این زمینه تاکید داشته است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگری داریم که مجهز به مراکز پژوهشی در زمینه اعتیاد هستند، اظهار کرد: مراکز مختلفی در زمینه پیشگیری از مصرف موادمخدر مطابق ماده 33 قانون مبارزه با موادمخدر فعالیت می‌کند. ستاد مبارزه با موادمخدر می‌کوشد با وزارتخانه‌های مختلف اعم از وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و... در امر مبارزه با موادمخدر تعامل داشته باشد.

افشار افزود: امروز خرسندیم که توانستیم در زمینه اعتیاد تقسیم‌بندی‌های لازم را در میان سازمان‌های مختلف انجام دهیم، به گونه‌ای که امروز در همه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف برنامه‌هایی برای مبارزه با پیشگیری از اعتیاد داریم.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال در بخش‌های نظامی در امر پیشگیری از اعتیاد به 30 هزار نفر سرباز آموزش داده‌ایم، گفت: در مدارس نیز حمایت کافی از آموزش و پرورش انجام می‌شود تا بتوانیم در زمینه پیشگیری از اعتیاد در جمعیت دانش‌آموزی اقدامات لازم را انجام دهیم. البته به علت محدودیت منابع تنها توانستیم 15 درصد از جمعیت دانش‌آموزی را تحت پوشش برنامه‌های پیشگیرانه ببریم.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در بخش جلب مشارکت‌های بخش خصوصی نیز اقداماتی انجام داده‌ایم و امروز بیش از 3000 سازمان مردم نهاد و NGO در بخش‌های مختلف اعم از پیشگیری، درمان و... با ما همکاری می‌کنند به گونه‌ای که می‌توان گفت 90 درصد مراکز فعال در امر پیشگیری و درمان توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و دولت 10 درصد فعالیت‌ها برای کاهش آسیب را اداره می‌کند.

افشار افزود: در راستای پشتیبانی از معتادان بهبود یافته در سال گذشته با کمک وزارت رفاه موفق شدیم بیش از 3000 شغل ایجاد کنیم که فرصت خوبی است تا از عود مجدد اعتیاد جلوگیری شود.

به گفته وی، اخیرا تعداد NGOهای فعال در زمینه اعتیاد افزایش یافته است و ستاد مبارزه با موادمخدر متعهد است از مراکز علمی و پژوهشی که در زمینه اعتیاد فعال هستند، پشتیبانی و حمایت کند.

به گزارش ایسنا، علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه این همکاری با سازمان بهداشت جهانی، یکی از دستاوردهای مهم برای کشور است، گفت: این همکاری جدید گام تازه‌ای خواهد بود تا تاثیرگذاری ما در منطقه بالا برود. پس از این می‌توانیم ارتباطات بیشتری در منطقه داشته باشیم به ویژه اینکه ایران در مسیر ترانزیت موادمخدر از افغانستان قرار گرفته است و تلاش‌های بسیاری باید برای جلوگیری از اعتیاد و ورود مواد انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: امیدواریم برگزیده شدن مرکز ملی مطالعات اعتیاد به عنوان همکار مشترک سازمان بهداشت جهانی بتواند رویکرد تازه‌ای را پیش روی ما قرار دهد تا بتوانیم وظیفه و رسالت خود را در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد انجام دهیم و با گسترش فعالیت های پژوهشی به ارتقای سلامت منطقه کمک کنیم.