مدیرکل بهزیستی گیلان در مراسم افتتاح این مرکز با بیان این که اعتیاد به عنوان یک بیماری مزمن همه اعضای خانواده را درگیر می کند، گفت: فرد دچار اعتیاد، خود به خود اعتیادش شدید است و معمولا اقدام به درمان نمی کند و ضروریست تا با اقداماتی تدابیر ویژه ای برای درمان این افراد با حفظ کرامت آنها انجام گیرد.
محمدرضا پارسی اظهار داشت : گیلان در راه اندازی مرکز هماهنگی معتادان بی سرپناه و سخت در دسترس و متجاهر یا مرکز دادگاه درمان مدار جزء استان های آزمونه (پایلوت) کشور است. 
مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان همکاری قوه قضائیه ، نیروی انتظامی و دادگستری در دادگاه درمان مدار، تصریح کرد: این مرکز تحت نظارت اداره کل بهزیستی با مدیریت بخش دولتی فعال شده است.
وی با اشاره به حضور دادیار، روانشناس، پزشک، پرستار و تیم نیروی انتظامی در این مرکز اظهار کرد: در این مرکز معتادان برای انتخاب مسیر درمان ارزیابی ، غربالگری و راهنمایی می شوند. 
مسوول دادگاه درمان مدار رشت نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: با غربالگری معتادان در این مرکز مسیر آنها برای درمان در یکی از مراکز سرپایی درمان اعتیاد، اقامتی بلندمدت یا کمپ ها، مراکز TC یا اجتماع محور و اقامتی بلند مدت اجباری مشخص می شود. 
صفر جهانی بیان داشت: در این مرکز واحدهای تخصصی شامل پذیرش، آزمایشگاهی، غربالگری، ارزیابی و واحد مدیریت فعال است. 
در مراسم افتتاح این مرکز محمد احمدی پور معاون سیاسی امنیتی استاندار گیلان، احمد سیاوش پور رئیس کل دادگستری استان، فرماندار رشت و جمعی از معاونان و کارکنان بهزیستی حضور داشتند.