پرویز افشار معاون و سخنگوی ستاد کل مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از رونمایی درسنامه اعتیاد برای معلمین خبر داد و افزود: با توجه به شروع سال تحصیلی و رونمایی از درسنامه معلمین برای تمامی مقاطع تحصیلی در جشنواره «نوجوان سالم» استان اصفهان طی هفته گذشته، پیشگیری از بحث اعتیاد به صورت جدی پیگیری می‌شود.
 
وی با بیان اینکه این کتاب به صورت علمی با مشارکت وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر تدوین شده، تصریح کرد: معلمین پس از آموزش این کتاب، علاوه بر وظایف حرفه ای خود برای تدریس، مواردی چون پیشگیری از اعتیاد، آسیب های اجتماعی، مهارت های زندگی، مهارت «نه» گفتن و غیره را نیز به دانش آموزان خود می آموزند.
 
معاون ستاد کل مبارزه با مواد مخدر، پوشش محدود 10 تا 15 درصدی پیشگیری در مدارس را یکی از مشکلات جدی خواند و گفت: تدوین این درسنامه گام مهمی در جهت پیشگیری بوده و قطعاً پوشش پیشگیری در سال تحصیلی پیش رو به بیش از 70 درصد می رسد.
وی پیشگیری 100 درصدی در مدارس را از اهداف اصلی تدوین این درسنامه دانست و اظهار کرد: این درسنامه برای مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم متفاوت است چرا که مهارت های انتقال مفاهیم در این سه گروه سنی با یکدیگر تفاوت دارد.
 
افشار درخصوص برنامه های پیشگیری از اعتیاد برای دانشجویان، یادآور شد: عاری کردن محیط های آموزشی از مواد مخدر به عنوان وظیفه‌ای مهم بر دوش نیروی انتظامی محول شده و با توجه به قداست محیط های آموزشی، تا فضای 500 متری اطراف آنها باید از مواد مخدر کاملا پاک باشد.
 
به گفته سخنگوی ستاد کل مبارزه با مواد مخدر حمایت جدی از ایجاد تشکل های دانشجویی نیز برای پیشگیری از اعتیاد، از دیگر اقدامات مهم در این راستا برای سال تحصیلی 95 است.