به گزارش خبرنگار مهر، به منظور بررسی فعالیت های علمی و تخصصی در حوزه های بالینی و تحقیقاتی اعتیاد و ایجاد یک رویکرد سازنده در امر پیشگیری و درمان این پدیده اجتماعی دوازدهمین کنگره بین المللی «دانش اعتیاد» در تهران برگزار می شود.

این کنگره از سوی مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران و با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و شماری از مراکز پزشکی، تحقیقاتی، اجرایی و علمی برگزار می شود.

در این کنگره اساتید، صاحب نظران، اندیشمندان، پژوهشگران و دست اندرکاران علمی، تحقیقاتی و تخصصی در سطح ملی و بین المللی، نقطه نظرات و تجارب خود در حوزه اعتیاد از منظر علوم پایه، بالینی، اجتماعی، حقوق و اثرات و پیامدهای مصرف مواد اعتیادآور را به اشتراک می گذارند.

حامد اختیاری دبیر علمی کنگره دانش اعتیاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از فعال ترین کشورهای جهان در امر درمان و ایجاد مراکز بازتوانی برای این بیماران است، بیان کرد:  به موازات این اقدامات و فعالیت های گسترده و سرمایه گذاری های وسیع، کشورمان همچنین این فرصت را داشته است تا ایده ها و برنامه های نوآورانه ای در زمینه پیشگیری و بازتوانی اعتیاد ارایه دهد.

وی با اشاره به اینکه عوارض شناختی اعتیاد و راه های بازتوانی شناختی آن نیز در این کنگره مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: در این کنگره بخشی از دستاوردهای پژوهشی طرح های مصوب ستاد علوم شناختی در زمینه بازتوانی شناختی اعتیاد توسط تیم های مجری این طرح ها نیز ارائه می شود.

اختیاری بیان کرد: در دوازهمین کنگره سالانه بین المللی دانش اعتیاد، بیش از بیست گردهمایی تخصصی برگزار می شود و محققان نقطه نظرات و دیدگاه های خود در ارتباط با فرصت های پیش رو در حوزه های اپیدمیولوژی، پیشگیری، درمان، بازتوانی و پژوهش در ایران و جهان را ارائه خواهند داد.

دبیر علمی دوازدهمین کنگره «دانش اعتیاد» افزود: در این کنگره علاوه بر انجام بیش از دویست سخنرانی شفاهی و ارایه ۶۰۰ پوستر توسط محققان و متخصصان ملی و بین المللی، درخصوص مباحث اعتیاد به مواد افیونی، همچنین اختلالات اعتیاد غیر دارویی نظیر اعتیاد به اینترنت و بازی های کامپیوتری نیز مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

به گفته اختیاری ، در این کنگره بین المللی علاوه بر اندیشمندان و دست اندرکاران علمی و تخصصی از کشور، هشت تن از محققان و متخصصان رشته های علمی مرتبط با دانش اعتیاد از کشورهای اروپایی، امریکا و  استرالیا نیز سخنرانی می کنند.

دبیر علمی کنگره دانش اعتیاد اضافه کرد: به منظور ارج نهادن به تلاش های پژوهشی شرکت کنندگان در دوازدهمین کنگره بین المللی اعتیاد و بازتاب مناسب نتایج این پژوهش ها، چکیده یکصد مقاله برتردوازدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد در مجله (Iranian Journal of Psychiatry)  منتشر خواهد شد.

این کنگره به مدت سه روز از چهاردهم تا شانزدهم شهریور ماه امسال در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار می شود.