ديدگاه TC به اختلال مصرف مواد
- اختلال مصرف مواد، كليت فرد و همه عملكرد هاي او را تحت تاثير قرار ميدهد يعني عملكرد، هاي شناختي، رفتاري، عاطفي (خلقي) ، معنوي، اخلاقي و نظام ارزشي
- مشكل فرد است نه مواد
- سم زدايي شرط ورود به درمان است نه هدف درمان
- هدف TC، كمك به فرد جهت حفظ يك زندگي بدون مواد است
ديدگاه TC به فرد معتاد
- فرد معتاد در همه جنبه هاي زير مورد ارزيابي قرار ميگيرد: بدكنشي روانشناختي، نقايص اجتماعي، مشكلات اموزشي و شغلي
- فرد معتاد براي نياز هاي توانمند سازي و باز تواني مورد ارزيابي قرار ميگيرد، توانمند سازي رشد و بسط يك سبك زندگي خلاق و قرار دادي براي اولين بار، باز تواني: برگشتن به سبك زندگي قبلي كه فرد از ان اگاهي داشته اما به دليل مصرف مواد ان را از دست داده است
- شخصيت و اشفتگي هاي اجتماعي فرد بطور جامع ارزيابي ميشود: به عنوان علت يا معلول، چون برنامه درماني يكسان است، چون رويكرد درمان، براي بيمار مناسب سازي ميشود
ديدگاه TC به بهبودي
- هدف درمان، تغيير سبك زندگي و هويت فردي است هدف روانشناختي: تغيير الگوهاي منفي رفتار، تفكر و عواطفي كه فرد را مستعد مصرف مواد ميسازد (درمان شناختي رفتاري)، هدف اجتماعي: بسط و رشد دادن رفتار ها، مهارتها، نگرشها و ارزشهاي جامعه پسند در يك سبك زندگي مسئولانه و بدون مواد.
- انگيزش، بهبودي نيازمند فشار براي تغيير است:
- فشارهاي بيروني، اجبار خانوادگي، اجبار قانوني، اجبار كاري (كارفرما)
- فشارهاي دروني، پذيرش شدت وابستگي، پذيرفتن نياز به درمان (من نمي توانم به تنهايي از پس مشكل خود برايم)، شناخت و اگاهي از پسرفت جسماني، عاطفي، رواني و معنوي در اثرمصرف مواد
- خود ياري و خود ياري متقابل: درمان در TC توسط استفها و ساير مقيمان ساخته ميشود، از طريق:
- برنامه روزانه كار: وظايف شغلي به عملكردهاي روزانه TC مربوط است :نظافت، اشپزي، نگهباني و....، وظايف خانگي كه حاصل جلسات درماني است
- مشاوره هاي فردي و گروهي روزانه (برحسب نياز)، گروههاي جنسي خاص (مثلا در يك گروه زنانه، ممكن است موضوع مطرح، وابستگي در مواجهه با فحشا و بارداري باشد، يعني رفتار هايي كه ممكن است بخشي از وابستگي انها باشد)، گروههاي نژادي خاص (مثلا فشار هاي قومي يا فرهنگي كه منجر به وابستگي ميشود)، گروههاي سني خاص (وابستگي به عنوان يك مكانيزم سازشي در بزرگسالان متفاوت از وابستگي در نوجوانان است)، گروههاي مواجهه كنترل شده كه براي تعديل رفتار و نگرشهاي منفي بر رفتار تاكيد دارد جهت تاثير بر تغيير رواني (بينش يابي) بر عواطف تمركز مي كند، براي كمك به يادگيري مفاهيم و مهارتهاي مقابله اي و ارتباطي خاص بر اموزش تاكيد دارد، گروه براي افراد با تشخيص دوگانه
جلسات و سمينارها
- جلسات AA، NA
- جلسات براي افراد با تشخيص دوگانه
- جلسه خانگي كه مشكلات مربوط به عملكرد روزانه اجتماع را بررسي ميكند
- - جلسات فوري كه فرارها، بازگشت ها و ساير شكلهاي قانون شكني در اجتماع را بررسي ميكند
اوقات فراغت براي تسهيل جذب شدن در اجتماع (سرمشق گيري از رفتارهاي مقبول براي انجام صحيح اين فعاليت ها)
- فيلم ها و نمايش ها (در داخل مركز يا خارج ان)
- سفر هاي روزانه به موزه ها، پاركها و...
- جشنها و مراسم (تعطيلات، جشن، تولدها و...)
- فعاليت هاي ديگر مرتبط با اداب و رسوم (خاطرات، اعياد مذهبي و....)
يادگيري اجتماعي
- كل اجتماع همانند يك معلم عمل ميكند
- يادگيري اجتماعي يك فرايند فعال است (انجام وظايف، مشاركت ها، مواجهه و...)
- همتاها و استفها، نقش سرمشق و مثالهاي خوبي از رفتار درست هستند
- اينجا و اكنون مهم است (نه انجا و سپس)
- گذشته مورد بحث قرار ميگيرد، فقط براي انكه الگوهاي بدكنشي و نگرشهاي منفي فعلي كشف شود
- پذيرش مسئوليت فردي و اجتماعي در قبال واقعيت فعلي و سرنوشت
ديدگاه TC به زندگي درست
- اصول اخلاقي روشن با توجه به رفتار اجتماعي و جنسي، رفتار هاي درست و غلط شناسايي شده و پاداش يا تنبيه ميشوند، ارزشهاي خاص براي رشد فرد، اساسي هستند، مثل: درستي و صداقت، اصول اخلاقي كار، خوداتكايي، كسب پاداشها و پيشرفتها، مسئوليت پذيري فردي، روشها و اصول اجتماعي، مشاركت اجتماعي
- احساس گناه يك مبحث اساسي براي تشويق پيوند جويي باهمتا ها و پذيرش خود است
- تاكيد بر وضعيت فعلي (اينجا واكنون) ، بر گذشته فقط براي بيان الگوهاي فعلي بدكنشي تاكيد ميشود.