ماریت قازاریان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که در ۶ ماه نخست امسال بیش از  ۲۵۰ هزار نفر با «خط ملی» اعتیاد تماس گرفته‌اند، افزود: بیشتر این تماس گیرندگان، زنان و افراد خانه‌دار بوده‌اند.

وی با بیان اینکه از دیگر گروه‌هایی که بیشترین تماس را با این خط دارند، افرادی هستند که همسر یا فرزند معتاد دارند، افزود: همچنین افرادی که ممکن است فرد معتادی در خانواده نداشته باشند، اما صرفا نگران مساله اعتیاد هستند، از جمله بیشترین تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد بوده‌اند.

قازاریان افزود: به علت شیوع مصرف مواد مخدر این افراد عمدتا این سوال را مطرح می کنند که چگونه می توانند از وقوع این مساله پیشگیری کنند؟.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی در ادامه توضیح داد: اگرچه زنان بیشتر از مردان با این خط تماس می گیرند، اما افرادی که اعتیاد دارند و با این خط تماس می‌گیرند، عمدتا از میان مردان هستند تا برای مراجعه به مراکز معتبر درمان یا نوع درمان، راهنمایی بگیرند.

وی در ادامه اظهار کرد: اخیرا در تماس با خط ملی اعتیاد خانواده‌ها درباره برخی گیاه‌هایی که مشاهده می‌کنند سوال می پرسند و می‌خواهند بدین‌وسیله آنها را شناسایی کنند؛ درباره این موارد کارشناسان خط ملی اعتیاد تا حدودی می‌توانند راهنمایی کنند چرا که امکان آزمایش این مواد را ندارند. با این حال می‌توان گفت که این دسته از تماس‌ها نگرانی مردم درباره این ماده مخدر را نشان می‌دهد.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی درباره میانگین سنی تماس گیرندگان نیز تصریح کرد: میانگین سنی تماس گیرندگان حدود ۲۸ تا ۳۰ سال است.  همچنین پرسش درباره «چگونگی دستگیری فرد معتاد» نیز از بیشترین پرسش‌های مطرح شده است که البته این خط تماس نمی‌تواند اطلاعات خاصی در این مورد در اختیار تماس گیرندگان قرار دهد و از حوزه اختیار آن خارج است.

قازاریان با اشاره به بیشترین نوع ماده مصرفی بین تماس گیرندگان نیز گفت: در حال حاضر در صدر مواد مصرفی «شیشه» قرار دارد، اما گل ماده‌ای است که در مورد آن تماس‌های زیادی می‌گیرند و سوالات زیادی در مورد آن می پرسند. به این ترتیب می‌توان گفت تماس‌ها در ماه‌های اخیر درباره ماده مصرفی گل افزایش یافته است. تریاک نیز تماس‌های زیادی را به خود اختصاص داده است.

وی درباره نحوه ارجاع خط ملی اعتیاد نیز توضیح داد: خط ملّی اعتیاد دارای بانک اطلاعاتی از مراکز دارای مجوز از سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت است که با توجه به شرایط اقلیمی، استانی و همچنین نزدیکی به محل سکونت یا کار افراد و... مناسب‌ترین مرکز را به تماس‌گیرندگان معرفی می‌کند. همچنین این خط به افراد مبتلا به اعتیادی که خودشان با مرکز تماس گرفته و در ارتباط با شیوه و فرآیند درمان و مراکز معتبر، اطلاعاتی می‌خواهند، خدمات ارائه می‌دهد.

به گفته رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی، این ارجاع تنها شامل کلینیک‌های سرپایی نیست بلکه تمام خدمات سازمان بهزیستی مانند مراکز اقامتی میان‌مدت، بلندمدت، بستری و کلینیک‌های سرپایی را نیز پوشش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ از تمام نقاط کشور بدون کد هر روز (حتی روزهای تعطیل) از ۸ صبح تا ۸ شب در زمینه پیشگیری و درمان اعتیاد، ارائه دهنده راهنمایی و مشاوره تلفنی است.