پرویز افشار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، با بیان اینکه نشست مشترک دستگاه‌های مرتبط با مبارزه با مواد مخدر که با حضور مسئولان 5 استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی برگزار شد بود آن را بسیار مهم و حائز اهمیت خواند و گفت: بخش عمده و حداکثری ورود مواد مخدر به ایران از طریق مرزهای جنوب و جنوب شرق کشور صورت می‌گیرد به همین دلیل ستاد مبارزه با مواد مخدر و به ویژه وزیر کشور به عنوان دبیرکل و جانشین رئیس جمهور در ستاد، توجه جدی را در سیاست‌گذاری خود به مرزهای شرقی کشور نشان داده است.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به 75 درصد مواد مخدر در مرزها و حاشیه آن کشف شده خاطرنشان کرد: برای هم‌افزایی و نظام‌مند کردن ارتباطات بین مسئولان کشوری و استانی و هماهنگی بیشتر بین آنان استانداران جنوب و جنوب شرق ایران به نشست تهران دعوت شده بودند. ضمن اینکه کلیه عوامل درگیر مبارزه با مواد مخدر نظیر دادستان‌های استان‌های مرزی و فرماندهان انتظامی آن مناطق و همچنین فرماندهی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و عوامل مرتبط با سپاه پاسداران که بخشی از مرزهای کشور به ویژه در منطقه سراوان را تحت کنترل دارند حضور داشتند.

افشار با بیان اینکه دادستان کل کشور در این نشست عزم و اراده جدی سیستم قضایی را در کنار اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر برای ایجاد هرگونه فرصت جهت برخورد جدی با قاچاقچیان مواد مخدر و مبارزه جدی با پولشویی و رسیدگی خارج از وقت و نوبت به پرونده‌های ویژه مواد مخدر و فراهم آوردن پیگیری‌های قضایی و تسهیلات مربوط به آن جهت مبارزه را ابلاغ کردند.

وی با بیان اینکه استانداران 5 استان جنوب و جنوب شرق ایران مشکلات و پیشنهادات خود را برای سرعت بخشیدن به مبارزه و نظام‌مند کردن آن بیان کردند ضمن اینکه فرماندهی قرارگاه سپاه در شرق کشور و فرماندهی مرزبانی نیز گزارش مبسوطی را از اقداماتشان اظهار داشتند.

افشار با بیان اینکه گزارشی از سوی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست مذکور ارائه شد که وی در این نشست خواستار تحقق منویات مقام عظمای ولایت در بحث آسیب‌های اجتماعی شده‌اند و گفتند که مقام معظم رهبری خواستار اولویت برای 5 استان در این امر شدند.

وی با بیان اینکه از نگاه مقام معظم رهبری مبارزه با مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی به عنوان اولویت اول این 5 استان قرار دارد خاطرنشان کرد: طبق مطالبه مستقیم مقام معظم رهبری قرار است هر 6 ماه یکبار مسئولان ارشد نظام گزارشی از اقدامات خود در امر مبارزه به مواد مخدر و آسیب‌های اجتماعی را در جلسه حضوری به ایشان اعلام کنند.

افشار خاطرنشان کرد: قرار است در این جلسات، اقدامات فوق‌العاده و ویژه مسئولان مبارزه با مواد مخدر خدمت رهبری گرانقدر انقلاب اطلاع داده شود.

وی با بیان اینکه طبق اظهارات وزیر کشور دستگاه‌های مرتبط با مبارزه با مواد مخدر اقدامات ویژه خود را در این 5 استان که کانون اصلی مبارزه با قاچاقچیان هستند جمع‌آوری کرده تا در زمانی که خدمت مقام معظم رهبری می‌رسند تنها اقدامات ویژه خود را بیان دارند نه اقدامات جاری و روزمره را.

افشار درباره کاهش تقاضا و ماموریت ستاد کل مبارزه با مواد مخدر افزود: کاهش تقاضا از 3 بخش اصلی تشکیل شده که پیشگیری اولیه اولویت اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

وی در توضیح این موضوع اظهار داشت: طبق سیاست‌های اعلامی و محوری دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری اولیه در امر اجتماعی شدن مبارزه مهم است. زیرا این مبارزه باید از سوی همه آحاد مردم و نهادها و سازمان‌ها و ارگان های دولتی و غیردولتی پیگیری شود.

افشار گفت: باید برای پیشگیری اولیه همگان به درد و تفکر مشترک در امر مبارزه با مواد مخدر برسیم.

وی محیط خانه، محله، کار، فضای آموزشی و فضای مجازی بخش‌های ویژه موضوع پیشگیری اولیه است.

