معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: دسترسی زنان معتاد به خدمات سخت است؛ به همین دلیل دلیل تدوین برنامه و الگوی اختصاصی برای زنان معتاد نیز در دستور کار بهزیستی قرار گرفت که در حال حاضر پایلوت آن اجرا می‌شود.

محسن روشن‌پژوه در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، به اقدامات این سازمان برای زنان اشاره کرد و گفت: مراجعه زنان معتاد به علت برخی ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و جنسیتی، مسایل و مشکلاتی دارد که باعث شده است دسترسی به خدمات برای این گروه سخت شود. به همین دلیل تدوین برنامه و الگوی اختصاصی برای زنان معتاد در دستور کار بهزیستی قرار گرفت و اجرای پایلوت آن شروع شده است که در فاز سوم آن قرار دارد و تا پایان سال، الگوی ارتقایافته مراکز درمانی ویژه زنان را خواهیم داشت.

او ادامه داد: با توجه به آمار اعتیاد زنان که براساس آخرین شیوع‌شناسی 9.2 درصد بوده است، قصدمان رساندن خدمات زنان به 10 درصد است که در برخی از بخش‌ها بیش از 10 درصد ارایه خدمت انجام می‌شود. در مجموع 70 مرکز زنان در کشور داریم که در تمام مراکز نیازی به داشتن الگوی اختصاصی زنانه وجود ندارد، بلکه فقط در مراکز اقامتی این امر نیاز است. 42 مرکز اقامتی، 14 مرکز سرپایی و 10 DIC زنانه در کشور فعالیت می‌کنند. در طرح پایلوت به دنبال ارتقاء مراکز زنانه هستیم و یک مرکز در تهران به‌عنوان پایلوت برای این کار انتخاب شده است؛ علت انتخاب استان تهران، در درجه اول تعداد زنان معتاد در این استان و همین‌طور وجود امکانات اجرایی بود.

ساماندهی 86 کودک و نوجوان در پایلوت سیستان‌وبلوچستان
روشن‌پژوه با بیان این‌که در تحلیل کیفی و مبتنی بر مخاطب به این نتیجه رسیدیم که برای افراد زیر 18 سال با وجود نیاز آن‌ها به درمان برنامه اختصاصی وجود ندارد، افزود: به همین منظور در بهزیستی از سال گذشته به تدوین راهنمای درمان اختصاصی افراد زیر 18 سال پرداختیم. البته به دلیل شرایط ویژه زنان باردار معتاد و نوزادان به‌دنیاآمده از مادران معتاد که به حضور در بیمارستان نیاز دارند، آن‌ها مشمول این طرح نمی‌شوند. با توجه به شرایط و ملاحظات استان سیستان‌وبلوچستان، از سال 93 برای آن استان پایلوت واحد درمان کودکان و نوجوانان را به صورت دو مرکز (دخترانه و پسرانه) پیشنهاد دادیم که با تعامل بین بهزیستی، وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها و شوراهای فرهنگی اجتماعی برگزار شد. تا امروز 86 کودک در این طرح سامان داده شدند که 50 نفر آن‌ها پسر و 36 نفر دختر هستند. 30 نفر بعد از طی فرآیند درمان به خانواده بازگشتند و 45 نفر در واحدهای شبانه‌روزی بهزیستی اقامت کردند. برخی از این کودکان توسط خانواده یا اطرافیان ارجاع داده شده بودند و برخی نیز بی‌سرپرست بودند که ساماندهی شدند.

او با اظهار آمادگی برای اجرای این پایلوت در تهران گفت: به نظر می‌رسد استان تهران با توجه به ویژگی‌های بی‌نظیر جمعیتی و مهاجرت‌پذیری، حتماً نیاز به مداخلات اختصاصی دارد.