افشار با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی در سال‌های گذشته در امر پیشگیری اولیه صورت گرفته گفت: با توجه به مشکلات مالی و توانایی دستگا‌ه‌های درگیر مبارزه با مواد مخدر تنها 10 تا 15 درصد برنامه درگیر کردن مردم در امر پیشگیری اولیه محقق شده بود ولی ما با انجام برخی اقدامات به دنبال رشد این موضوع و افزایش اقدامات مردمی در این بخش هستیم.

وی اظهار داشت: باید اقداماتمان به مرز 40 تا 50 درصد نقش مردم در پیشگیری اولیه منتهی شود که وزارت آموزش و پرورش اقدامات خوبی را انجام داده و معتقدیم که آنها در پایان سال به جایگاه خوبی در امر مبارزه با مواد مخدر می‌رسند. ضمن اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش کرده ضمن تعامل با تشکل‌های دانشجویی محیط‌های امنی را برای دانشجویان به وجود بیاورد و می‌کوشد تا با اجرای برخی اقدامات کوشش پیشگیری اولیه را در محیط دانشگاهی توسعه دهد.

افشار افزود: در محیط‌های نظامی فرماندهان در حال اجرای برخی اقدامات پیشگیری اولیه هستند ضمن اینکه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز اقدامات خوبی را در محیط‌های کار و کارگری انجام داده است. همچنین سازمان بهزیستی هم اقدامات مثبت خود را در این راستا در حال اجرایی کردن است.

وی درمان را اولویت دوم در بخش کاهش و تقاضا عنوان کرد و افزود: ستاد مبارزه با مواد مخدر شبکه بزرگی از درمانگران در ایران داریم .افشار با بیان اینکه 8 نوع مرکز درمان اعتیاد در ایران وجود دارد اظهار داشت: خدمات سرپایی،‌ بستری، اقامتی با دارو و بدون دارو،‌ درمان با آگونیست و بدون آگونیست، مداخلات روانشناسی و مراکز درمان‌مدار TC هستند که در مجموع نزدیک به 700 هزار معتاد را در طول سال تحت پوشش خود قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: درمان معتاد و پرداختن به مباحث جسمی آنان به تنهایی کفایت این موضوع را نمی‌کند لذا نباید به آن بسنده کرد و در صورتی که تکیه‌‌ای ویژه به این امر داشته باشیم شاهد بازگشت حدود 80 درصد از معتادان به شرایط قبل خود و اعتیاد مجدد خواهیم بود.

افشار اظهار داشت: توفیق درمان زمانی بالا می‌رود که این موضوع همراه با حمایت‌های اجتماعی و بازپروری‌های علمی وجود داشته باشد که در این بخش معتقدیم که اینگونه اقدامات صرفا از سوی دولت و حاکمیت قابلیت اجرا ندارد و خود مردم باید پای کار آمده و معتادین درمان شده را زیر چتر حمایتی خود قرار دهند و اشتغال آنها را در محیط‌های کاری تضمین کنند.

وی گفت: اعتیاد بیماری مزمن جسمی و اجتماعی است و در بهترین مراکز درمان اعتیاد در دنیا میزان پاکی معتادین و عدم بازگشت آنان به شرایط قبل بین 35 تا 40 درصد است و بقیه این معتادان درمان شده با عود بیماری خود مواجه خواهند شد لذا باید با اقدامات علمی به این موضوع نگاه کرد.

افشار با بیان اینکه در بخش آسیب‌شناسی نیز به موضوع چندگانه است به معتادان خیابانی و تزریقی که بیماری‌های متفاوتی را با خود دارند اشاره کرد و افزود: اصل اعتیاد این افراد پذیرفته نیست ولی ناگزیریم برای پیشگیری از عوارض جدی اعتیاد و همچنین جلوگیری از انتقال چرخه بیماری به دیگر نقاط اجتماع خدمات کاهش آسیب‌های اجتماعی ارائه دهیم.

وی افزود: این خدمات شامل سرنگ،‌ سوزن، پانسمان زخم، حداقل یک وعده غذای گرم است تا با این خدمات از حضور علنی آنها در اجتماع جلوگیری و منجر به عدم خرده‌ فروشی مواد شویم. ضمن اینکه از تزریق مشترک آنها جلوگیری کنیم.

افشار با تاکید بر اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی در ایران از سیاست‌های موافق جمهوری اسلامی ایران است افزود: در یک دهه اخیر توفیقات قابل توجهی در این بخش داشته‌ایم و موفق شدیم برای سال 94 اعتبار ویژه و مضاعفی را در بخش آسیب‌های اجتماعی دریافت کرده و این بخش را توسعه دهیم و می‌کوشیم تا در سال 95 این خدمات ویژه را با افزایش اعتبارات خاص در نظر گرفته و به عنوان یک سیاست محوری آن را اجرایی کنیم.